Taisin mennä syyttä haukkumaan turvetta... ruukut on varastossa jossa on kylmempi ja kosteampi kuin yleensä, jos se home sitten johtuu siitä. Odotan silti että ne gladioluksetkin sieltä jossain välissä putkahtavat esille.
Jos yhtään lohduttaa niin hometta näkyy puutarhamultaa sisältävissä purkeissakin Eilen myös sielä gladiolus-ruukussa...
Mulla näkyy elämää gladiolus-ruukuissa - nimittäin hometta Saa olla ensmäinen ja viimonen kerta kun niitä turpeeseen laitan.
Mun gladiolus-ruukussani ei näy mitään elämää. No, en jää suremaan, vaikkeivät idäkään. Mulla on jo niin paljon taimia, että vähempikin piisaisi... Mutta vähän ihmettelen silti. Aina on galdiolukset itäneet.
Gladiolukseni ovat varastossa istutettuina parvekelaatikoihin. En liottanut, kastelin vain kunnolla - kuten aina ennenkin. Sama juttu daalioiden juurakoille.
En minä niitä liotellut, multaa vaan väähn kastelin. Laitoin ne purkkeihin verannalle, koska ulkona on niin kylmää vielä.
Oletteko laittaneet gladiolukset multaan kuiviltaan vai liotettuina? Minä en ole vielä ehtinyt eikä kai ne näin kylminä päivinä olisi kasvuun lähteneetkään. Aion laittaa suoraan ulos.
Gladiolukset on portaiden alla piilossa, kun muualle ei mahtunut. Äsken ohi kävellessäni huomasin, että kaikki gladiolukset piipat törrötti jo terhakkaana pystyssä. Samaan aikaan istutetuissa freesioissa ei sen sijaan näy vielä mitään.
Muutama piippa näkyvissä ja istutin ne jo 22.4, vein lämmittämättömään kasvihuoneeseen. Tuleekohan mitään, pitäisköhän siirtää sisälle, mutta kun ei sovi millään. Annoin ystävälleni loput, kun en jaksanut kaikkia istuttaa, niin hän kertoi eilen, että ovat jo 15 cm:siä. Ovat olleet sisällä ikkunalaudalla.
Minulla on useampikin suojaisa paikka pihassani ja gladioluksen sipulit ovat maasta syksyllä nostettuja, joten mahdollinen paleltumisen aiheuttama vahinko ei aikaisemman kukinnan iloon verrattuna ole kovin suuri. Harsottelen sitten tarpeen vaatiessa. Viime syksynä pakkanen keskeytti kukinnan.