raipel
|
|
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 955,
Käynnit: 5,9K
|
+xMinulla on ainakin Patriot ja North Blue ja ovat isomarjaisia. Aino ja Alvar on myös mutta ovat aika pienimarjaisia ja liian miedon makuisia minusta. Olen istuttanut lajikkeet sekaisin ja aika lähekkäin. Pariin otteeseen kokeilin Pink Lemonade mutta eivät kasvaneet ja talvi vei. On mukava pensas, ei vaadi paljoakaan huolenpitoa (kastelua kyllä), ihanan makuisia marjoja ja kaunis syysväri. Mulla on ollut tuo Pink ~20 vuotta, mutta ei ole koskaan kukkinut
|
|
|
Filopator
|
|
Viestiä: 2,5K,
Käynnit: 42,0K
|
Tuossa aiemmassa kuvassa olevassa on jokunen kukkakin tulossa. Viime kesänä sen mahan junttasin. Sen silloisessa kaverissa, joka oli varmaankin Alvar, ei oo nupun nuppua. Joku outo hyypiö oli tilaanu niitä Savonlinnan taimistolta lisää. Aikaiin keväällä maahan laitoin, kaikki hengissä. Millään ei oo lannoitttu, eikä maata paranneltu. Metsämustikat kasvaa just samassa maassa muutaman metrin päässä.
Elämä on elämaa varten annettu.
Vyöhyke V
|
|
|
Suokukka
|
|
Viestiä: 5,0K,
Käynnit: 50,0K
|
Minä annan keväisin noin desilitran havu-rodo lannoitetta jokaiselle, en muuta. Runsaasti kukkivat ja marjovat, jos kanit ei syö versoja. Nyt ei ollut verkkoa koko penkin ympäri, kun on niin iso alue, niin puput söi paljon. Ensi talveksi verkotan.
Meinasin jo pink lemonadea kokeilla, onneksi luin täältä, että on arka, ehkä jätän kokeilun väliin. Täällä on niin paljon metsämustikkaa, että tipuista ei ole ollut riesaa.
Varsinais-suomi 1B , Nousiainen
|
|
|
miraemmi
|
|
Viestiä: 6,7K,
Käynnit: 12,0K
|
+xMinulla on ainakin Patriot ja North Blue ja ovat isomarjaisia. Aino ja Alvar on myös mutta ovat aika pienimarjaisia ja liian miedon makuisia minusta. Olen istuttanut lajikkeet sekaisin ja aika lähekkäin. Pariin otteeseen kokeilin Pink Lemonade mutta eivät kasvaneet ja talvi vei. On mukava pensas, ei vaadi paljoakaan huolenpitoa (kastelua kyllä), ihanan makuisia marjoja ja kaunis syysväri. Pinkki ei minullakaan menestynyt ja kun hunajamarjat ryysii päälle ja tul ahdasta niin Ainokin kupsahti ..pakko alkaa kurittaan hunajamarjapuskia tai siirtää ne pois tai mustikat parempaan paikkaan.
|
|
|
miraemmi
|
|
|
+xMiten te lannoitatte pensasmustikoitanne. Alkuvuosina ei saisi juurikaan lannoittaa, mutta paljonko annatte n 3 vuotiaalle, jo vähän satoa tuottavalle pensaalle maan ollessa sulanut. Joissain ohjeissa on ollut, että pensaan runsaan kukinnan lopussa vois antaa vielä uuden lanta annoksen. Niin ja syksyllä kun sato on korjattu. Minä annan tuoretta multaa ja vettä ..keväällä leikkaan kuivat oksat pois.
|
|
|
miraemmi
|
|
|
+xSain mustikalle kaverin. Sisko toi miehensä lahjuksena tulleen. Jokin hirmufiksu kunnanisä oli ostanut kaikille väistyville kunnanvaltuutetuille mustikkapuskat. Eikä sitten kattonu sen kummemmin. Northland, vyöhykkeet taimilapussa 1-3?  Mulla on kanssa nyt kukkia aika paljon joten toivetta olisi saada maistaa jos tipuset ei kerkee enste nyt on hunajamarjat viittä vaille villahousut...
|
|
|
Kesäq
|
|
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 38,
Käynnit: 407
|
Miten te lannoitatte pensasmustikoitanne. Alkuvuosina ei saisi juurikaan lannoittaa, mutta paljonko annatte n 3 vuotiaalle, jo vähän satoa tuottavalle pensaalle maan ollessa sulanut. Joissain ohjeissa on ollut, että pensaan runsaan kukinnan lopussa vois antaa vielä uuden lanta annoksen. Niin ja syksyllä kun sato on korjattu.
|
|
|
Nuu
|
|
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 19,0K,
Käynnit: 64,0K
|
Kouvolan Valkealassa pensasmustikkaa kasvattava Vesa Hermunen kertoo itsellään kasvavista lajikkeista omilla sivuillaan mm. näin: Alvar kypsyy ensimmäisenä, marja soveltuu erinomaisesti tuore-ja pakastuskäyttöön.
Aino ja Sine seuraavat perässä. Aino on perusmarja, nopea poimia ja soveltuu kaikenlaiseen käyttöön, monien suosikki. Tuoreena herkullista sellaisenaan, pakastettuna sellaisenaan, smootheihin ja erilaisiin leivonnaisiin. Sine taasen on sokeripitoisin, pienikokoisena mutta aromikkaimpana puolustaa paikkaansa. Oma suosikki, kuivaan ja pakastan sitä, soveltuu erinomaisesti erilaisiin leivonnaisiin. Hitaampi poimia, mutta mielestäni vastaa uhrattua aikaa. Säilyttää arominsa pisimpään.
Haluttaessa suurta ja hapokasta marjaa Northblue on silloin valinta. Pensaita on satoikäisinä n. 250 kpl, 200 uutta kasvamassa. Aina ei Northbluella ole marjomisvuosi, joten saatavana rajoitetusti .
Siro on Alvarin musta sisarjaloste, marjat tertuissa, maku Alvarin tapaan mieto.
Saani on uusimpia kotimaisia jalosteita, vuodelta 2009, 150 pensasta. Oman makunsa takia sai ystäviä heti ensimmäisenä maistiasvuotenaan.
Mustikoiden maku vaihtelee vuosittain niinkuin vuosikertaviineillä, niin myös mustikoilla on omat vuotensa ja viikkonsa, aurinko saa marjojen sokeripitoisuuden kohoamaan. Hapot muuttuvat sokereiksi ja aromeiksi.
Mustikan poiminnassa sääntönä on se, ettei pidä poimia marjoja joissa on punertavaa, vasta 3 päivää sen jälkeen kun marjat ovat muuttuneet kauttaaltaan sinertäviksi tai mustiksi, maku on parhaimmillaan. Makuja on monenlaisia, ne pitää vain itse maistaa. Se mikä minusta on maukkainta, ei toisen mielestä ole sinnepäinkään.
Iitti / III Asioilla on taipumus järjestyä
|
|
|
Chali
|
|
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 4,6K,
Käynnit: 65,0K
|
Minulla on ainakin Patriot ja North Blue ja ovat isomarjaisia. Aino ja Alvar on myös mutta ovat aika pienimarjaisia ja liian miedon makuisia minusta. Olen istuttanut lajikkeet sekaisin ja aika lähekkäin. Pariin otteeseen kokeilin Pink Lemonade mutta eivät kasvaneet ja talvi vei. On mukava pensas, ei vaadi paljoakaan huolenpitoa (kastelua kyllä), ihanan makuisia marjoja ja kaunis syysväri.
Kirkkonummi 1B - Elämä on pelkkää kokeilua
|
|
|
wahlssa
|
|
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 107,
Käynnit: 13,0K
|
+xMinulla on pensasmustikoita kasvulavoissa ja kovaa kalliota alla. Kyllä onnistuu. Lavat täytin kasvuturpeella, syvyyttä on noin 50-70cm. Varsinkin ensimmäisenä kesänä pitää muistaa kastella runsaasti. Marjoja tulee nyt paljon. Muistaakseni meni pari kolme vuotta ennen kuin alkoivat antaa marjoja. Kai se oli se että juurtuivat ensimmäiset vuodet. Pensaat ovat nyt yli 10-15 vuotta vanhat. Osa oksista kuivuneet mutta on kasvanut paljon uusia oksia. En ole mitenkään suojannut talvella ja on mennyt oksia poikki lumikuormasta. Paikka on puolivarjoinen, iltapäivällä pari tuntia melkein paahteinen. Kiitos Chali vastauksestasi Se heillä aiemmin oleva lajike oli sellaista tosi isomarjaista ja satoisaa, mutta lajiketta emme tiedä, kun olivat edellisen asukkaan istuttamia. Mikä lajike olisi samantyylistä, eli millaisia kokemuksia teillä on? Mulla itselläni on Alvar ja Aino, mutta niiden marjat muistuttavat enemmän metsämustikkaa.
|
|
|