Puutarhurin kokkausnurkka

Kirjoittaja
Viesti
Kurppa.
Kurppa.
Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 24,0K, Käynnit: 85,0K
Nuu - 22.3.2021
Kuka olis tehnyt joskus Osso buccoa ? Mulla on tekeillä tänä iltana, laitan takka-uuniin  muhimaan yöksi. Resepteissä on että siihen laitetaan kuivaa valkoviiniä. Ootteko laittaneet, tai jos ette oo niin millä ootte korvanneet sen ? On mulla kuivaa valkkaria mut mieluummin sen joisin kuin pataan hölväisin ellei se sitten oo maun takia siellä tärkeä.  Kun en oo Osso buccoa koskaan tehnyt enkä maistanut niin nyt oon vähän kahden vaiheilla ton viinin kanssa.

En ole laittanut. Omaa tomaattkastiketta kyllä. Ensi kerta tietysti voisi olla hyvä, ettei kovin paljoa jätä pois. Top 10,  ruuista pääsee ilman muuta.
Asiakkalle myös tein joku viikko sitten, hän oli tosi tyytyväinen.

Kotka, Karhula. Vyöhyke II  Otetaan mitä on.
Nuu
Nuu
Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 17,0K, Käynnit: 50,0K
Kuka olis tehnyt joskus Osso buccoa ? Mulla on tekeillä tänä iltana, laitan takka-uuniin  muhimaan yöksi. Resepteissä on että siihen laitetaan kuivaa valkoviiniä. Ootteko laittaneet, tai jos ette oo niin millä ootte korvanneet sen ? On mulla kuivaa valkkaria mut mieluummin sen joisin kuin pataan hölväisin ellei se sitten oo maun takia siellä tärkeä.  Kun en oo Osso buccoa koskaan tehnyt enkä maistanut niin nyt oon vähän kahden vaiheilla ton viinin kanssa.

Iitti / III                        Asioilla on taipumus järjestyä                                            

Nuu
Nuu
Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)
Lämmitän tässä varaavaa takka-uunia ja että voin hyödyntää lämmön kokonaan mietin että mitähän sinne laittaisi yön yli muhimaan. Yleensä teen jotain palapaistin tyyppistä, siis lihaa ja jotain juureksia uunivuoassa sekaisin. Nyt ei ollut sopivaa lihapalaa pakkasessa ja meinasin jo harmitella että jäi lämmöt hyödyntämättä. Ja sit syttyi se kuuluisa lamppu pään päälle : voihan sen vuoan täyttää pelkästään erilaisilla juureksilla ja sipuleilla, ei se liha mikään must juttu siellä oo.  

Pilkoin sit porkkanaa, lohkoin sipulia ja valkosipulia, otin pakkasesta pussin jossa pilkottuna erilaisia juureksia, toisen pussin missä maa-artisokan palasia ja latasin ne kaikki sekaisin vuokaan. Päälle lihalientä niin että peittyivät.
Laitan takka-uuniin kunhan oon saanut lämmityksen tehtyä. Luvassa on herkkulisuketta, ja huomiseksi mulla on vielä jääkaapissa oottamassa pannulle pääsyä yks kaslerpihvi. Ihana huominen Tongue

Muokattu 9 kuukautta sitten: Nuu
Suokukka
Suokukka
Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)
Viestiä: 3,7K, Käynnit: 34,0K
Meillä käytetään leipämargariinina ingmariini merisuolaa.
Siinä on mukavasti makua.

Varsinais-suomi  1B , Nousiainen
miraemmi
miraemmi
Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)
Viestiä: 4,7K, Käynnit: 8,9K
Nyt kokeiltiin spelttiä riisin asemasta ja maustoin risoton oliiviöljyllä + luomu yrttikuutiolla + chiliä ja vihanneksia ja kanaa  niin ukkeli tykkäs niin ettei laittanut edes ketsuppia ! Yleensä tunkee risottoon ketsuppia mut nyt ei ..jipii..
miraemmi
miraemmi
Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)
sohvakukka - 1.2.2021
Onko täällä mielipiteitä kauraöljystä...

Kaura margista menee jo toinen rasia ..lämpiää niin tulee liirua aika mautonta ..kolestrolin takia syön sitä kun ei sisällä palmuöljyä.
miraemmi
miraemmi
Nuu - 28.1.2021
Kävin tänään paikallisessa Liha/kalakaupassa katsomassa mitä on tarjolla (on auki vaan to-la) , ja siellähän oli kalkkunan koivet nelisen euroa kilo. Kuin kanankoivet mutta paljon suuremmat.Ostin niitä kun on taas tulossa mummokokkailuviikonloppu. Niistä saan mummopisteet jo niiden koon perusteella BigGrin.  Mutta pitäis vielä osata valmistaa ne kypsiksi ja mehukkaiksi. Onko kellään kalkkunankoipien valmistamisesta kokemusta ja sitä myöten vinkkiä antaa ?   Kuukkeloin reseptejä ja pari löysin, niissä koivet laitetaan suoraan uuniin. Lihakauppias sanoi että itse ensin keitti koipia ja sitten vasta laittoi ne uuniin.  Sanoi että varmaan keitti liian kauan kun olivat tulleet ylikypsiksi. Arvioi keittäneensä lähemmäs 2 tuntia, ei ollut katsonut tarkemmin kelloa. Vaikuttais kyllä tosi pitkältä ajalta. 
Mitä mieltä yleensä ootte tosta ensin  keittämisestä ?

KINKKUPUSSIIN mausteineen muhimaan...minä sivelen reippaasti hyvällä oliiviöljyllä tai rypsi..olen paistellut kalkkunankoipia kun setäni niitä aikanaan kasvatti. Enään en ole saanut mistään.
sohvakukka
sohvakukka
Ylipuutarhuri (15,0K reputation)Ylipuutarhuri (15,0K reputation)Ylipuutarhuri (15,0K reputation)Ylipuutarhuri (15,0K reputation)Ylipuutarhuri (15,0K reputation)Ylipuutarhuri (15,0K reputation)Ylipuutarhuri (15,0K reputation)Ylipuutarhuri (15,0K reputation)Ylipuutarhuri (15,0K reputation)
Viestiä: 2,2K, Käynnit: 31,0K
Onko täällä mielipiteitä kauraöljystä...
miraemmi
miraemmi
Kun käytämme riisin asemasta nyt myllyn parhaan kauraa ja moniviljaa niin huomasin että keittoajan voi tuplata..ja kun lorauttaa hieman kylmäpuristettua oliivi öljyä ja pikkasen suolaa vain niin hyvä tulee. 
Keijun kauramargariini on koe käytössä jos voisi voin käyttöä vähentää, ei palmuöljyä näin tule syötyä.
Nuu
Nuu
Päädyin helppoon ratkaisuun: laitoin kalkkunankoivet ostomarinadissaan uunivuokaan vierekkäin, niiden alle sipulia ja valkosipulin kynsiä. Koipien päälle ripottelin mausteita ja lopuksi kaadoin vuokaan mukillisen vettä. Uuniin 200 asteeseen ensin 1,5 tunniksi, ja sitten folio päälle ja 175 asteessa n. 1 tunti vielä.
Tuli kypsää ja mureaa. Onneksi valitsin suht. korkeareunaisen vuoan koska nestettä siihen oli lopuksi kertynyt niin paljon että vuoka oli vaikea nostaa uunista nesteen läikkymättä reunoilta. Käytin nesteen kastikkeeseen. 

Liha maistui, no, ei oikeestaan jäänyt makumielikuvaa mausta. Hyvinkin neutraali. Koivissa oli jänteita luun lisäksi aika tavalla ja niiden perkaaminen lautasella ei ollut hirmu miellyttävää. Luulen että jatkossa pysyn broilerinkoipilinjalla niiden helpomman käytettävyyden takia.

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku