Puutarhurin kokkausnurkka

Kirjoittaja
Viesti
Chali
Chali
Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 3,7K, Käynnit: 45,0K
Nuu, tekisin näin kalkkunakoipien kanssa:
- vuorokaudeksi kunnon marinaadiin (ihan upoksiin, ei vaan pintaan. Hapokas esim. etikkapohjainen / sitruunamehupohjainen, yrttejä) 
- paistinpannulla nopsaan pinnat - tämä kohta jakaa mielipiteet.
- kinkkupussiin, lisää maustettu kanaliemi (saa olla reilusti, eräänlainen keitto / höyrystys), pikkuriikkinen reikä pussiin, PAISTOMITTARI suurimpaan reiteen. Kinkkupussiin voi myös laittaa rypäleitä, ananasta, sitruunalohkoja, yrttejä, juureksia..... soosinpohja?
- uuniin, alhainen lämpötila (Low and Slow). Jos mahdollista kerran kääntäisin koivet.
- kun mittari 70-73 astetta uunista pois, folio päälle ja hetken saisi vielä ”vetäytyä”
- maista liemi kinkkupussissa, voi olla aika hyvä soosinpohjaksi 😁

Kirkkonummi  1B      -       Elämä on pelkkää kokeilua 

mai-lee
mai-lee
Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 5,3K, Käynnit: 17,0K
tätä mieltä -> joka keitetyn paistaa, se makian maistaa

keskitien kulkija
hki Ib/vantaa II

Nuu
Nuu
Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)
Viestiä: 17,0K, Käynnit: 50,0K
Kävin tänään paikallisessa Liha/kalakaupassa katsomassa mitä on tarjolla (on auki vaan to-la) , ja siellähän oli kalkkunan koivet nelisen euroa kilo. Kuin kanankoivet mutta paljon suuremmat.Ostin niitä kun on taas tulossa mummokokkailuviikonloppu. Niistä saan mummopisteet jo niiden koon perusteella BigGrin.  Mutta pitäis vielä osata valmistaa ne kypsiksi ja mehukkaiksi. Onko kellään kalkkunankoipien valmistamisesta kokemusta ja sitä myöten vinkkiä antaa ?   Kuukkeloin reseptejä ja pari löysin, niissä koivet laitetaan suoraan uuniin. Lihakauppias sanoi että itse ensin keitti koipia ja sitten vasta laittoi ne uuniin.  Sanoi että varmaan keitti liian kauan kun olivat tulleet ylikypsiksi. Arvioi keittäneensä lähemmäs 2 tuntia, ei ollut katsonut tarkemmin kelloa. Vaikuttais kyllä tosi pitkältä ajalta. 
Mitä mieltä yleensä ootte tosta ensin  keittämisestä ?

Iitti / III                        Asioilla on taipumus järjestyä                                            

miraemmi
miraemmi
Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)Ylipuutarhuri (16,0K reputation)
Viestiä: 4,7K, Käynnit: 8,9K
Perunarieska oli hävittömän helppo keissi ...valkoisen vehnän lisäksi laitoin lesettä jottei olisi ihan pullaa...
mummi
mummi
Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)Puutarhatohtori  (2,3K reputation)
Viestiä: 3,0K, Käynnit: 34,0K
Nuu - 21.12.2020
Taas täällä kyselemässä. Nyt  kinkun sinappikuorrutteesta. Mitä eroa on sillä tekeekö sinappikuorrutuksen sinappi +  korppujauhot tai sinappi + keltuainen + korppujauhot ?

Oon aina tehnyt kuorrutteen sekoittamalla sinappia ja sokeria ja päälle korppujauhot. Se on hyvän makuista mutta jää  vähän tahmeaksi. Ei voi kuorrutusaikaa uunissa lisätä koska se palaa jos pitempään yrittää pitää.  Toimisiko hunaja sokerin sijaan paremmin ?

Olen laittanut siirappia.
Genesee
Genesee
Puutarhatohtori  (3,1K reputation)Puutarhatohtori  (3,1K reputation)Puutarhatohtori  (3,1K reputation)Puutarhatohtori  (3,1K reputation)Puutarhatohtori  (3,1K reputation)Puutarhatohtori  (3,1K reputation)Puutarhatohtori  (3,1K reputation)Puutarhatohtori  (3,1K reputation)Puutarhatohtori  (3,1K reputation)
Viestiä: 2,0K, Käynnit: 18,0K
Nuu - 21.12.2020
Taas täällä kyselemässä. Nyt  kinkun sinappikuorrutteesta. Mitä eroa on sillä tekeekö sinappikuorrutuksen sinappi +  korppujauhot tai sinappi + keltuainen + korppujauhot ?

Oon aina tehnyt kuorrutteen sekoittamalla sinappia ja sokeria ja päälle korppujauhot. Se on hyvän makuista mutta jää  vähän tahmeaksi. Ei voi kuorrutusaikaa uunissa lisätä koska se palaa jos pitempään yrittää pitää.  Toimisiko hunaja sokerin sijaan paremmin ?

Minä olen sinappikuorrutuksen tehnyt vaan sivelemällä valmista sinappia kinkun pintaan ja siihen korppujauhot, eli ei mitään lisättynä siihen sinappiin.
Jenkeissä kinkku kuorrutetaan makealla "glazillä", missä on ruskeaa sokeria, hunajaa tai vaahterasiirappia pohjana ja sinappia ym. mausteita maun mukaan. Kinkun pintaan ei laiteta ollenkaan korppujauhoja vaan siinä on sellainen makea tahma. 
En ole vielä päättänyt millaisen kinkun meille paistan. Poika ei sitä syö ja mieheni toivoo sellaista ylikypsäksi paistettua kinkkua. Ehkä ostan jonkin parin kilon luuttoman tuoresuolatun kinkun, jos vielä sellaisen kaupasta löydän.

viljelykset vyöhykkeillä III ja V

Nuu
Nuu
Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)

lavatera
lavatera
Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)
Viestiä: 235, Käynnit: 7,5K
Bobbie - 20.12.2020
lavatera - 19.12.2020
Löysin sattumalta vanhasta kodinpellervosta kakkuohjeen ja pakko laittaa tännekin: helppo ja nopea tehdä, ei vehnäjauhoja, kananmunia, rasvaa eikä mausteita:
OHRAKAKKU
2dl piimää
1tl soodaa
1/2tl leivinjauhetta
1dl sokeria (tai fariinisokeria)
1dl siirappia
4 1/2dl ohrajauhoja
Sekoita aineet ja laita uunivuokaan. Paista n1t  175asteessa

Luuletko, että nuo on niitä pula-ajan ohjeita? Laitathan lisää niitä tänne ihmeteltäväksi jos löydät ja ehdit vaan?

Hätäpä se keinot keksii pula kuin pula, itse leivoin tänään nisua ja huomasin, että vehnäjauhot ovat aika vähissä koska minulla oli isompi taikina kuin tavallista. Löysin kaapista mm. hiivaleipä jauhoja ja alustin niillä osan taikinasta jotta vehnäjauhoja jäisi vielä pullan muoto-leipomiseen ja hyvin toimi.
Olen joskus leiponut pullat muotoonsa leivinlaudalla osin jopa ohrajauholla.. Ei vaan kehtaa joka pikku risauksesta lähtiä kauppaan, sinne on meillä matkaa. Blush

Bobbie, tuo ohje oli maatiaisohrasta kirjoitetun artikkelin yhteydessä, Kodinpellervo 10/2016. Oli myös ohje ohrapipareista ja ohrapyörösistä. Niitä en ole kokeillut.  Tässä vanhemmiten haluaa valkoisen vehnäjauhon sijaan käyttää muita tuotteita mahdollisuuksien mukaan. Tosiaan, pullataikinaankin kätken osan muita jauhoja. Muistan kuinka mummon ja äidinkin mielestä aikoinaan leivonnaiset olivat arvokkaampia ja fiinimpiä  jos ne oli tehty kaupan hienoista valkoisista vehnäjauhoista Smile
Bobbie
Bobbie
Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)
Viestiä: 3,2K, Käynnit: 7,9K
lavatera - 19.12.2020
Löysin sattumalta vanhasta kodinpellervosta kakkuohjeen ja pakko laittaa tännekin: helppo ja nopea tehdä, ei vehnäjauhoja, kananmunia, rasvaa eikä mausteita:
OHRAKAKKU
2dl piimää
1tl soodaa
1/2tl leivinjauhetta
1dl sokeria (tai fariinisokeria)
1dl siirappia
4 1/2dl ohrajauhoja
Sekoita aineet ja laita uunivuokaan. Paista n1t  175asteessa

Luuletko, että nuo on niitä pula-ajan ohjeita? Laitathan lisää niitä tänne ihmeteltäväksi jos löydät ja ehdit vaan?

Hätäpä se keinot keksii pula kuin pula, itse leivoin tänään nisua ja huomasin, että vehnäjauhot ovat aika vähissä koska minulla oli isompi taikina kuin tavallista. Löysin kaapista mm. hiivaleipä jauhoja ja alustin niillä osan taikinasta jotta vehnäjauhoja jäisi vielä pullan muoto-leipomiseen ja hyvin toimi.
Olen joskus leiponut pullat muotoonsa leivinlaudalla osin jopa ohrajauholla.. Ei vaan kehtaa joka pikku risauksesta lähtiä kauppaan, sinne on meillä matkaa. Blush

V/VI

Muokattu Viime vuonna: Bobbie
Nuu
Nuu
Genesee - 20.12.2020
Nuu - 20.12.2020
Nyt tuli hyvää !  Ostin 500 g Pirkan valmisjuuressosepötkylän ja tein siitä soselaatikkoa jouluksi.  Sekoitin joukkoon ruokakermaa, mausteiksi suolaa, maustepippuria ja aika reilusti vaaleaa siirappia, lopuksi yksi muna vielä sekaan. Tosta tuli 2 kpl 400 g foliovuokia. Paistoin 170 asteessa tunnin ajan.
Maistoin äsken pikkuisen yhestä nurkasta ja en vois olla tyytyväisempi.  Suosittelen kokeilemaan jos tykkäätte että joulupöydässä on laatikoita !

Ehkä pitää kokeilla tehdä samoin. Olen yleensä tehnyt lanttu- ja porkkanalaatikot alusta asti itse, mutta nyt meitä on vain kolme ruokailijaa koko jouluna, joten ei noita laatikoita paljoa kulu. 

Se valmissose maistui minusta hiukan kitkerältä mutta kermaisella lisäyksellä, mausteilla ja siirapilla siitä tuli oikeestaan ihan täydellistä paiston jälkeen . Kokeile ihmeessä, ei siinä voi pahemmin mitään hävitä eikä kalliiksi kokeilu tule.

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku