Puutarhurin kokkausnurkka

Kirjoittaja
Viesti
Nuu
Nuu
Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 17,0K, Käynnit: 50,0K
Kertokaas mitä voisi laittaa keitettyjen, osittain kuorittujen, pyrstöllisten valkokatkarapujen (pakasteena ostettu katkarapurengas, prawn ring) kanssa tarjolle. Joku kastike varmaankin, mutta millainen ? Siinä pakkauksessa tulee mukana pikku astia jossa on joku chilimaustettu kastike mutta en usko että se on lapsenlapsien mieleen eli tarvitsen B-suunnitelman.  Tämä on osa meidän joulun kalapöytää.

Ja samalla kyselen että millainen olisi hyvä kastike kuorituille kypsille katkaravuille ?  Laitan niitä toisena päivänä joulun aikaan kalapöytään.

Esimerkiksi smetanaa ja kuohukermaa oon jo kaappiin varannut, sitruunaa löytyy myös.  Ja onhan ens viikolla vielä kaupassa käytävä eli hankintoja ehdin tekemään jos vaan saisin jotain hyviä ehdotuksia. Tää kalapöytä hiukan mua stressaa kun tytöillä ei kotona jouluun kala kuulu ja haluaisin laittaa hyvää pientä erilaista. Lohijutut on mulla hanskassa, mut nuo katkaravun kyytiläiset ei.

Oon kiitollinen kaikista ehdotuksista !

Iitti / III                        Asioilla on taipumus järjestyä                                            

lavatera
lavatera
Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 235, Käynnit: 7,5K
kitikat - 19.12.2020
lavatera - 19.12.2020
Löysin sattumalta vanhasta kodinpellervosta kakkuohjeen ja pakko laittaa tännekin: helppo ja nopea tehdä, ei vehnäjauhoja, kananmunia, rasvaa eikä mausteita:
OHRAKAKKU
2dl piimää
1tl soodaa
1/2tl leivinjauhetta
1dl sokeria (tai fariinisokeria)
1dl siirappia
4 1/2dl ohrajauhoja
Sekoita aineet ja laita uunivuokaan. Paista n1t  175asteessa

Mille maistui?

Kokeilepas! Minusta yllättävän maukas- ohra ja siirappiko siihen maun antavat.

kitikat
kitikat
Puutarha-guru (6,6K reputation)Puutarha-guru (6,6K reputation)Puutarha-guru (6,6K reputation)Puutarha-guru (6,6K reputation)Puutarha-guru (6,6K reputation)Puutarha-guru (6,6K reputation)Puutarha-guru (6,6K reputation)Puutarha-guru (6,6K reputation)Puutarha-guru (6,6K reputation)
Viestiä: 2,8K, Käynnit: 12,0K
lavatera - 19.12.2020
Löysin sattumalta vanhasta kodinpellervosta kakkuohjeen ja pakko laittaa tännekin: helppo ja nopea tehdä, ei vehnäjauhoja, kananmunia, rasvaa eikä mausteita:
OHRAKAKKU
2dl piimää
1tl soodaa
1/2tl leivinjauhetta
1dl siirappia
4 1/2dl ohrajauhoja

Mille maistui?

Keski-Pohjanmaa IV-V vyöhyke

lavatera
lavatera
Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)Viherpeukalo (205 reputation)
Viestiä: 235, Käynnit: 7,5K
OHRAKAKKU
2dl piimää
1tl soodaa
1/2tl leivinjauhetta
1dl siirappia
4 1/2dl ohrajauhoja
Bobbie
Bobbie
Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)Kunniapuutarhuri (9,4K reputation)
Viestiä: 3,2K, Käynnit: 7,9K
Genesee - 17.12.2020
Minä en ole koskaan ennen tehnyt sinappia itse, koska minua epäilyttää niiden kermaa ja munia sisältävien sinappien säilyvyys. Meillä on jäänyt monta litraa tuorepuristettua pästöroitua omenamehua juomatta ja olen nyt niitä pari vuotta vanhoja keitellyt haudepadalla omenasiirapiksi. Omenamehua keitetään niin kauan että siitä on jäljellä noin 10% tilavuudesta ja se on sellaista melkein mustaa hapanta siirappia. Mietin, että mitä teen kaikella sillä siirapilla ja mieleen tuli sinappi. Kuukkeloin kaikenlaisia ohjeita ja löysin omenasiiderisinapin, joka tehdään omenasiiderissä liotetuista sinapinsiemenistä. Eilen liottelin siemeniä osittain kokoon keitetyssä omenamehussa ja surautin ne sauvasekoittimella soseeksi, mihin jäi vielä kokonaisiakin siemeniä. Lisäsin sinne vielä itse kasvattamaani inkivääriä raasteena ja hivenen suolaa. Mössö oli aika vinkerää, joten laitoin sen jääkaappiin tekeytymään.

Tänään kokeilin toista versiota, missä sekoitin tiivistettyyn omenamehuun sinappijauhoa ja makeutin sitä valmiilla kokoon keiteyllä omenasiirapilla. Tähän versioon lisäsin vain suolaa. Purkitin sinapin kuumennettuna pieniin purkkeihin ja koska sitä jäi hieman yli sekoitin loput siihen kokonaisista siemenistä tehtyyn ja makeutin sitäkin valmiilla omenasiirapilla. Minun mielestäni näistä tuli ihan hyvää sinappia ja aika vähin eri aineksin ja tekeminenkin oli helppoa, vaikka omenasiirapin tekoon menikin vuorokausi, sillä haudepadalla, niin ja olihan se omenien puristelukin aikoinaan oma prosessinsa. 

Eiköhän omppumehua voisi käyttää lähes kaikkeen leipomiseenkin nesteenä, tuntuisi ainakin hyvältä ajatukselta periaatteessa.

V/VI

Genesee
Genesee
Puutarhatohtori  (3,0K reputation)Puutarhatohtori  (3,0K reputation)Puutarhatohtori  (3,0K reputation)Puutarhatohtori  (3,0K reputation)Puutarhatohtori  (3,0K reputation)Puutarhatohtori  (3,0K reputation)Puutarhatohtori  (3,0K reputation)Puutarhatohtori  (3,0K reputation)Puutarhatohtori  (3,0K reputation)
Viestiä: 2,0K, Käynnit: 18,0K
Minä en ole koskaan ennen tehnyt sinappia itse, koska minua epäilyttää niiden kermaa ja munia sisältävien sinappien säilyvyys. Meillä on jäänyt monta litraa tuorepuristettua pästöroitua omenamehua juomatta ja olen nyt niitä pari vuotta vanhoja keitellyt haudepadalla omenasiirapiksi. Omenamehua keitetään niin kauan että siitä on jäljellä noin 10% tilavuudesta ja se on sellaista melkein mustaa hapanta siirappia. Mietin, että mitä teen kaikella sillä siirapilla ja mieleen tuli sinappi. Kuukkeloin kaikenlaisia ohjeita ja löysin omenasiiderisinapin, joka tehdään omenasiiderissä liotetuista sinapinsiemenistä. Eilen liottelin siemeniä osittain kokoon keitetyssä omenamehussa ja surautin ne sauvasekoittimella soseeksi, mihin jäi vielä kokonaisiakin siemeniä. Lisäsin sinne vielä itse kasvattamaani inkivääriä raasteena ja hivenen suolaa. Mössö oli aika vinkerää, joten laitoin sen jääkaappiin tekeytymään.

Tänään kokeilin toista versiota, missä sekoitin tiivistettyyn omenamehuun sinappijauhoa ja makeutin sitä valmiilla kokoon keiteyllä omenasiirapilla. Tähän versioon lisäsin vain suolaa. Purkitin sinapin kuumennettuna pieniin purkkeihin ja koska sitä jäi hieman yli sekoitin loput siihen kokonaisista siemenistä tehtyyn ja makeutin sitäkin valmiilla omenasiirapilla. Minun mielestäni näistä tuli ihan hyvää sinappia ja aika vähin eri aineksin ja tekeminenkin oli helppoa, vaikka omenasiirapin tekoon menikin vuorokausi, sillä haudepadalla, niin ja olihan se omenien puristelukin aikoinaan oma prosessinsa. 

viljelykset vyöhykkeillä III ja V

Karvari
Karvari
Ylipuutarhuri (34,0K reputation)Ylipuutarhuri (34,0K reputation)Ylipuutarhuri (34,0K reputation)Ylipuutarhuri (34,0K reputation)Ylipuutarhuri (34,0K reputation)Ylipuutarhuri (34,0K reputation)Ylipuutarhuri (34,0K reputation)Ylipuutarhuri (34,0K reputation)Ylipuutarhuri (34,0K reputation)
Viestiä: 6,2K, Käynnit: 27,0K
Punajuurilaatikko

n.1 kg punajuuria
1 dl rikottuja ohrasuurimoja
5 dl kasvislientä
1-2 punasipulia
loraus öljyä
suolaa,rouhittua mustapippuria,basilikaa,timjamia
2.5 dl maustettua ruokakermaa(ite käytän 3 juustoa kermaa)
3 munaa

Keitä punajuuret ja raasta karkealla terällä,keitä ohrasuurimot ja sekoita punajuuren ja mausteitten kans,lisää lopuksi kerma ja munat.Paista foliovuuissa tunti 175 astetta

Kemijärvi-Vyöhyke VII

Piivi
Piivi
Puutarha-guru (4,3K reputation)Puutarha-guru (4,3K reputation)Puutarha-guru (4,3K reputation)Puutarha-guru (4,3K reputation)Puutarha-guru (4,3K reputation)Puutarha-guru (4,3K reputation)Puutarha-guru (4,3K reputation)Puutarha-guru (4,3K reputation)Puutarha-guru (4,3K reputation)
Viestiä: 3,1K, Käynnit: 6,1K
Kokeellista keittiötä a´la Piivi... Vuosia sitten paistoin torttutaikinaneliöitä ja lopuksi voitelin luumuhillolla. Tänään paistoin pikkiriikkisen piparitaikinen, kun jo tehdessä hokasin, että mausteet ovat vanhoja. Ei tullut oikein edes tuoksua. Mutta olihan se taikina käytettävä! 6 piparia tuli.

Kukkii ne perunanvarretkin! Jkl, III- ylälaita
Suokukka
Suokukka
Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)
Viestiä: 3,7K, Käynnit: 33,0K
Tein kokeeksi vegaanista sinappia näillä aineilla ja tuli hyvää. Vielä punaviinietikkaa noitten lisäksi tilkka.

Varsinais-suomi  1B , Nousiainen
Suokukka
Suokukka
Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)
Viestiä: 3,7K, Käynnit: 33,0K
Minäkin aion tänään tehdä sinappia. Vihdoinkin sain yhden ylimääräisen vapaapäivän. Teen tuollaisella perusjutulla, jota kaverini tekee grillimakkaran seuraksi. Sitä ei keitetä. Kiehuva vesi kaadetaan kuiviin aineisiin. Maustan balsamicolla ja punaviinietikalla. 

Varsinais-suomi  1B , Nousiainen
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku