Leivonnaisia

Kirjoittaja
Viesti
Suokukka
Suokukka
Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 3,8K, Käynnit: 35,0K
Sain viime vuonnakin jouluksi äidin leipomia pipareita kokoelman.

Voi että ne oli hyviä, itse oon vähän laiska leipomaan kaiken sortin piparit.
Oli lusikkaleivät, piparkakut, kaneliässät ja sitten sellaiset vaaleat kuorrutetut, joissa on hilloa välissä.
Äitin ässäpiparit on ihän älyttömän hyvät, ne on jo lapsesta asti ollut minun suosikkeja, niihin tulee ainakin jauhettua mantelia.
Lapsena olin apuna ja jauhoin mantelit sellaisella pienellä käsin veivattavalla myllyllä/raastimella, nykyään sekin ostetaan valmiina jauheena pussissa kaupasta.

Varsinais-suomi  1B , Nousiainen
kastehelminen
kastehelminen
Puutarhatohtori  (3,7K reputation)Puutarhatohtori  (3,7K reputation)Puutarhatohtori  (3,7K reputation)Puutarhatohtori  (3,7K reputation)Puutarhatohtori  (3,7K reputation)Puutarhatohtori  (3,7K reputation)Puutarhatohtori  (3,7K reputation)Puutarhatohtori  (3,7K reputation)Puutarhatohtori  (3,7K reputation)
Viestiä: 2,1K, Käynnit: 4,3K
Nyt iski nostalginen tunne. Taidan tehdä jouluksi perunavoitaikinaan leivotun lohipiirakan. Semmoisen tein äitini kanssa kun pääsin ripille hyyyvin kauan sitten😅. Katoan etsimään taikinaohjetta…
Suokukka
Suokukka
Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)
Nykyajan ihmiset on opetettu ostamaan kaikki valmiina tai puolivalmiina kaupasta.

Minun lapsuudessa ei kaupassa taidettu edes myydä torttutaikinaa, piparitaikinaa ei ainakaan ollut.
Itse tehtiin äidin kanssa piparitaikinat, voitaikinaa, viineritaikinat ym,ym.
Lusikkaleipiä ja kaneliässiä, sekä taatelikakkua ja hedelmäkakkua tehtiin myös aina jouluksi.

Eilen just paistoin peltilihapiirakan ja joulutorttuja.
Molemmat tein samasta rahkavoitaikinasta, torttuihin taisin kaulita ja kääntää muutaman kerran enemmän.
Me tykätään rahkataikinasta tortuissa, lehtitaikina on liian murenevaa ja kuivaa ja kovetettu kasvirasva maistuu pahalta.

Suokukka
Suokukka
kastehelminen - 10.12.2021
Voi pestiin ennen suolattomaksi leipomista varten. Vanhoissa keittokirjoissa ei vielä näytetty margariinia ja tuo on varmaan tullut ajatusvirheenä kun on tehty uusintapainoksia. Olen sekä pessyt äidin kanssa voita että suolannut maalaistalosta ostettua käsinkirnuttua kesävoita merisuolan kanssa lasipurkkiin. Lasipurkki laitettiin kesällä ämpäriin kaivoon niin ettei purkki kastunut. Sitten saatiin aina kylmää voita ruokapöytään. Se oli aikaa ennen marketteja ja joka kadulla olevia pikkukauppoja. Hui kauhistus, nyt tunnen itseni ihan ikälopuksi😁. Anteeksi että lipesin aiheesta😉

Taidan minäkin sitten olla ikäloppu, olen minäkin äidin kanssa pessyt voita leivontaa varten. Tongue

Ja toisella mammallani oli aina itse tehtyä voita ja maitoa ja kermaa suoraan navetasta.
Viiliäkin tehtiin aina itse siitä raakamaidosta ja voi että se oli hyvää.
Kuten pullakin koko maitoon tehtynä, mamma leipoi leipää ja pullaa joka viikko alakerran isossa leivintuvassa..

Suokukka
Suokukka
Minun mummo säilytti voita veteen upotettuna aina kaapissa.
Se oli kerrostalossa se kylmin kaappi, kyllä hänellä silloin jo jääkaappikin oli, mutta ei hän oikein tykännyt käyttää sitä.

Eihän tuossa mitään kummaa ole, että voi pestään ja hierotaan siirapin kanssa yhtee.
Nykyään tosin saa jo suolatontakin voita, mutta ei vanhaan aikaan sellaista ollut.

Kurppa.
Kurppa.
Ylipuutarhuri (45,0K reputation)Ylipuutarhuri (45,0K reputation)Ylipuutarhuri (45,0K reputation)Ylipuutarhuri (45,0K reputation)Ylipuutarhuri (45,0K reputation)Ylipuutarhuri (45,0K reputation)Ylipuutarhuri (45,0K reputation)Ylipuutarhuri (45,0K reputation)Ylipuutarhuri (45,0K reputation)
Viestiä: 24,0K, Käynnit: 87,0K
Aika huonossa kunnossa miunkin kirja. 
Äityli oli heittänyt sillä isääni jossain elämän vaiheessa. On kyllä hyvä keittokirja!

Kotka, Karhula. Vyöhyke II  Otetaan mitä on.
Filopator
Filopator
Ylipuutarhuri (13,0K reputation)Ylipuutarhuri (13,0K reputation)Ylipuutarhuri (13,0K reputation)Ylipuutarhuri (13,0K reputation)Ylipuutarhuri (13,0K reputation)Ylipuutarhuri (13,0K reputation)Ylipuutarhuri (13,0K reputation)Ylipuutarhuri (13,0K reputation)Ylipuutarhuri (13,0K reputation)
Viestiä: 1,8K, Käynnit: 35,0K
kastehelminen - 10.12.2021
Kiitos Kurppa! Kuulostaa tutummalta kaikkine ihanine voinpesuineen ja happamine kermoineen. Taidan kopioida tuon itselleni. Ainoa mitä en enää mistään saa on kuivatut appelsiininkuoret. Ennen niitä myytiin kaupassa ja itse raastettiin taikinan joukkoon. Kaupan appelsiineja ei kannata kuivattaa kun niissä on päällä paksu säilöntäainekerros. Pomeranssinkuorijauhe maistuu ja haisee jotenkin saippualle. Nyt teen taikinan ja huomenna paistan ensimmäiset sekä teen taatelikakun. Tai useamman.

Pari lisää, meillon Kurpan kanssa sama kirja, tai mulla jo melkein irtolehtipainos, mummolta peritty. Kaytönjälkineen.

Elämä on elämaa varten annettu. 
Vyöhyke V

kastehelminen
kastehelminen
Puutarhatohtori  (3,7K reputation)Puutarhatohtori  (3,7K reputation)Puutarhatohtori  (3,7K reputation)Puutarhatohtori  (3,7K reputation)Puutarhatohtori  (3,7K reputation)Puutarhatohtori  (3,7K reputation)Puutarhatohtori  (3,7K reputation)Puutarhatohtori  (3,7K reputation)Puutarhatohtori  (3,7K reputation)
Voi pestiin ennen suolattomaksi leipomista varten. Vanhoissa keittokirjoissa ei vielä näytetty margariinia ja tuo on varmaan tullut ajatusvirheenä kun on tehty uusintapainoksia. Olen sekä pessyt äidin kanssa voita että suolannut maalaistalosta ostettua käsinkirnuttua kesävoita merisuolan kanssa lasipurkkiin. Lasipurkki laitettiin kesällä ämpäriin kaivoon niin ettei purkki kastunut. Sitten saatiin aina kylmää voita ruokapöytään. Se oli aikaa ennen marketteja ja joka kadulla olevia pikkukauppoja. Hui kauhistus, nyt tunnen itseni ihan ikälopuksi😁.

Anteeksi että lipesin aiheesta😉
Pepino
Pepino
Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)Kunniapuutarhuri (9,9K reputation)
Viestiä: 3,7K, Käynnit: 31,0K
Pesty ja hierottu margariini? 

II vyöhyke - rannikko 🌻
kastehelminen
kastehelminen
Kiitos Kurppa! Kuulostaa tutummalta kaikkine ihanine voinpesuineen ja happamine kermoineen. Taidan kopioida tuon itselleni. Ainoa mitä en enää mistään saa on kuivatut appelsiininkuoret. Ennen niitä myytiin kaupassa ja itse raastettiin taikinan joukkoon. Kaupan appelsiineja ei kannata kuivattaa kun niissä on päällä paksu säilöntäainekerros. Pomeranssinkuorijauhe maistuu ja haisee jotenkin saippualle. Nyt teen taikinan ja huomenna paistan ensimmäiset sekä teen taatelikakun. Tai useamman.
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku