Keittiöpuutarha - Potager

Kirjoittaja
Viesti
Kesänlapsi
Kesänlapsi
Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 3,7K, Käynnit: 10,0K
Mulla tulee reilu 11m/kehä 4kpl ja 1,5m*1m 2kpl. Vajaa 40€/rulla on puuilossa. Rautakaupassa kalliimpi. 80€ menis siihen. Jotenkin tuntuu suolaselta hinta muovista maksaa noin paljon. Multasäkeillä minäkin oon vuokrannut reunat aina. Nyt olis 120kpl säkkejä tuossa. Sen verran on tyhjiä jemmassa, että saa ensimmäisen vuorattua. Ja sitten onkin jo seuraavaan. 

Terva kyllä mietityttää vieläkin. Voihan sitä ecogardeniakin pari pönttöä hakea. 

Pohjois-Pohjanmaa, Ylikiiminki V-vyöhyke
Filopator
Filopator
Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)
Viestiä: 2,7K, Käynnit: 50,0K
Just tuollein halkaisin BigGrin

Elämä on elämaa varten annettu. 
Vyöhyke V

raya
raya
Ylipuutarhuri (33,0K reputation)Ylipuutarhuri (33,0K reputation)Ylipuutarhuri (33,0K reputation)Ylipuutarhuri (33,0K reputation)Ylipuutarhuri (33,0K reputation)Ylipuutarhuri (33,0K reputation)Ylipuutarhuri (33,0K reputation)Ylipuutarhuri (33,0K reputation)Ylipuutarhuri (33,0K reputation)
Viestiä: 5,4K, Käynnit: 37,0K
No mutt onks se oikeestaan kallista jos aattelee että n.30€ > 20m ja metrin levee, pitkittäin halkastuna siitähän saa esm.jotain 120x120 laatikoihin , 5m per loota, eli 8.n lootaan eli n.4€ per kipale.
Paitti että meillä ainakin on hyödynnetty tyhjät multasäkit , kyljet auki ja nitojalla kii. Patolevyäki on , sen aion käyttää uusiin 3m x 1m (2kpl) altaisiin keskelle pihhoo. Nyt ei oo multasäkkejä ku muutama tän talven ajalta.

-jos mieles tyhjenöö, elä unneuta katkasta iäntä-
Siikajoki (V)

Filopator
Filopator
Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)
Kesänlapsi - 25.4.2020
Filopator - 22.4.2020
Saattaahan siitä jotain liueta. Minä laitoin tervattujen sisäpuolelle sitä "nappulamuovia" mitä käytetään rakennuksien kivijalan kosteussuojana. Jättää ilmaraon puun ja muovin väliin. Luulisi puun kestävän vähän kauemin.

Kattelin patolevyä... Hui kauhia minkä hintaista tavaraa. Sitä kans tässä arvon, että muovittaako sisäpinnat vai ei. Kaikki kukkalaatikot on muovitettu, ja kyllä ne on vielä vuosien jälkeenkin priimakunnossa. Ja jos on muovitettu, niin sittenhän tervaaminenkaan ei haittaa. Toisaalla suositellaan puuta vasten, että puu säilyy näin paremmin? Hä, no silloinhan lahottajat iskee puun pintaan. Höpö puhetta sanon minä. Minä teen tuppeensahatusta koivusta omat laatikkoni, niin ei viittis heti niitä lahottaa.

Googlella tein pikaisen hintatarkistuksen. En kyllä noin paljoa maksanut paikalliseen rautakauppaan.

Vyöhyke V

Kesänlapsi
Kesänlapsi
Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)
Filopator - 22.4.2020
Saattaahan siitä jotain liueta. Minä laitoin tervattujen sisäpuolelle sitä "nappulamuovia" mitä käytetään rakennuksien kivijalan kosteussuojana. Jättää ilmaraon puun ja muovin väliin. Luulisi puun kestävän vähän kauemin.

Kattelin patolevyä... Hui kauhia minkä hintaista tavaraa. Sitä kans tässä arvon, että muovittaako sisäpinnat vai ei. Kaikki kukkalaatikot on muovitettu, ja kyllä ne on vielä vuosien jälkeenkin priimakunnossa. Ja jos on muovitettu, niin sittenhän tervaaminenkaan ei haittaa. Toisaalla suositellaan puuta vasten, että puu säilyy näin paremmin? Hä, no silloinhan lahottajat iskee puun pintaan. Höpö puhetta sanon minä. Minä teen tuppeensahatusta koivusta omat laatikkoni, niin ei viittis heti niitä lahottaa.

Filopator
Filopator

Vyöhyke V

Kesänlapsi
Kesänlapsi
Mitä mieltä olette, tai onko ihan tutkittua tietoa lavakaulusten/kasvilaatikoiden käsittelystä tervalla? Montaa eriävää mielipidettä löytyy. Käsittelyaineena se on kyllä ihan loistava, mutta liukeneeko siitä syötäviin kasveihin jotain karsinogeenejä tahi muita myrkkyjä? 

raya
raya
Ylipuutarhuri (33,0K reputation)Ylipuutarhuri (33,0K reputation)Ylipuutarhuri (33,0K reputation)Ylipuutarhuri (33,0K reputation)Ylipuutarhuri (33,0K reputation)Ylipuutarhuri (33,0K reputation)Ylipuutarhuri (33,0K reputation)Ylipuutarhuri (33,0K reputation)Ylipuutarhuri (33,0K reputation)
Viestiä: 5,4K, Käynnit: 37,0K
Kurkistelin isännän reviirille

Hyvinhän täällä voidaan (varsinkin tuo nauhus, mistähän se on tullu)

Onhan siellä muitaki kukkia, onks tuo joku sauramo tms. nii ja sammareitakin

-jos mieles tyhjenöö, elä unneuta katkasta iäntä-
Siikajoki (V)

Kesänlapsi
Kesänlapsi
Nuu - 5.4.2019
Kesänlapsi - 5.4.2019
Onnistuisiko esim. porkkana ja punajuuri vanhoissa kottikärryissä? Mulla olis kahdet, joista meni renkaat rikki, enkä aio korjata. Jos pohjaan porais reikiä. Maitokärryistä on kans laakerit menny. Jos niihin laittais vaikka muovin sisälle, ja salaatit siihen... Kärrypuutarha. 🤔

Punajuuri varmaan menis kottareissa mutta porkkana kun kasvaa maassa alaspäin vaatii sitä multatilaa aika paljon. Toi salaattikärry maitokärryistä olis todennäköisesti upeen näköinen,  ja siinähän vois olla vaikka retiisejäkin samassa ?

Joo! Retiisejä en oo koskaan kasvattanut. Pitää siemeniä hommata. Jos hommais samalla vaikka niitä pyöreitä porkkanoita tai semmoisia pieniä toppaporkkanoita. EIItarvis olla niin syvä, 20cm riittäisi. Mausta en tiedä, kun aina on nuita pitkiä lajikkeita ollut. Porkkanoille mietin kans, että niitä vois kylvää tuollaiseen vanhanajan syvään pesusoikkoon. Siinä riittäisi multatila hyvin. Oisko se n. 60-70cm syvä. Toki se ei riitä minun porkkanansyöntitahdilla... Parina vuonna oon siinä kasvattanut pick'n pick mini kesäkurpitsaa, kun se sattuu olemaan tuossa pergolalla. Ja on nättikin. 

Nuu
Nuu
Ylipuutarhuri (42,0K reputation)Ylipuutarhuri (42,0K reputation)Ylipuutarhuri (42,0K reputation)Ylipuutarhuri (42,0K reputation)Ylipuutarhuri (42,0K reputation)Ylipuutarhuri (42,0K reputation)Ylipuutarhuri (42,0K reputation)Ylipuutarhuri (42,0K reputation)Ylipuutarhuri (42,0K reputation)
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 19,0K, Käynnit: 69,0K
Kesänlapsi - 5.4.2019
Onnistuisiko esim. porkkana ja punajuuri vanhoissa kottikärryissä? Mulla olis kahdet, joista meni renkaat rikki, enkä aio korjata. Jos pohjaan porais reikiä. Maitokärryistä on kans laakerit menny. Jos niihin laittais vaikka muovin sisälle, ja salaatit siihen... Kärrypuutarha. 🤔

Punajuuri varmaan menis kottareissa mutta porkkana kun kasvaa maassa alaspäin vaatii sitä multatilaa aika paljon. Toi salaattikärry maitokärryistä olis todennäköisesti upeen näköinen,  ja siinähän vois olla vaikka retiisejäkin samassa ?

Iitti / III                       
 Asioilla on  taipumus järjestyä                                            

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku