Keittiöpuutarha - Potager

Kirjoittaja
Viesti
Havina
Havina
Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 2,7K, Käynnit: 254

Kaksi lavakaulusta mulla on ollut päällekäin mustajuurille ja porkkanoille. Täksi kesäksi pitäisi nikkaroida piiitkä laatikko ja painisekelen saman asian kanssa. Mikä on riittävä korkeus? Tai jos nuo mustajuuret noihin korkeampiin, niin menisikö porkkanat hivenen matalammassakin?

iiris-kukka
iiris-kukka
Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)
Viestiä: 2,5K, Käynnit: 1,1K
Minkä korkuisen laatikon tarvitsevat porkkana ja mustajuuri? Tulevat siis juuriestematon päälle.
puna
puna
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Viestiä: 381, Käynnit: 14
Minä meinasin tehdä niin, että pihlajarivistön lähellä oleviin lootiin laitan just tuon kunnollisen harmaan juuriestematon laatikon sisälle. Kauempana oleviin laatikoihin ja käytäville laitan sanomalehtikerroksen, jospa se perusrikat pidättelisi ja jos ei, niin seuraavina kesinä sitten katsotaan tilanne uusiksi. Pihiys iskee, kun melkoisen pienellä budjetilla pitää (ja haluankin) hommasta suoriutua.
Sinisointu
Sinisointu
Kotipuutarhuri (464 reputation)Kotipuutarhuri (464 reputation)Kotipuutarhuri (464 reputation)Kotipuutarhuri (464 reputation)Kotipuutarhuri (464 reputation)Kotipuutarhuri (464 reputation)Kotipuutarhuri (464 reputation)Kotipuutarhuri (464 reputation)Kotipuutarhuri (464 reputation)
Viestiä: 1,5K, Käynnit: 1,0K

Floora, me laitamme sitä kunnollista harmaata juuriestemattoa lavakaulusten ja käytävien alle juurikin noiden joka paikkaan tunkevien vattujen takia. Itsekin vähän pelkään, että tulisivat sanomalehdestä läpi kuitenkin. Kallistahan se juurimatto on, mutta sen pitäisi sitten kestää ja ajaa asiansa useiden vuosien ajan.

Genesee
Genesee
Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)
Viestiä: 2,1K, Käynnit: 25,0K

Minä käsittelin omat lavakaulukseni tällä: http://www.osmocolor.com/ecogarden.html Se ei ehkä suojaa ihan yhtähyvin kuin mineraaliöljypohjaiset puunsuojat, mutta on turvallisempi vaihtoehto. Nuukuuksissani käsittelin vain ulkopuolen ja sisäpuolelta vähän yläreunaa. Patolevy olisi ollut ihan hyvä sinne sisäpuolelle, mutta laitoin vain sellaista tukevaa maanerotus/suodatinkangasta nitojalla reunoihin kiinni. Noi mun kaulukset on aika kuivalla paikalla sorapedin päällä, joten olettaisin niiden kestävän noinkin useita vuosia.

Sain viimeviikolla raahattua töistä kotiin yhden täyskokoisen lavakauluksen, kun laskeskelin, että nuo pienet ei riitä. Se on nyt käsitelty ja odottaa kankaan niittaamista. Vähän aprikoin, jos ottaisin vielä toisenkin täyskokoisen kauluksen, sillä kokoajan tulee mieleen lisää kylvettävää.

Aiemmin kylvetyt porkkanat, retiisit ja salaatti on itäneet ja perunat on hyvässä kasvuvauhdissa. Viikonloppuna pitää täyttää loputkin laatikot ja tehdä istutus ja kylvöhommia.

viljelykset vyöhykkeillä III ja V

IrisFinlandica
IrisFinlandica
Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)
Viestiä: 799, Käynnit: 160
Täytin toissa päivänä ja eilen kaksi lavakaulusta kasvualustalla, mutta vielä ei riitä, pitää lisätä enemmän multaa. En ole käsitellyt millään aineella kauluksia. Laitoin niiden alle aukileikattuja vahvoja paperisäkkejä (rehusäkkejä) ja sisäpuolen vuorasin suodatinkankaalla. Sitten soraa, hiekkaa, vanhaa kanalapehkua ja päälimmäiseksi säkillinen puutarhamultaa.

Lieto 
floora
floora
Aloittelija (51 reputation)Aloittelija (51 reputation)Aloittelija (51 reputation)Aloittelija (51 reputation)Aloittelija (51 reputation)Aloittelija (51 reputation)Aloittelija (51 reputation)Aloittelija (51 reputation)Aloittelija (51 reputation)
Viestiä: 2,6K, Käynnit: 130
Minä ajatelinlavakaulukset jollain käsitellä mutta millä. se antaisi käyttöikää kauluksille enmmän kun jollain suojaisi??? sisäpuolelle tulee patolevyä nitoojalla kiinni joka estää kasvualustan kosteuden vaikutuksen laatikoihin ja ilma pääsee patolevyn ansiosta kiertämään laatikossa ja laatikot kestää paaaljon kauemmin näinSmile

Potagerin koko ala katetaan jollain kankaalla joka estää rikkojen,vadelman ynm sellaisen kasvun ja päälle tulee kivituhkaa käytäville.

Mikä kangas olisi hyvä kangas ison alan peittämiseen? Ihan sanomalehti ei riitä kun vattu puskee kyllä ajan kans siitä läpi.

Marjapensaat ovat jo siirretty potagerin laitaan niille kuuluvaan paikkaan ja niiden alle tuli sanomalehteä. mansikkakangasta, vanhaa mattoa, maisemointikangasta ynm mitä pihalta ja varastosta jämiä löytyi. Kaikki peitettiin ohuehkolla maisemointikankaalla jonka luvattiin pitää rikat pois mutta ohuena en oikein välttämättä usko että pitää ihan yksistään ja siksi laitettiin alle kaikkimahdollinen apupeite mitä löydettiin.

Ihanaa saaaaan vihdoinkin kasvimaan käyttöön oikein kunnolla ilman taisteluja rikkojen kanssa inakin näin alkuvuosina. Ainahan siementä lentää ja alkaa jossain itäämään mutta ei kuitenkaan sellaista rikkaruohomattoa pääse enään syntymään kun ala katetaan kankaalla ja märkänä tiivistetyllä kivituhkalla.

ElisabetB
ElisabetB
Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)
Viestiä: 494, Käynnit: 32
Multakuorma Hornborgilta vihdoin tuli, ja tänään menin plantaasille täyttämään uusia laatikoita mullalla, mutta enpäs sit voinutkaan mitään tehdä. Sateiden jäljiltä laatikoissa oli vain mutavellilammikot. Olin sieltä savimaata kaivanut pois joku 10cm, ja nyt vesi oikein seisoi siinä. Eipä paljoa salaojitukset pohjalla varmaan auttais. Nyt pitää odotella kuivumista.

Yhden viimevuotisen potagerin laitoin jo periaatteessa viljelylkuntoon. Jokunen juola oli pinnalle puskenut, ne nyhdettiin pois, pinnalle tuoretta multaa pieni kerros ja tein Square foot garden-ruudut juuttinarusta. Pöhää ei enää riittänyt porkkanan ja muiden juureksien kylvämiseen, ne jää ensi kertaan.
puna
puna
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Viestiä: 381, Käynnit: 14
Mahtavaa Kesänlapsi! Minä kans oon viime viikkoina ystäväni kytkyillä saanut kauluksia, jotka muuten menisi jätteeksi. Olo on kuin lapsella jouluaattona! BigGrin

Minä en meinannu käsitellä millään. Kestävät, minkä kestävät. Ja toisekseen minä tykkään, kun niistä näkyy entinen elämä leimoineen ja merkintöineen.
Kesänlapsi
Kesänlapsi
Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)
Viestiä: 3,7K, Käynnit: 10,0K

Minulla on maailman paras pikkuveli! Se nappasi mulle töistä 4kpl isoja lavakauluksia mukaan. Jee! Nyt minäkin pääsen hifistelemään. broken heart

Millä ootte muuten käsitelly nuo kaulukset? Voiko käyttää tuommosta kaluste-terassiöljyä, vai liukeneeko siitä jotain myrkkyjä kasviksiin?

Pohjois-Pohjanmaa, Ylikiiminki V-vyöhyke
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku