Keittiöpuutarha - Potager

Kirjoittaja
Viesti
puna
puna
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 381, Käynnit: 14
Mulla unohtui hyötytarhan tarkempi tarkastelu ekalla lukukerralla vähäiseksi, ihan mahtava postaus kokonaisuudessaan!
iiris-kukka
iiris-kukka
Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)
Viestiä: 2,5K, Käynnit: 1,1K

Tässä blogissa siistin näköinen hyötytarha:http://eilistapaistoa.blogspot.fi/2014/04/suomalainen-ruoka.html

Rullaa sivua alaspäin.

Genesee
Genesee
Puutarha-guru (4,2K reputation)Puutarha-guru (4,2K reputation)Puutarha-guru (4,2K reputation)Puutarha-guru (4,2K reputation)Puutarha-guru (4,2K reputation)Puutarha-guru (4,2K reputation)Puutarha-guru (4,2K reputation)Puutarha-guru (4,2K reputation)Puutarha-guru (4,2K reputation)
Viestiä: 2,2K, Käynnit: 26,0K
Vanhassa asuinpaikassa mulla oli ihan oikea kasvimaa ja koska se oli rinteessä pengersin maan lavakauluksilla. Noita kauluksia en käsitellyt millään enkä myöskään käyttänyt mitään vuorauksia. Ne pysyivät monta vuotta ihan hyvinä, mutta alkoivat tietenkin lopulta lahoamaan. Minä tapasin pinota ne talveksi tai viimeistään keväällä, sillä koko kasvimaa käännettin aina keväällä ja asettelin laatikot ennen istutusta ja kylvöä uudelleen.

Nyt minulla on lavakaulukset pientä kaupunkipuutarhaa varten. Lähinnä ulkonäön vuoksi olen maalannut kaikki mustiksi, koska toiset kaulukset olivat ihan uuden vaaleita ja toiset jo harmaantuneita. Olen vuorannut kaulukset suodatinkankaalla siksi, ettei kallisarvoinen pussimulta sekoitu alla olevaan soraan. Kaulusten tämänhetkinen paikka ei ole välttämättä kovin lopullinen, joten tein niistä sellaiset, että ne voi helpommin tyhjentää ja siirtää. Muuten olisin ehkä käyttänyt vain sanomalehtiä pohjalla.

viljelykset vyöhykkeillä III ja V

puna
puna
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Viestiä: 381, Käynnit: 14

Minä sain eilen ensimmäiset lavakaulukseni! Hetihän niitä piti lumisateessa kasvimaankulmille mallailla. Olen lueskellut ketjua ja huomannut, että moni on käsitellyt laatikoitaan tai vuorannut jollain. Ilmeisesti laatikoiden kestoiän lisäämiseksi? Onko jotain muuta syytä, miksi laatikot kannattaisi vuorata, jos laatikot on tehty kyllästämättömästä puutavarasta?

Meinaan siis ihan ensimmäisenä tehdä lämpöpenkin useamman lavakauluksen sisään. Alunperin suunnittelin, että pohjalle ja alas reunoille vain pistän penttiläisittäin paksun märän sanomalehtikerroksen ja alan sitten lappaa kerroksia. Onko mulla jäänyt jotain huomioimatta, kun tuntuu liian yksinkertaiselta? 

Kesänlapsi
Kesänlapsi
Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)
Viestiä: 3,7K, Käynnit: 10,0K

Täällä kans potagerin perustamista opiskellaan. Eli savea, savea, savea, turvetta ja hapanta on tuo maa. Siis tuon paikan vieressä 2m päässä kasvaa hilloja... Noitten ohjeitten mukaan, mitä aikasemmin tässä ketjussa on ollut teen perustukset. Mutta, eikö tuo noin hapan maa happamoita laatikoidenkin mullan?   

Pohjois-Pohjanmaa, Ylikiiminki V-vyöhyke
daylilylover
daylilylover
Aloittelija (75 reputation)Aloittelija (75 reputation)Aloittelija (75 reputation)Aloittelija (75 reputation)Aloittelija (75 reputation)Aloittelija (75 reputation)Aloittelija (75 reputation)Aloittelija (75 reputation)Aloittelija (75 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 75, Käynnit: 0
Juuri näin, tämä kokemus minullakin. Taistelin tuon peltosaven kanssa sitkeästi monia vuosia kunnes viime vuonna perustin potagerin saven päälle ja osto luomumullat lootiin, kasvimaan hoitotyöt väheni 95%. Lisäksi, ei ikinä ole savessa porkkana itänyt viikossa, sai odottaa vähintään 5 viikkoa ja kylminä kesinä pitempäänkin. Ja syksyllä ne porkkanat piti talikolla nostaa, ei puhettakaan että olis vaan vetänyt. Ainoa hyvä puoli savessa kasvattmisessa oli että maku oli kyllä parempi. Mutta joka tapauksessa laatikoista en luovu ja tänä kesänä taas siemenet laatikon suojiin....niin että porkkanatkin vois jo kylvää?!? Aion lisätä tuota peltosavea noihin laatikoihin jonkin verran, myyrät ovatkin minua jelpanneet asian suhteen jo kun aloin miettimään, että mistä sitä ottaisin. Ne myyrät ovat valmiiksi jo hienotaneet sitä savea mulle tehdessään niitä kekoja, niin niitä valmiiksi hiennonettuja savikasoja minä sitten laittelen noihin lootiin. Kun en pääse niistä eroon niin hyödynnän niitten tekosia täällä pihalla tasottamalla myös kuoppia niillä keoilla.
Imikkä
Imikkä
Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)
Viestiä: 778, Käynnit: 39
Minä puollan laatikoita! Savimaalla pääsee kaikista helpoimmalla kasvattamalla laatikoissa. Savi syö multaa, vaikka kuinka lisäisi turvetta ja hiekkaa. Kun siirryin avomaalta laatikoihin, mullanostotarve väheni, ja selviän nykyään noin 2-4 säkillä keväisin (sitä muuta "vähän kukkapenkkiä" varten hommataaan se 20 säkkiä...). Positiivinen seikka on helppo rikkaruohojen kurissapito. Jos laatikkoon pääsee juolavehnää (aina se sinne jostain hankkiutuu), se on helppoa nykiä pehmeästä mullasta juurineen pois. Siitä juuren pituuden mittailusta suorastaan jo huvittuu. Selkävaivaiselle laatikkopenkki on kiva, työasento on korkeampi.

Negatiivista on se, että ainakaan minulla porkkana ei tahdo aina laatikossa itää tai kasvaa. Ilmeisesti lämpö nousee liikaa. Niinpä minun on porkkanaa varten aina otettava laatikko pois.

Mustajuurelle taas on hyvä, kun voi lyödä useamman laatikon päällekkäin ja täyttää hiekalla. Yritäppäs kiskoa sitä savesta...
Genesee
Genesee
Puutarha-guru (4,2K reputation)Puutarha-guru (4,2K reputation)Puutarha-guru (4,2K reputation)Puutarha-guru (4,2K reputation)Puutarha-guru (4,2K reputation)Puutarha-guru (4,2K reputation)Puutarha-guru (4,2K reputation)Puutarha-guru (4,2K reputation)Puutarha-guru (4,2K reputation)
Viestiä: 2,2K, Käynnit: 26,0K

Nyt on minun potager laatikot aseteltu paikoilleen. Laitoin kahteen kaksi kaulusta päällekkäin perunaa ja porkkanaa varten ja kolme on varattu ohuemmalla multakerroksella toimeen tuleville kasveille. Kaikki on vuorattu suodatinkankaalla, joka on niitattu reunoihin kiinni.

kuva

Kaksi on jo täytetty mullalla ja niihin on kylvetty porkkanaa, retiisiä ja salaattia. Peittelin kylvetyt laatikot hallaharsolla myös siksi ettei naapurien pihakissat käytä niitä vessoina. Noihin muihin taidan laittaa mullat vasta sitten kun istutan tai kylvän niihin jotain. Aloin laskeskelemaan taimia ja siemeniä ja totesin että kylvötila loppuu kesken ja tarvitsisin pari laatikkoa lisää.

viljelykset vyöhykkeillä III ja V

ElisabetB
ElisabetB
Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)Uusi jäsen (20 reputation)
Viestiä: 494, Käynnit: 32
Se savimaa on 20 vuotta marinoitunut juolavehnien juuristossa, niin mielummin ostan ne mullat laatikoihin. Hiekkaa en nyt oikein mistään myöskään saa, jollen ämpäreillä jostain kaiva (kottikärryjäkään ei ole). Siksi just ajattelin sitä pohjaa pehmitellä/möyhentää muruksi, että olisi jonkinlaista salaojaefektiä, suoraan lapion jäljiltähän se pohja olisi semmonen kova ja sileä. Kuinka pahasti vesi lilluisi siinä max. 10cm syvyydessä, se onkin sit toinen juttu. Jos kuoppa olisi luokkaa 50cm, sit olisi varmaan jo isompi ongelma.

Suoraan maahan kans jotain (härkäpapu, auringonkukka, jotain puolihyötykukkasia) aion laittaa, ja sinne sekoitan kyllä puutarhaturvetta sekaan. Ois tossa puutarhaliikkeeseen multatilaus klikkausta vailla valmis. Plantaasille ei pääse moottoriajoneuvoilla, eikä kippaamaan irtokuormaa, niin säkkitilauksilla mennään. Onneksi meni ilmaisen toimituksen raja rikki, niin saa joku riuska setä kanniskella ne säkit pakusta.
Lilianne
Lilianne
Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)
Viestiä: 1,1K, Käynnit: 27
Minusta savimaahan kannattaa sekoittaa puutarhaturvetta, se on aika halpaa. Ei kannata kuitenkaan minua kuunnella kun minulla ei ole mitään maata jota kylvää. Kateellisena vaan tässä seuraan vierestä.

Mutta sitä mietin että miksi tavallisessa maassa ei tehdä samalla tavalla kuin ruukkukasvatuksessa eli laittaa salaojitus sinne pohjalle. Toisaalta ei soraa kannata sekoittaa tavalliseen maahan, mutta hiekkaa voisi laittaa pohjalle.
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku