Lilja / Yleistä, Lilium

Kirjoittaja
Viesti
Bobbie
Bobbie
Puutarha-guru (6,2K reputation)Puutarha-guru (6,2K reputation)Puutarha-guru (6,2K reputation)Puutarha-guru (6,2K reputation)Puutarha-guru (6,2K reputation)Puutarha-guru (6,2K reputation)Puutarha-guru (6,2K reputation)Puutarha-guru (6,2K reputation)Puutarha-guru (6,2K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 2,9K, Käynnit: 5,4K
Kesänlapsi - 31.8.2019
Tässä kans yks "kadonneista lapsista" 'presidente'. Ei oo näkynyt sen männä vuosien kurimustalven jälkeen. Ja nyt oli ilmestynyt yksi täydellinen kukka. ❤️

Ihanaa, että yllättävät noin positiivisesti ja putkahtelevat. Iloinen yllätys!

v-vi  minisiperia

Meritähti
Meritähti
Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)
Viestiä: 939, Käynnit: 1,6K
Tässä kukkivat päivänliljat 'Longfields Pearl'. En löytänyt päivänliljoille omaa ketjua.

Kesänlapsi
Kesänlapsi
Puutarha-guru (5,9K reputation)Puutarha-guru (5,9K reputation)Puutarha-guru (5,9K reputation)Puutarha-guru (5,9K reputation)Puutarha-guru (5,9K reputation)Puutarha-guru (5,9K reputation)Puutarha-guru (5,9K reputation)Puutarha-guru (5,9K reputation)Puutarha-guru (5,9K reputation)
Viestiä: 3,5K, Käynnit: 7,6K
Tässä kans yks "kadonneista lapsista" 'presidente'. Ei oo näkynyt sen männä vuosien kurimustalven jälkeen. Ja nyt oli ilmestynyt yksi täydellinen kukka. ❤️

Pohjois-Pohjanmaa, Ylikiiminki V-vyöhyke
Kesänlapsi
Kesänlapsi
Puutarha-guru (5,9K reputation)Puutarha-guru (5,9K reputation)Puutarha-guru (5,9K reputation)Puutarha-guru (5,9K reputation)Puutarha-guru (5,9K reputation)Puutarha-guru (5,9K reputation)Puutarha-guru (5,9K reputation)Puutarha-guru (5,9K reputation)Puutarha-guru (5,9K reputation)
Bobbie - 30.8.2019
Kesänlapsi - 30.8.2019
Bobbie - 29.8.2019
Kesänlapsi - 28.8.2019
Bobbie - 28.8.2019
Kesänlapsi - 25.8.2019
Bobbie - 23.8.2019
Kesänlapsi - 22.8.2019
Kummallisia kukkia pukkaa tämä valkoinen. Neljä terälehteä. Aika dramaattisen näköinen diabolon edessä. 

Taitaa olla Muscadet, eräs suokikkini koska ovat ruuku kasvatuksessa mielestäni Idänliljoista niitä kestävimpiä ja ihana tuoksu.

Tais olla joo. Mulla oli sitä joskus aiemminkin, mutta sillä oli kyllä 6 terälehteä. Tuoksu kyllä natsaa. Se katosi silloin lumettomana talvena joku vuosi sitten. Niinkuin kaikki puuliljatkin...

Ihmeellistä että sinulla siellä "etelälapin kynnyksellä" menee Idänliljat maapenkissä ja minulla ei ja olen joltisenkin poronkuseman etelämpänä. Minun pitäis laittaa vyöhykkeen kohdalle "pikku siperia"!

Tiijäkkö mää asun Suomen lumisimman paikan kyljessä. Se auttaa talvehtimaan. Jos syksy ja kevät on ok, niin talvehtii melkein mikä vain. Mulla menee maassa talven yli jopa laventeli, timjami, sitruunamelissa ja hollanninkurjenmiekka. Vaikkeivat kyllä vyöhykkeiden puolesta pitäis selvitä. Jos jotakin jää lumen yläpuolelle, esim. jaloruusut tai köynnösruusut, niin 100varmana on raato keväällä. Esim. Flammentanzia koitin kolme kertaa, niin ei piruvie pysy hengissä. Ei ees säleikkövilliviini. Mutta nämä missä on yli metrin heittämällä lunta, niin mikäs niillä on olla öllöttää iglussa talvi. Vielä kun kyljessä on joku ruusu, tyrni tai muu pensas, niin on kirjaimellisesti iglu. Jokaisessa penkissä vielä kivireunukset, niin eivät myyrätkään pääse penkkiin. 😄

Hieno homma sinulla, kyllä täälläkin keskimääräisenä talvena on yleensä lunta, mutta en tiedä miksi eivät esim. nuo fiinimmät aasialaiset liljat, puuliljat jne.namiskuukkelit täällä talvehdi sitten, pirun kiroama seutu-kunta? on oma oletukseni! Satisfied

En tiiä. Pitäis kyllä kaiken järjen mukaan mennä hyvinkin talven yli. Mulla vielä semmonen kunnon kivinen aitosavi kosteikko, että luulis kaiken kuolevan. Kaikki pitää rakentaakkin paaluille, kun muuten uppoavat saveen. 😆

Kosteutta ainakin luulisi savessa piisaavan, ehkä meillä vaan on tässä liian kuivaa? ja sipulit yksinkertaisesti kuivuvat pois?
Olen aika pitkälti kohopenkkeihin lähes kaiken istuttanut ja vielä puutarhamultaan on ollut turvauduttava ja sehän ei ole hääviä sotkua se. Ehkä pitää tästälähin istuttaa Liljat riskillä maahan vaan.
Viimeksi taisin tehdä maahan istuttaessani sen-kin erehdyksen, että kaivoin sipulit liian syvälle jolloin kuivuuteenhan ne kuolee sitte liian syvässäkin. Doze (Mikä on kun ei taidot riitä? mikä on kun ei onnistu?). Smooooth

Ei kait ne vain ole liian syvällä? Mulla on kaikki sillain, että Max 2x sipulin verran multaa päällä. Välillä vähemmänkin, jos on uusia laitellut ja on jo alkanut vartta kasvattaan. Kuivasta kuiten tykkäävät ennemmin kuin kosteasta. Syksyllä tyhjentelen kukkaruukuista multia sitten päälle, jos tuntuu että on liian pinnassa. Aina joku katoaa, eikä näy moneen vuoteen. Sitten yhtäkkiä tupsahtaakin kukkaan. Kaikkein eniten harmittaa kadonnut trumpettililja. Aivan upea, keltainen ja suuri. Ei oo näkynyt sen koommin. Hö. Nuita puuliljoja on ollu tarkoitus hommata jo monena vuotena, mutta ei oo muka raskinut. Lidlistä joka vuosi vaan lisää. 😄

Bobbie
Bobbie
Puutarha-guru (6,2K reputation)Puutarha-guru (6,2K reputation)Puutarha-guru (6,2K reputation)Puutarha-guru (6,2K reputation)Puutarha-guru (6,2K reputation)Puutarha-guru (6,2K reputation)Puutarha-guru (6,2K reputation)Puutarha-guru (6,2K reputation)Puutarha-guru (6,2K reputation)
Luin eilen nuista Jättililjoista ja kieltämättä tuli mieleen, että oon taas tainnu haukata hatullisen. Päähänpistossa tuli nuo tilattua muun ohessa ja hirmusesti huolenpitoa tulevat vaatimaan täällä ja tässä ja lopputulos on hyvin epävarma. Tuo oli töllöntyö joka nyt asiaa tarkemmin selviteltyäni suoraan sanoen kaduttaa.
Jos joku haluaa kokeilla niin nyt vaan yv:llä piakkoin viestiä minulle.. siemeniä on minulle ittelleni liikaa, nuin paljoa en missään nimessä tarvi epäonnistumiskokemustani varten. Pinch Kyseessä on siis Cardiocrinum codoratum'in siemenet.

v-vi  minisiperia

Bobbie
Bobbie
hoyabella - 30.8.2019

Kyllä on kauniita! Mitähän liljoja lienevät? oon nuita ihaillut varmaan täällä ennenkin.

v-vi  minisiperia

hoyabella
hoyabella
Ylipuutarhuri (27,0K reputation)Ylipuutarhuri (27,0K reputation)Ylipuutarhuri (27,0K reputation)Ylipuutarhuri (27,0K reputation)Ylipuutarhuri (27,0K reputation)Ylipuutarhuri (27,0K reputation)Ylipuutarhuri (27,0K reputation)Ylipuutarhuri (27,0K reputation)Ylipuutarhuri (27,0K reputation)
Viestiä: 3,9K, Käynnit: 32,0K

Pohjanmaa IV vyöhyke
Bobbie
Bobbie
Oletteko kasvatelleet Japaninjättililjaa?

v-vi  minisiperia

Muokattu Viime kuukausi: Bobbie
Bobbie
Bobbie
Kesänlapsi - 30.8.2019
Bobbie - 29.8.2019
Kesänlapsi - 28.8.2019
Bobbie - 28.8.2019
Kesänlapsi - 25.8.2019
Bobbie - 23.8.2019
Kesänlapsi - 22.8.2019
Kummallisia kukkia pukkaa tämä valkoinen. Neljä terälehteä. Aika dramaattisen näköinen diabolon edessä. 

Taitaa olla Muscadet, eräs suokikkini koska ovat ruuku kasvatuksessa mielestäni Idänliljoista niitä kestävimpiä ja ihana tuoksu.

Tais olla joo. Mulla oli sitä joskus aiemminkin, mutta sillä oli kyllä 6 terälehteä. Tuoksu kyllä natsaa. Se katosi silloin lumettomana talvena joku vuosi sitten. Niinkuin kaikki puuliljatkin...

Ihmeellistä että sinulla siellä "etelälapin kynnyksellä" menee Idänliljat maapenkissä ja minulla ei ja olen joltisenkin poronkuseman etelämpänä. Minun pitäis laittaa vyöhykkeen kohdalle "pikku siperia"!

Tiijäkkö mää asun Suomen lumisimman paikan kyljessä. Se auttaa talvehtimaan. Jos syksy ja kevät on ok, niin talvehtii melkein mikä vain. Mulla menee maassa talven yli jopa laventeli, timjami, sitruunamelissa ja hollanninkurjenmiekka. Vaikkeivat kyllä vyöhykkeiden puolesta pitäis selvitä. Jos jotakin jää lumen yläpuolelle, esim. jaloruusut tai köynnösruusut, niin 100varmana on raato keväällä. Esim. Flammentanzia koitin kolme kertaa, niin ei piruvie pysy hengissä. Ei ees säleikkövilliviini. Mutta nämä missä on yli metrin heittämällä lunta, niin mikäs niillä on olla öllöttää iglussa talvi. Vielä kun kyljessä on joku ruusu, tyrni tai muu pensas, niin on kirjaimellisesti iglu. Jokaisessa penkissä vielä kivireunukset, niin eivät myyrätkään pääse penkkiin. 😄

Hieno homma sinulla, kyllä täälläkin keskimääräisenä talvena on yleensä lunta, mutta en tiedä miksi eivät esim. nuo fiinimmät aasialaiset liljat, puuliljat jne.namiskuukkelit täällä talvehdi sitten, pirun kiroama seutu-kunta? on oma oletukseni! Satisfied

En tiiä. Pitäis kyllä kaiken järjen mukaan mennä hyvinkin talven yli. Mulla vielä semmonen kunnon kivinen aitosavi kosteikko, että luulis kaiken kuolevan. Kaikki pitää rakentaakkin paaluille, kun muuten uppoavat saveen. 😆

Kosteutta ainakin luulisi savessa piisaavan, ehkä meillä vaan on tässä liian kuivaa? ja sipulit yksinkertaisesti kuivuvat pois?
Olen aika pitkälti kohopenkkeihin lähes kaiken istuttanut ja vielä puutarhamultaan on ollut turvauduttava ja sehän ei ole hääviä sotkua se. Ehkä pitää tästälähin istuttaa Liljat riskillä maahan vaan.
Viimeksi taisin tehdä maahan istuttaessani sen-kin erehdyksen, että kaivoin sipulit liian syvälle jolloin kuivuuteenhan ne kuolee sitte liian syvässäkin. Doze (Mikä on kun ei taidot riitä? mikä on kun ei onnistu?). Smooooth

v-vi  minisiperia

Kesänlapsi
Kesänlapsi
Bobbie - 29.8.2019
Kesänlapsi - 28.8.2019
Bobbie - 28.8.2019
Kesänlapsi - 25.8.2019
Bobbie - 23.8.2019
Kesänlapsi - 22.8.2019

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku