Perennojen suorakylvö penkkiin ilman esikasvatusta?

Kirjoittaja
Viesti
Nuu
Nuu
Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)Ylipuutarhuri (23,0K reputation)
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 17,0K, Käynnit: 37,0K
Kaarina - 21.9.2019
Sand - 6.4.2008

Varmaan suoraan maahan kylvettävien perennojen kylvöpiste olisi kuitenkin parempi olla muualla kuin siinä lopullisessa kukkapenkkipaikassa, sillä miten niitä niin mahdottoman harvaan malttaa kylvää, kuin lopullisen koon mukainen tila vaatisi? Itse olen pienet taimetkin istuttanut aivan liian tiheään.

Aika hyvin olen onnistunut käyttämällä ruukkuihin kylvöä. Ruukkuja tulee ulkona paremmin seurattua ja alkukasvatuksen voi aloittaa joko sisällä tai kasvihuoneella. Rikkaruohoihin läkähtymisen uhkakin vähenee.

Olipa mukavaa kun löytyi edes yksi joka kasvattaa ruukuissa. Minulla on ajatuksena - koska ei ole omaa maata- istuttaa köynnösruusu Flammentaz ruukkuun. Mutta miten tämän talvehtiminen onnistuu? Asun nyt vielä Rovaniemellä mutta ruusun laitan ensi viikolla Turkuun muutettuani. Eli miten talvisuojaus ruukussa, ei ole paikkaa viedä sisälle, laitanko jotain kangasta ja miten?

Kaarina, tuota ruusu-asiaa kannattaa käydä katselemassa Ruusut-osiossa suoraan . Tuon linkin kautta pääset osion otsakkeisiin, niitä klikkailemalla löydät varmaan aihetta sivuavia keskusteluja.  Itse en lähtenyt nyt tarkemmin tutustumaan osion sisältöön, mutta sinun kannattaa koska asia sinua kiinnostaa Smile

Asioilla on taipumus järjestyä                                             Iitti / III

Muokattu Viime vuonna: Nuu
Kaarina
Kaarina
Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 1, Käynnit: 3
Sand - 6.4.2008

Varmaan suoraan maahan kylvettävien perennojen kylvöpiste olisi kuitenkin parempi olla muualla kuin siinä lopullisessa kukkapenkkipaikassa, sillä miten niitä niin mahdottoman harvaan malttaa kylvää, kuin lopullisen koon mukainen tila vaatisi? Itse olen pienet taimetkin istuttanut aivan liian tiheään.

Aika hyvin olen onnistunut käyttämällä ruukkuihin kylvöä. Ruukkuja tulee ulkona paremmin seurattua ja alkukasvatuksen voi aloittaa joko sisällä tai kasvihuoneella. Rikkaruohoihin läkähtymisen uhkakin vähenee.

Olipa mukavaa kun löytyi edes yksi joka kasvattaa ruukuissa. Minulla on ajatuksena - koska ei ole omaa maata- istuttaa köynnösruusu Flammentaz ruukkuun. Mutta miten tämän talvehtiminen onnistuu? Asun nyt vielä Rovaniemellä mutta ruusun laitan ensi viikolla Turkuun muutettuani. Eli miten talvisuojaus ruukussa, ei ole paikkaa viedä sisälle, laitanko jotain kangasta ja miten?​
Sand
Sand
Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 3,6K, Käynnit: 0

SariW
SariW
Viherpeukalo (361 reputation)Viherpeukalo (361 reputation)Viherpeukalo (361 reputation)Viherpeukalo (361 reputation)Viherpeukalo (361 reputation)Viherpeukalo (361 reputation)Viherpeukalo (361 reputation)Viherpeukalo (361 reputation)Viherpeukalo (361 reputation)
Viestiä: 361, Käynnit: 10

Minäkin kylvin viime kesänä muutamaa lajia suoraan maahan. Rajasin kylvetyn alueen pienillä tikuilla, niin en vahingossa kitkenyt sieltä mitään pois. Kylvin mirrinminttua ja se kukkikin jo samana keväänä ja punahattua kylvin myös. Sekin lähti hyvin kasvuun (ei kukkinut ekana kesänä). Saas nähdä miten punahattu talvehti eli sitä odotellessa...

Imikkä
Imikkä
Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)
Viestiä: 778, Käynnit: 39

Olen myös ajatellut kokeilla perennoja suoraan siemenistä ulos, koska pusseja on vielä kamalasti ja piha on iso, taimien tarve on suuri.  Eli kylvän ne kasvimaalle muovitunneliin yhteen penkkiin ja luovun jonkun rehun kasvatuksesta tänä vuonna. Maksaahan taimet kaupassa paljon enemmän kuin vihannekset torilla...muovitunnelia voi varjostaa. Kastelusysteemiksi olen jo tehnyt hankintoja, löysin letkusysteemin kirpparilta 2 eurolla ja saunanvintillä on muovitynnyreitä.

Luulisi että jos muovin alle kylvää, huoneenlämmössä itävät itää kasvimaan penkissäkin?

Sand
Sand
Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)
Viestiä: 3,6K, Käynnit: 0

Jokin lava tai kausikasvihuonekin on hyvä apu perennantaimien vahvistusta odotellessa. Poikaskasvattamo sekä jakotaimien (ja pistokkaiden) hyötykäyttö ovat ne keinot, millä kaikkein edullisimmin pystyy mieliperennojaan kasvattamaan.

Isoon kukkapenkkiin voi pistää myös vaikka ruukussa yksivuotisia täytteeksi siksi ajaksi, kun monivuotiset pääsevät kasvuvauhtiin ja alkavat riittävästi peittää. 

pupsu
pupsu
Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)
Viestiä: 2, Käynnit: 0

Kiitoksia huomionarvoisista viesteistänne! Ko. penkki on juuri sillä "parhaimmalla paikalla, joten taidan istuttaa sittenkin siihen tulevat siemenet ensin purkkeihin ja takapihalle voisi sitten istuttaa suoraan..

Naps
Naps
Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)
Viestiä: 126, Käynnit: 8

Minä esikasvatin viime vuonna osan perennoista  ja osan siemenistä laitoin suoraan maahan. Esikasvatetuista sain kukkia heti samana kesänä, muita odottelen kukkiviksi tulevana. Laitoin sekaan myös kesäkukan siemeniä ja niistä sai sitten tarvittavaa kukkaloistoa viime kesän tarpeisiin. 
Esikasvatetut perennat olivat paljon heikompia kuin suoraan maahan kylvetyt, en enää viitsi moista vaivaa ja tilanpuutetta kokea vaan ropistelen jatkossa kaikki maahan. Ja taimiostoksille en myöskään enää sorru, järkyttävän kallista puuhaa kun siementen hintaan vertaa.  

pilvitarha
pilvitarha
Multasormi (167 reputation)Multasormi (167 reputation)Multasormi (167 reputation)Multasormi (167 reputation)Multasormi (167 reputation)Multasormi (167 reputation)Multasormi (167 reputation)Multasormi (167 reputation)Multasormi (167 reputation)
Viestiä: 167, Käynnit: 0

Suosittelisin minäkin esikasvatusta tai osto- tai vaihto-taimia

Valmiit taimet pärjäävät paljon paremmin rikkaruohoja vastaan eikä niitä myöstkään vahingossa tule kitkettyä.  Jos kylvät avomaalle, on pikkuisia kukanalkuja aurinkoisella paikalla vaikea pitää hengissä mikäli kesästä tulee kovin paahteinen: maa kuivuu nopeasti eikä kovin paksua katettakaan voi laittaa että kukat pääsevät puskemaan läpi.

Inki
Inki
Uusi jäsen (26 reputation)Uusi jäsen (26 reputation)Uusi jäsen (26 reputation)Uusi jäsen (26 reputation)Uusi jäsen (26 reputation)Uusi jäsen (26 reputation)Uusi jäsen (26 reputation)Uusi jäsen (26 reputation)Uusi jäsen (26 reputation)
Viestiä: 4,5K, Käynnit: 0

Periaatteessa sille ei liene estettä mutta mutta - tulet olemaan hetken päästä vaikeuksissa luulen ma, jos se on penkki paraatipaikalla eikä kasvimaalla.  Siemenet itävät kovin eri tahtiin, ostat ja saat taimia kesemmällä varmasti ja mielesi tekee istuttaa ne penkkiin - sitten et tiedä aikooko joku kylvös itää ja mahdollisesti itävät siemenet menevät hukkaan.

Elikkäs suosittelen kyllä kylvämään siemenet purkkeihin tai kasvimaalle, missä pikkutaimet saavat rauhassa kehittyä istutusikään.  Mutta tämä on vain minun mielipiteeni, tosin syvällä kokemuksen rintaäänellä, tv. nimimerkki monta avokylvöstä hukannutsilmän isku

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku