Kiva nähdä, että muutkin tykkää pietaryrtistä Minulla se on autotallin seinustalla ja siitä sorapolulle leviävät olen siirtänyt portinpieleen. Oletteko käyttäneet sitä hyttyskarkotteena - kokeilkaapas huiskia lehdellä tai hieraista lehteä iholle, hiuksiin tai pusakankaulukseen?!
Tavallista pietaryrttiä kasvaa meillä etelärajalla ja tykkään erityisesti sen raikkaan keltaisesta kukinnosta. Pietaryrtin sanotaan karkottavan hyönteisiä, mm. muurahaisia ja kärpäsiä.
Minä myös tätä pihassa vaalinut ja siirrellyt pois kulkupaikoista. Lehdet tuoksuvat hyvälle, kukinto ei Ihmeellinen tosiaan siitä, että kasvaa melkein pelkässä hiekassakin.
Minäkin siirsin muutama vuosi sitten sorakuopasta pihan pietaryrtin alun- nyt taimia on ympäriinsä, ja valtaavat alaa kuivassa kohdassa, jossa mikkän ei tähän asti viihtynyt.
Kukkapenkkiin olen minäkin sitä istuttanut. Ja tykkään kovasti. Lehdet ovat kauniit koko kesän, eikä kukintokaan hassumpi ole. Eikä kärsi tuholaisista, kuumasta eikä kylmästä. Sataakin saa, tai olla satamatta. Pietaryrtti ei siitä hätkähdä
Ja mesiangervo kasvaa sitten toisessa penkissä
Tämä pietaryrtti, Tanacetum vulgare (nappikukka) voisi varmaan joidenkin mielestä olla rikkaruohopalstalla, mutta minä olen sen ihan tarkoituksella tien varteen perennapenkin taustalle istuttanut.