Hovijasmike,on tällainen lähikuvassa. Olisiko loistojasmike se kerrottukukkainen?
Kerrotuista, ruusumaisista kukista ja melkoisen suuresta koosta päätellen arvelisin sen olevan Hovijasmikkeen.. Ostin sellaisen kerran, mutta se jäi entisen rivari-asuntoni pihaan.. En sille ihmeempiä hoitotoimia tehnyt, kunhan istutuksen jälkeen pidin huolta ettei kuivu. Samoin nypin ruohot juurilta.
Upeita pensaita! Olen suht uusi pihan omistaja ja tänään äkkiä tajusin että haluan jasmikkeen, kun sellaisen näin naapurustossa. Mutta, mutta, naapurin pensaan kukkaset olivat kuin pienen pieniä ruusuja - mistä saan sellaisen ja onko se kenties jasmiini eikä jasmike, vai mikä jasmikelajike? Osaatteko sanoa? Ja vaatiiko mahdottomia hoitotoimenpiteitä? Näkemäni pensas oli mahtavan täynnä kukkasia ja ainakin parin metrin korkuinen. Siinä on sellainen kasvi joka on pakko saada, vaikken siitä mitään tiedäkään. Ehkäpä marssin tuntemattoman naapurin pihaan hattu kourassa oksantynkää kerjäämään.
Pikkujasmike tuoksuu metsämansikalle. En tiennytkään, että joku muukin jasmike tuoksuu sille.
En ole sitonut mitenkään. Olen vain kevättalvella leikannut oksia vähän lyhemmiksi, kun pensas oli niin kauhean kaljun näköinen - pitkiä laihoja runkoja ilman sivuhaaroja. Leikkuunkin varmaan tein väärään aikaan, mutta en pystynyt hillitsemään itsäni ja sakset vain kävivät!
Annoin keväällä tälle ja kaikille muillekin puskilleni kompostia juurelle. Tämä taisi siitä tykätä, mutta epäilen, että syreenit eivät ymmärtäneet hyvän päälle, koska niissä oli vain muutama kukkanen.
Minulla on myös kameliajasmike, mutta se ei ole tällä hetkellä noin kaunismuotoinen. Haluaisin omastani tuon muotoisen. Oletko sitonut varret yhteen? Minulla oksat ovat kukkien painosta laskeutuneet maahan ja peittävät alleen isot pionipuskat, jotka ovat aivan liian lähellä jasmiketta.
Kauneus läheltä...
Liitän tähän omatkin kuvani. Olimme viikon lapissa eikä lähtiessä ollut mikään kukista vielä avautunut. Ihan kiva tervetulotoivotus takaisin kotiin! Tämä onkin kameliajasmike eikä loistojasmike, niinkuin kuvan nimeksi laitoin.
No tuolla aiemmin keskustelusta sekin olisi selvinnyt. Eikös se ole kestäväksi havaittu laji?
Mutta tämä vanhojen jasmikkeiden koko on jo pikkupuuluokkaa. Siellä isännän veljen luona se pimensi olohuoneen ja karsivat sitä tuntuvasti.
Tuomas on hovijasmike.