Jasmike, Philadelphus

Kirjoittaja
Viesti
pipu
pipu
Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 1,3K, Käynnit: 0

Pistokkaastakin kukkavaiheeseen kului tuon omani kanssa useita vuosia, joten siemenestä kasvatettu kukkii varmaan vielä hitaammin. Kaikki jasmikkeet eivät muuten tuoksu yhtä paljon. Omani tuoksuu, mutta ei niin paljon kuin naapurin, jossa tuoksu kulkeutuu kadullekin.

aronja
aronja
Aloittelija (53 reputation)Aloittelija (53 reputation)Aloittelija (53 reputation)Aloittelija (53 reputation)Aloittelija (53 reputation)Aloittelija (53 reputation)Aloittelija (53 reputation)Aloittelija (53 reputation)Aloittelija (53 reputation)
Viestiä: 830, Käynnit: 47

Voi  mikä komistus Kurpitsalla! Tuoksua voi vain kuvitella...kieli ulkoa

Kurppa.
Kurppa.
Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)
Viestiä: 24,0K, Käynnit: 84,0K

En yhtään osaa sanoa kuinka kauan menee siemenstä- kukkavaiheeseen. Kiitollinen kasvi kaikin puolin, kukkii hyvin joka kesä.

Kotka, Karhula. Vyöhyke II  Otetaan mitä on.
vuokkis
vuokkis
Aloittelija (64 reputation)Aloittelija (64 reputation)Aloittelija (64 reputation)Aloittelija (64 reputation)Aloittelija (64 reputation)Aloittelija (64 reputation)Aloittelija (64 reputation)Aloittelija (64 reputation)Aloittelija (64 reputation)
Viestiä: 2,4K, Käynnit: 0

Voi, Kurpitsa, oliko se Tähtijasmike nimeltään joka tuoksuu metsämansikalle? Olen etsinyt ja nuuskinut montaa, mutten ole löytänyt.. On vaan niin Ihana. Kauanko menee, ennen kuin kukkii?

pipu
pipu
Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)
Viestiä: 1,3K, Käynnit: 0

Minun jasmikkeeni ei vaan kuki vieläkään, vaikka nuppuja on mahdottomasti. Sen lajia en tiedä, kun olen sen saanut sellaisena vitsana, jota ei oikein pensaaksi olisi uskonutkaan. Naapurin jasmike on kukkinut ja tuoksunut jo pari viikkoa, joten se on eri lajia kuin omani. Täytyykin haistella kukkia oikein kunnolla, kun ne avautuvat, josko se olisikin tuo hovijasmike.

hömppis
hömppis
Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)
Viestiä: 602, Käynnit: 0

Oooohh... pakko saada tuollainen! sydän

Kurppa.
Kurppa.
Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)Ylipuutarhuri (44,0K reputation)
Viestiä: 24,0K, Käynnit: 84,0K

Tähtijasmike on muutaman päivän jo ollut täydessä loistossaan. Tuoksuu metsämansikalle

Muutamia siementaimia olen kerännyt pensaan alta purkkeihin.

Kotka, Karhula. Vyöhyke II  Otetaan mitä on.
Poppius
Poppius
Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)Uusi jäsen (21 reputation)
Viestiä: 2,9K, Käynnit: 5

Enpäs tiennyt että jasmike juurtuu pistokkaista (no niin miksi ei, niinhän kai melkein kaikki pensaat jos oikein sen osaa tehdä). Laitoin pari vuotta sitten kotipaikkani jasmikepensaasta pari taivukasta juurelle haaratikkujen avulla juurtumaan, ja nyt sitten siellä käydessäni otin toisen talteen ruukkuun. Ja olipa aikakin... toinen oli jo mennyt ruohonleikkurin alla silpuksi, noussut ylös ja kuivunut. Veljen vaimoke sanoi ajelleensa pensaiden juurukset kunnolla ruohonleikkurilla, eikä muistanut ollenkaan niitä mun taivukkaita! Onneksi se toinen oli ihan ehjä, ja siinä oli parikymmensenttinen uusi versokin. Aion kasvatella sitä ainakin ensi kesään saakka ruukussa, se on tulossa hyvin aurinkoiselle paikalle, ja pelkään, että niin pieni taimi pääsee kuivumaan... kuten kävi aiemmalle yritykselle muutama vuosi sitten. Vahingosta viisastuu... Olen jo vuosia haaveillut juuri siitä "oikeasta" jasmikkeesta!

Tuo jasmike on myös tosi vanhaa kantaa, ainakin 60 -70 vuotta siinä kasvanut, ja se on aika pystykasvuinen ainakin kolme tai neljä metriä korkea, ja tosi tiheä pensas, versot kasvaa noin neliön alalla. Olen itse sen parikymmentä vuotta sitten harventanut leikkaamalla kaikki vanhat risuiset oksat pois, ja nyt se alkaa olla siinä kunnossa, että kaipaisi ehkä taas vähän harvennusta. On siinä vaan ihana tuoksu! Tulee lapsuus mieleen... voi kun kasvaisi nopeasti meidän pihassa sitten kukkivaan kokoon.

jalomi
jalomi
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Viestiä: 1,2K, Käynnit: 0

Meillä noita jasmikkeita on pihassa kolme. Kaikkein kitukasvuisin on männyn juurella, puolivarjoisessa paikassa. Itse en välttämättä koivun juurelle laittaisi. Mutta jossei haittaa se, ettei pensaasta välttämättä tule kovin iso tai tuuhea, niin sitten.

Joku voi kyllä vesittää tämän teorian

scaleo
scaleo
Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 183, Käynnit: 0

Olen hankkinut sekä pihajasmikkeen, että tuoksujasmikkeen. Istutin ne puolivarjoon koivujen lähelle...kuis käy?

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku