Minun jasmike on semmoinen 2-2,5 metriä korkea ja suurinpiirtein 1,5 metriä halkaisijaltaan. Meillä kasvaa puolivarjossa, kosteassa maassa. Luultavasti on saanut kasvaa ihan vapaasti jo useampia vuosia tai vuosikymmeniä.
Sand, kuinkas korkeaksi jasmikkeesi on kasvanut? Mulla olisi hyvä paikka jasmikkeelle, mutta korkeutta ei tarvitsisi olla kuin max 2-3 metriä, eikä leikkaamaan viitsi ryhtyä.. Ajattelin siinä vierellä kasvatella ruusua ja kärhöä, näyttäisivät aivan ihanilta yhdessä! Isäntä sai eilen valmiiksi ikivanhoista hirsistä kookkaan (ruusu/kärhö)portin, jonka molemmin puolin suunnittelin sitä jasmiketta.
CG-puutarha"huone" siis suunnitteilla .
Jasmikettani olen monistanut leikkuuoksapistokkaista. OIkein hyvässä "tuoreessa" mullassa jasmike on lehtevämpi kuin minun kuivissa oloissani, mutta hienosti kukkii kuitenkin. Siis pärjäävät taatusti Pirkanmaalla, koska pärjäävät täälläkin. En uskalla oman jasmikkeeni lajia sanoa, koska sitä ei ole tieteellisesti todennettu. Alkuperäiskasvi on saapunut tälle tontille 60-luvulla Etelä-Suomesta.
Kuulostelisin mielelläni jasmikkeiden omistajien kokemuksia ko. pensaasta - millainen kasvuvauhti jasmikkeilla on? Miten menestyvät eri vyöhykkeillä, erilaisissa maaperissä.
Onko kukaan menestyksekkäästi kasvattanut kameliajasmiketta yli vyöhykesuosituksen? Pensas on aivan ihana, sitä kovasti tahtoisin omaan pihaan...