Kesänlapsi
|
|
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 3,7K,
Käynnit: 10,0K
|
Minäkin hommasin vihdoin ja viimein tähtijasmikkeen. Ei ole vain noin komea kuin Kurpalla. Tuo mun on ehkä sen 30cm korkea, mutta maasta se pienikin ponnistaa. On kuitenkin mahottoman tuuhea, että potentiaalia on.
Pohjois-Pohjanmaa, Ylikiiminki V-vyöhyke
|
|
|
Kurppa.
|
|
Viestiä: 27,0K,
Käynnit: 105,0K
|
Tähtijasmikkeet taas sellaisessa kukkamäärässä että päähän käy tuoksu:/
Kotka, Karhula. Vyöhyke II Otetaan mitä on.
|
|
|
multapeukalo
|
|
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 5,
Käynnit: 15
|
Kiitos vastauksestasi Ellium, toivottavasti eilen illalla ruiskuttamani mäntysuopaliuos tepsii tuohon pihajasmikkeen taimeen..  Hyvää ja satoisaa syksyn jatkoa!
|
|
|
Ellium
|
|
Viestiä: 388,
Käynnit: 1,9K
|
Hei multapeukalo, kirvoille on oma ketjunsa, josta löytyy niistä enemmän juttua. Etsi vaikka hakusanoilla 'tuholainen, kirva' tuolta yläreunana hae-ruudusta.
Kirvojen määrä vaihtelee vuosittain. Nuorista pensaista niitä kannattaa varmasti torjua, että kasvu lähtee hyvin liikkeelle ja pensaat ovat vahvoja ensimmäisenä talvenaan uudella paikalla. Kirvoja on voimakkaasti kasvavissa mehevissä varsissa (joita nuorissa pensaissa on usein paljon), joten myöhemmin kasvuvauhdin tasaantuessa niitä on luonnostaan siksi vähemmän. Isommissa kasveissa taitaa olla merkityksellisempää se, jos kirvoja on kukkanupuissa (mulle tutumpi asia tosin muista kasveista, mutta kaipa kirvat saattavat jasmikkeenkin kukintaa haitata?) Ehkä joku muu tietää paremmin.
*** Multa on kultaa.
|
|
|
multapeukalo
|
|
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 5,
Käynnit: 15
|
Heips kaikki! Olen tänä kesänä istuttanut kaksi pihajasmiketta, sekä isän omakotitontille että tänne Kuopioon oman taloyhtiön tontille. Isän tontille istutettuun jasmikkeen taimeen ilmestyi mustia kirvoja jo viikon päästä istuttamisesta ja tänne oman taloyhtiön pihaan istutettuun huomasin vasta nyt kun istutuksesta on kuukausi aikaa.. Alaoksan lehdet olivat käpristyneet ja lehtien alapinnalla näkyi jotain mustia täpliä, jotka havaitsin kirvoiksi.. Ruiskutin tänä iltana mäntysuopaliuoksella, toivottavasti paranee.. Ovatko kirvat joka kesäisiä tuholaisia myös vanhoissa jasmikepensaissa ja kaikissa vai tietyissä lajikkeissa???? Minun istuttamani on pihajasmiketta koska ajatus voimakkaasta ja huumaavasta kukkientuoksusta keskikesällä viehätti minua..
|
|
|
Kesänlapsi
|
|
|
Siis ei oo vielä taimia. Haen Oulujoen taimistolta. Seon tässä 15km päässä.  Siis maa on kylmä, tottakai ku on kylmää savimaata. Mutta aurinko paistaa surutta koko vuorokauden (no ei ihan myöhään illalla loppukesästä , ja on tuolla "montussa" tuulensuojassa. Tuossa rannassa on myös lämmin suvannepaikka, mutta jumankauta tuota savikunttaa. Sitä saa parantaa ihan tosissaan, että siinä kasvaa muukin kuin sarat ja kurjenjalka.
|
|
|
tarhaleidi
|
|
Viestiä: 735,
Käynnit: 142
|
Luulen -en tiedä- että jasmike vaatii viitosvyöhykkeellä pihan aurinkoisen ja lämpimän paikan ja sen lisäksi tuo multavaatimus. Onko Kesänlapsi siellä rinteen alla kylmempää kuin jossain muualla pihassa?
Muistaakseni Tyrnävällä taimisto myi monta vuotta sitten jasmikkeitakin, jotka olivat sopeutuneet pohjoisempaan. No nyt vasta hokasin, että sulla on jo taimet.
|
|
|
Kesänlapsi
|
|
|
Mutta tuo on aika hapanta maata tuo "paras", ja märkää. Varsinkin keväällä, kun lumet sulaa. Paikka on tosiaan loivan rinteen alaosassa, jossa takana on syvä oja johon huuhtoutuu pellolta vielä lampaitten kikkareista kunnon typpipläjäys. Kaikki tuolla alhaalla kasvaa todella korkeaksi ja reheväksi, mutta ihan liian märkää esim. ruusuille ja havuille. Eihän se vain ole liian kostea jasmikkeelle? Nyt aloin miettiin ihan aidannetta tähtijasmikkeesta tuonne alas, kun siihen pitäis saaha kunnon aidanne. Aluksi suunnittelin syreeniaidannettta, mutta haluankin siihen jotain alhaalta asti tuuheaa. Ja mikä tuoksu...
|
|
|
Höytyvä
|
|
Viestiä: 344,
Käynnit: 615
|
Kesänlapsi, minä sanoisin että parhaalle paikalle, kuohkeaan ravinteikkaaseen ja mahdollisimmen valoisaan/aurinkoiseen, niin parhaiten kukkii kaikki jasmikkeet ja kasvaa kauniimmin. Eli noista valitsisin itse ehkä tuon "kosteampaa ja vielä ravinteikkaampaa maata, jossa on todella syvä kuohkea savi-turve maa". Ehkä asiantuntevammilla on viel jotain kommentteja. Täällä meillä on monta sorttia vanhoja jasmikkeita joista kameliajasmikkeita olen joutunut siirtämäänkin kun ovat jääneet piha(?)jasmikkeen jalkoihin.
Vantaa, vyöhyke II
|
|
|
Kesänlapsi
|
|
|
Pakkosaaha -listalle pääsi pikku- ja tähtijasmike. Kauhiasti oon yrittänyt opiskella nyt nuista, ja luin ketjunkin läpi. Jäi vaivaamaan tuo maaperä. Osaako kukaan sanoa, että pärjääkö savimaassa? Tai kuinka ronkeleita ovat kasvupaikan suhteen? Mulla ois paikkoja vähän erilaisia useampi, että mikä se nyt ois sopivin... Eli ois melko kuiva ja aurinkoinen, jossa on ns. "kova maa", portin pielessä, johon tulee kolattua lunta (paikkana kaunis, mutta ehkä vähän extreme puuvartiselle). Sitten ois rannassa savista, kosteaa, todella ravinnepitoista maata, mutta tuulinen paikka. Sitten ois tuolla sivulla vielä kosteampaa ja vielä ravinteikkaampaa maata, jossa on todella syvä kuohkea savi-turve maa. Toki poistan nurtsin, sotken sekaan hiekkaa kottiksellisen ja kompostia, pistän katteet ja koko systeemin teen koholle, ettei ne nyt missään paikassa vesi seiso, eikä varpaat ui vedessä. Ovat paikallista perua, joten ovat kyllä kestäviä sen puolesta. Auttakaa hätähousua.
|
|
|