Nyt meni sitten kokeiluun pistokas-juttukin. En ole ennen sitäkään tehnyt. Mustaviinimarja, tuhkapensas, jasmikkeet Sakralta ja omaa. Ranskalaista rakunaa. Syreeniä. Katsotaan kuis käy.
Minulle on taas käynyt niin nolosti että olen laittanut jonkun pistokkaan Paulastiinan värimintturuukkuun ja siinä se kasvaa enkä tiedä sitten yhtään että mikä kasvaa. Keskittyneen muistelun jälkeen veikkaan lähinnä kahta ehdokasta; se on joko runkosyreenin rungosta irtileikkaamani verso tai sitten se on, jos hyvin sattuu, äidin never ending summer-hortensiasta.
Odotan, että lehdet avautuvat kokonaan ennenkuin menen sanomaan mitään. On tämä kanssa yhtä.
Ja oikeasti siinä ruukussa oli kaksi pistokasta mutta toinen katosi siinä hässäkässä kun kannoimme poikien kanssa ruukkuja kasvihuoneeseen, ja tämä yksityiskohta varmasti valaisee paljon.
Pensaiden lisääminen pistokkaista tarvinnee oman otsikkonsa?
Itse olen lisännyt jasmikkeita maahan painetuilla, juuri leikatuilla oksilla, pensashanhikkeja pitämällä niitä kesän vesiämpärissä.
Vanhan Pentin puolella taisi olla lajilistojakin, mutta perustetaan tänne uudelle puolelle uusia listoja