tönönvahti
|
|
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 4,0K,
Käynnit: 56,0K
|
Luin jostain että aroniassa on viisi kertaa enemmän terveyshyötyä ku mustikassa. Meillä on tuota Viking lajiketta mutta ei meillä niin hirveesti niitä pehkoista syödä. Jos nuo pehkot kasvis jossain korvessa niin kaikki haluais niitä kerätä mutta ovat liian helppoja ja paljon nurkalla niin ei kelpaa. Merten takaa tuotuna maksettais paljonkin kun osaisvat mainostaa sen terveyshyötyjä.
Puolukoita ostetaan joka kaupan parkkipaikoilla. Miks ei joku vois ostaa noita marja-aronioita ja jatkojalostaa niitä. Saisivat ostaa kotimaista tuotetta he jotka haluaa ajatella terveyttään eikä ole mahdollista itellä kasvattaa.
Onhan tuossa tietty se ongelma että kun se ei ole luonnon marja niin eihän sitä kannata kerätä eikä myydä kun pitäis maksaa kaikenmaailman verot muutamasta sankollisesta mitä koristekasvina kasvatettavasta yleensä saa. Paree kun jättää linnuille. Ruoka hävikin kanssa on suomessa vielä paljon oppimista ja hölläämistä kaikessa pilkun viilauksessa.
Pohjois-Savo vyöhyke V
|
|
|
hoyabella
|
|
Viestiä: 3,8K,
Käynnit: 45,0K
|
Aronian marjoissa on kuulemma enemmän antioksidantteja kuin mustikassa.
Pohjanmaa IV vyöhyke
|
|
|
annitainen
|
|
Viestiä: 981,
Käynnit: 18,0K
|
Meillä on iso puska jotain marja-aroniaa, lajia en tiedä. Siinä on nyt paljon marjoja, pari sankollista keräsin, tein vähän jauhetta ja loput pakastin. Tämä laji on tosiaankin kuivan makuinen mutta menee hyvin vaikka smoothiessa. Puutarhalla on sit Viking lajiketta ja sen marjat on oikeesti makeita, niitä voi syödä ihan sellaisenaan. Suosittelen ☺️
|
|
|
Emadigan
|
|
Viestiä: 1,4K,
Käynnit: 6,3K
|
Tykkäisin kovasti aronian marjoista, mutta jos niitä syön enemmän, kuin kaksi, menee vatsa sekaisin. Höyrymehulla ei tuota vaikutusta ole, vaan pelkästään marjoilla.
III Pirkanmaa
|
|
|
kevätlinnunherne
|
|
Viestiä: 1,0K,
Käynnit: 10,0K
|
Keksin antaa koiralle näitä kun se tuppasi niitä nuuhkimaan, no ensinhän se sylkäsi marjan pois, pariinkin otteeseen, mutta sitten alkoi kelvata. En kovin montaa uskaltanut kerralla antaa ettei vatsa mene sekaisin. Koira tykkää mustikoista joita syö puskista itse, vatut on oikein herkkua, mansikoista se ei välitä. Muuten aroniat ovat nyt isoja ja mehukkaan näköisiä vaikka on ollut kuivaa, ei ole kuivuus ollut niille haitaksi. Sen sijaan saskatonit aiemmin kesällä kyllä kärsivät kuivuudesta, ja melkein kuivuivat pensaaseen.
-Joskus karvaiset ystävät vievät suurimman osan sydämestäsi- Kouvola vyöhyke 2
|
|
|
hiirenporras
|
|
Viestiä: 446,
Käynnit: 1,7K
|
Kiitos tiedosta, sitä mä jo aavistelin, kun munkaan mielestä aronia sellasenaan ei oo herkkua. -Mulla on pieni palsta ja sinne voisi ehkä sitten ajatella marjatuomipihlajaa. Täytyy vähän tutkistella missä sitä myytäis, Plantsussa ja Bauhausissa ei näkynyt olevan.
- Vantaa, vyöhyke 2 -
|
|
|
Filopator
|
|
Viestiä: 2,7K,
Käynnit: 50,0K
|
+xKyselen mielipiteitä, kummassa paremman makuinen marja; marjatuomipihlajassa vai marja-aroniassa? Marjatuomipihlajan marjat on meillä pikkuväen herkkuja. Pysyvät ehjinä ja irtonaisina pakastaessakin napostelijoille. Aroniasta on tehtävä aina jotakin. En minä ainakaan sitä siltään kykene syömään.
Elämä on elämaa varten annettu.
Vyöhyke V
|
|
|
sohvakukka
|
|
Viestiä: 4,1K,
Käynnit: 42,0K
|
+xKyselen mielipiteitä, kummassa paremman makuinen marja; marjatuomipihlajassa vai marja-aroniassa? Marjatuomipihlajassa mun mielestä, aronia vain tekee satoa moninkertaisen määrään verrattuna marjatuomipihlajaan. Aroniat saa paremmin talteen ennen lintuja...
vyöhyke 2 - 3
|
|
|
hiirenporras
|
|
Viestiä: 446,
Käynnit: 1,7K
|
Kyselen mielipiteitä, kummassa paremman makuinen marja; marjatuomipihlajassa vai marja-aroniassa?
- Vantaa, vyöhyke 2 -
|
|
|
valtsu
|
|
Viestiä: 14,0K,
Käynnit: 39,0K
|
+x+x+x50 litraa on marja-aronioita kerättynä odottamassa mehustamista ja vielä on puussakin. Isäntä tekee uutta ennätystä, aikaisempi on 45 litraa tuosta samasta puusta. Ei taida huomenna olla tekemisen puutetta. Taitaa jäädä vielä osa mehustettavaksi seuraavallekin päivälle. Ei kai yhdestä pensaasta sentään. Montako teillä niitä on? Paljoko tulee yhdestä noin? Isäntä sai uuden ennätyksensä. 65 litraa tuosta yhdestä puusta. Minä hävisin vedon kun povasin että korkeintaan 55 litraa lähtis. Ja nuo on kerätty marjoina, ei terttuineen. Mulla on kolme pensasta kasvamassa joissa vasta muutama marja. Olen ottanu tuosta puusta pistokkaita ja kasvattanut ne niistä. Varautunu siihen että jos ei kukaan pysy enää tikkailla muutaman vuoden päästä niin ovat marjat vähän matalammalla. Isäntä meillä on keikkunu tuolla tikkailla ja kerännyt nuo marjat. Mieluusti kerää kun kaikki loppuhommat on minulla. ☺️ Ihana määrä! Pidän matalina lpensasmaisina eikkaamalla vanhimmat versot reilusti alle 10 cm paksuisina. Sadon määrä kärsii, syynä tilanouute, Pistokkaista lisäminen onkin hyvä juttu, lisäänpä niistä, kiitti! tarkistin netistä puolipuutuneet kesäpistokkaat juhannuksen tienoilla. Maahan pudonneista, nousee siementaimia (kylmäkäsittely) harvakseltaan, niistä lisääminen käy hitaasti.
|
|
|