valtsu
|
|
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 14,0K,
Käynnit: 40,0K
|
+xMinusta aronian mehu on ihan hyvää. Omenan kanssa ihan kelpo kiisseli tulee. Mehuun laitan sokeria mutta kiisseliin laitan steviaa lopussa jos tarttee. Makuasioita mutta meillä päihittää herukkamehut ja yleensä loppuu aina ekana. Mehuna ilman sokeria ja menekki on rajaton. Sankollinen pari, kolme tulee puskastaan, taitaa olla 4-5 puskaa itsellä ja yhteistä koristearonia-aitaa 100 m pihan "puhtaalla puolella". Parasta tulee pihlajanmarjamehun kanssa sekoitettuna, raparperimehun kanssa samoin. Kaupasta halpis omenamehua tölkistä lasiin lisäksi ja tottumatonkin tykkää. Happoisuus puuttuu tykkänään noista ja maun karvaus pääsee esiin, hapanta kaveria lisäämällä maku pyöristyy. Tulee upeaa hyytelöä kakkujen päälle: aroniamehua ja päärynänpuolikkaita tehosekoittimeen ja hyytelöaineet sekaan, rubiininkuultava timanttinen sävy. Voisi siitä marmelaadikarkkejakin väsätä agaragarilla, jos ei muuta puuhaa olisi.
|
|
|
tönönvahti
|
|
Viestiä: 4,1K,
Käynnit: 57,0K
|
Minusta aronian mehu on ihan hyvää. Omenan kanssa ihan kelpo kiisseli tulee. Mehuun laitan sokeria mutta kiisseliin laitan steviaa lopussa jos tarttee. Makuasioita mutta meillä päihittää herukkamehut ja yleensä loppuu aina ekana.
Pohjois-Savo vyöhyke V
|
|
|
mummuh
|
|
Viestiä: 1,8K,
Käynnit: 13,0K
|
Minä olen tehnyt hyytelöä aronioista muussa muodossa en tykkää. Viininä yäk minkä makusta. Tänävuonna puskassa (pensaassa) marjoja paljon mutta viekööt linnut en viitsi hyytelöäkään tehdä. Vuosia taaksepäin kilpaa rastaiden kanssa keräsin. Ahosen taimistosta olen joskus omani ostanut.
|
|
|
sohvakukka
|
|
Viestiä: 4,2K,
Käynnit: 43,0K
|
+x+xMeillä on aronia noin kolme metriä korkea. Myyjä sanoi sen olevan sitä marja-aroniaa. Muistaakseni sillä oli nimilappu:Wiging. Marjat ovat tuoreena mauttomia ja hapottomia. Joskus kokeilin niistä hilloa omenoiden kanssa mutta en tykännyt mausta. Nykyään olen kuivannut niitä. Ovat mukavia pureskella sinänsä telkkua katsoessa aina silloin kun tekee makeaa mieli.  Tässä ovat olleet hetken kuivumassa.  Siis kuivattaessa makeutuvat-ko? millä kuivaat? Kuivatus on minulle se ainut keino säilöä niitä. Kuivuvat tosi hitaasti. Eivät ole kuivanakaan kovin makeita mutta mä tykkään niistä silti, se on ihan makuasia. Joskus kuivurilla kuivaan ja välillä uunissa. Meillä on yksi puska, leikkaan sitä usein ettei leviä liikaa. Vaikea arvioida marjojen määrää mutta luulen että 10-20 litraa on puskassa tänä vuonna kun niitä on paljon. Jos kokeilee kuivatusta niin kannattaa maistella ennen kuin ison määrän kuivaa, niistä ei kaikki varmaan pidä kuivanakaan. En ymmärrä sitä kun kirjoitetaan että ovat maukkaita, se on ehkä mainosta. Ja se lajike meillä on Wiging ellei myyjä huijannut....
vyöhyke 2 - 3
|
|
|
tönönvahti
|
|
Viestiä: 4,1K,
Käynnit: 57,0K
|
+xMeillä tulee taas tolokuttomasti marijoja aroniaaitaan.Pitäs vissiin jotenki käyttää.Miten ootta käyttäneet?Kävin kuuklettamassa ja pöyristyttävän terveellinen marija,ei olla aiemmin muuta ku ohimennessä muutamia syöty.Ei oo hääppönen suoraan pensaasta.Meilleimehuja juua,son poissulijettu.Hillojakaan ei juuri mene.Kuivattaminen vissiin onnistuu? Täälläpäin tekevät viiniä aronian marjoista. Minä mehustan koska meillä on ruokajuomana jatkuvaan lilletti. Viiniä emme tartte. Viimesyksynä pakastin mutta ei maistunu millään muotoa pakkasesta joten keväällä mehustin nekin. Marjoina ei hääppönen syödä mutta terveellinen kylläkin.
Pohjois-Savo vyöhyke V
|
|
|
Karvari
|
|
Viestiä: 8,2K,
Käynnit: 53,0K
|
Meillä tulee taas tolokuttomasti marijoja aroniaaitaan.Pitäs vissiin jotenki käyttää. Miten ootta käyttäneet?Kävin kuuklettamassa ja pöyristyttävän terveellinen marija,ei olla aiemmin muuta ku ohimennessä muutamia syöty.Ei oo hääppönen suoraan pensaasta.Meilleimehuja juua,son poissulijettu.Hillojakaan ei juuri mene.Kuivattaminen vissiin onnistuu?
Kemijärvi-Vyöhyke VII
|
|
|
Filopator
|
|
Viestiä: 2,7K,
Käynnit: 50,0K
|
Marja-aronioita ei taida olla kaupoissa kuin Viking ja Nero, jälkimäinen jäänee matalammaksi, sen ajattelin Ahoselta käydä hakemassa.
Elämä on elämaa varten annettu.
Vyöhyke V
|
|
|
Bobbie
|
|
Viestiä: 3,4K,
Käynnit: 11,0K
|
Suositelkaa toki hyviä lajikkeita jos tiedätte teillä olevan jonkun aromikkaan?
|
|
|
Bobbie
|
|
|
+xMeillä on aronia noin kolme metriä korkea. Myyjä sanoi sen olevan sitä marja-aroniaa. Muistaakseni sillä oli nimilappu:Wiging. Marjat ovat tuoreena mauttomia ja hapottomia. Joskus kokeilin niistä hilloa omenoiden kanssa mutta en tykännyt mausta. Nykyään olen kuivannut niitä. Ovat mukavia pureskella sinänsä telkkua katsoessa aina silloin kun tekee makeaa mieli.  Tässä ovat olleet hetken kuivumassa.  Siis kuivattaessa makeutuvat-ko? millä kuivaat?
|
|
|
Bobbie
|
|
|
+xMeillä on aronia noin kolme metriä korkea. Myyjä sanoi sen olevan sitä marja-aroniaa. Muistaakseni sillä oli nimilappu:Wiging. Marjat ovat tuoreena mauttomia ja hapottomia. Joskus kokeilin niistä hilloa omenoiden kanssa mutta en tykännyt mausta. Nykyään olen kuivannut niitä. Ovat mukavia pureskella sinänsä telkkua katsoessa aina silloin kun tekee makeaa mieli.  Tässä ovat olleet hetken kuivumassa.  Niinkö? En ole syöntimarja marja-aroniaa saanut koskaan maistaa, mutta jotain pehkoja pitänee jatkossa meille laittaa, täällä on mustikoiden saatavuus ollut viimevuodet niin täysin tuurissaan, enkä lähde kymmeniä kilometrejä parin sankon takia ajamaan kilpaa taiwani-thailaisten kanssa he ehtii kuitenkin ensin, että kyllä harkinnassa on marjaisa marja-aronia nyt. Kun vaan tietäis jotain hyvänmakuisia lajikkeita, jos niitä edes on niin vois vaikka yrittää tilata jostain.
|
|
|