Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 459,
Käynnit: 20
|
Otanpas tännekin osaa, kun aroniat notkuvat vielä marjoista ja yhden ämpäritilauksen olen luvannut kaverille toimittaa - marjat paranevat vain jos saavat kerran pakkasta (ennen kuitenkin kuin linnut ehtivät humalahakuun). Minä itse en saa aronianmarjaa, enkä pelkästään aroniaa hillonakaan alas. Siinä on oma makunsa ja siitä joko pitää tai ei. Itse olenkin tehnyt siitä joka vuosi Rautatieomenoiden (jota taas ei voi omenana syödä) kanssa hilloa ja sen pystyn nippa nappa syömään. Keväällä oli pakkasessa vielä mustia viinimarjoja syömättä ja aronioita - tein niistä yhdessä ja sen myös pystyn syömään, ei maistu liikaa aronialle! Siitä johtopäätöksenä olenkin tehnyt, että jotain "kirpakkaa" tms. , vaikka puolukkaa mukaan, niin maku on toinen. Viiniä tein n. 15 -vuotta sitten ja sen parempaa en mistään saanutkaan, siihen se sopi. Nyt en jaksa enää. Aronia marjana on terveysmarja ja auttaa verensokerin tasaamisessa, eli sopii sellaisenaan ns. pillerinä diabetesta sairastavalle, mutta taasen sydänvikaisen ei saa "joka päivä" nauttia marjoja, en muista miksi - oliko se veren hyytymistekijään vaikuttavaa, mutta näin tuli joskus jossain ohjelmassa. Muuten hyytyvät hilloissa pektiininsä avulla, jos mukana on raakoja, mutta maku kärsii!
|