Istutuksia rinteeseen ja sen päälle

Kirjoittaja
Viesti
Kaarina*
Kaarina*
Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)Puutarhatohtori  (1,6K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 1,6K, Käynnit: 0

Entäs sammalleimu? Mä ihastuin siihen kovin Raakin pihakuvien/kotisivujen katselun tuloksena ja ajattelin itselleni hankkia pihatien varteen kuivalle paikalle, loivalle penkereelle jossa ei vielä kasva kuin pari kituvaa vuorikilpikasvustoa.
Kivikon kasveja voisitte harkita, kaikkia leviäviä ja maata sitovia. Leviääkö maksaruohot hyvin? Metsämansikkaa, sekin leviää. Niitähän vois vaihtaa muiden penttiläisten kanssa ja ahomansikkaa käydä keräämässä luonnosta...
Jos teillä on irtokiviä, laittakaa niitä maahan ryppäiksi ja sinne tänne, teette kivikkokukkapenkinsilmän isku. Jos mahdollsita, niin kastelua sen aikaa että juurtuvat ja alkavat leviämään.
(ihan vihreä olen näissä jutuissa, en mene vinkeistä satatakuuseenWink

hömppis
hömppis
Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)
Viestiä: 602, Käynnit: 0

Eleonora, ei meilläkään ollut monivuotisia rikkiksiä silloin 5 vuotta sitten kun tuo rinne syntyi maantäytön seurauksena, mutta nyt kyllä löytyy... naurua  Olen pikkuhiljaa uskottelevinani itselleni, että ei se herttavuorenkilpi ehkä NIIN huono ratkaisu olekaan, vaikka en pidä siitä pätkän vertaa. Jos vaaleanpunainen pallo olisi vuorenkilpeä ja vihreä angervoa, mutta miten kuorike pysyisi sateella jyrkässä rinteessä? Saako laudasta siistit kehikot (v.sin viivat)?

Kaisaliisa
Kaisaliisa
Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)
Viestiä: 4,5K, Käynnit: 3,0K

Eleonora, meillä on juuri samanoloinen savirinne. Katten laittaminen on vielä kesken - haimme paikalliselta sahalta puunkuorijätettä. Olen aikonut laittaa projektista kuvia, kunhan se on valmis... 

Rinteeseen tilasin Ahosen taimistolta erilaisia matalia angervoja paljasjuurisina aitataimina. Siten ne tulevat hieman halvemmaksi kuin astiataimina.

Eleonora
Eleonora
Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)
Viestiä: 339, Käynnit: 0

tässä vielä kuva tuosta rumasta rinteestä:

Ehdotuksia otan vastaan! Ja vielä; PENGERTÄKÄÄ! Itse ne pengertänyt ja nyt olen sitten vähitellen tehnyt noita pengermiä, nimittäin savisen rinteen kastelu on jo tosi vaativaa puuhaa.  Koko rinnettäen enää lapiolla kyllä ala pengertämään....

Mutta mitä tuohon pohjalle?

Eleonora
Eleonora
Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)

Mulla on ongelma rinteen jyrkkyys. Mikä kate siinä pysyy? Muutenkin tilanne vähän eri kun tuo rinne tehtiin kaivinkoneella; siinä ei ollut mitään monivuotisia rikkoja (paitsi vähän valkovuokkoa). Laitoin kasvit kasvamaan heti. Mutta tuo savinen rinne on tosiaan ruma ennen lehtien puhkeamista. Ja tuleehan siihen noita "siemenrikkoja". Niitä sitten nypin....Olen ajattelut kokeilla ihan tavallista kuorikatetta, mutta pelkään, että ekalla kunnon sateella katteet ovat ties missäapea. Vai ehdotuksia?

Temskukka
Temskukka
Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)
Viestiä: 3,9K, Käynnit: 0

Kyllä jotain katetta on oltava, tuon perkaaminen on aika tympeää, luulen minä. Suosittelen maatuvaa katetta joka kuitenkin toimii niin kauan kun odotellaan monivuotisten rinnekasvien peittävyyttä. Katetta pitää olla oikein ronskisti niin eivät nuo voikukat pääse läpi. Ne kun tulevat melkein asvaltistakin.

Paikkaan sopii mikä tahansa kunnon perenna joka toimii. En suosittele mitään kikkailtavia hollannintuonteja, vaan aivan kunnon vanhan ajan perennoja, joita saat sukulaisilta, tuttavilta ja p-nettiläisiltä. Niitä perennoja, joita on muilla levinnyt lahjakkaasti, joten ne leviävät kivasti

Saunakukkaesiintymä kertoo kuitenkin hiukan happamasta maasta joten tuhkan levittely ennen kattamista olisi varmaan paikallaan. Tai kalkitseminen, jollei tuhkaa löydy omasta takaa.

Rinteen voisi niittää parin viikon välein jo tässä suunnittelu vaiheessa ja jätetään niitoksetkin maatumaan maan pinnalle. Sekin jo parantaa maan laatua ja himmentää rikkakasvien elämäniloa.

hömppis
hömppis
Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)

Kiitos nopeista vinkeistä! Lisääkin vastaanotetaan kunnes ongelma on jotenkin ratkaistu...

Eleonora, onko sulla jotain maisemointikangasta, katetta tms siinä maa-aineksen päällä vai miten olet ratkaissut rikkakasviongelman? Vai kitkitkö kunnes villiviini sai voiton?

memuli
memuli
Uusi jäsen (11 reputation)Uusi jäsen (11 reputation)Uusi jäsen (11 reputation)Uusi jäsen (11 reputation)Uusi jäsen (11 reputation)Uusi jäsen (11 reputation)Uusi jäsen (11 reputation)Uusi jäsen (11 reputation)Uusi jäsen (11 reputation)
Viestiä: 3,5K, Käynnit: 0

Miten olisi Tuivio roikkumaan rinteestä alas? Se kasvaa leveäksi ja kauniin pyöreäksi ja suhteellisen nopeasti. Se on talvellakin kauniin vihreä. Ja/tai lisäksi laakakatajaa. Väleihin voisi laittaa täydennyksi vaikka vuorenkilpeä ja/tai jotain täydentäviä kasveja.

Eleonora
Eleonora

Minä olen laittanut saviseen (lue: rumaan) rinteeseen kiipeilemään alhaalta villiviiniä. Sitä sai ainakin viime kesänä aina välillä 2,95E/kpl. Se kasvaa nopeasti ja on syksylläkin kivan punainen. Ainoa ongelma on ihan kevät, jolloin rinne on ruma ennen kuin viliiviiniin tulee lehdet.

Minäkin otan ehdotuksia vastaan, sillä rinteessä on vielä tilaaaurinko

hömppis
hömppis

Ongelmarinne täälläkin surullinen  Vanhalla puolella taisi olla kuvakin, mutta tulkoon uudelleen. Ongelmana on siis miten saada rinne siistiksi suht nopeasti (1-2 kesässä) ja edullisesti? Nyt maa on savea, joka kasvaa komeasti pujoa, saunakukkaa, nokkosta, kaikenlaista ohdaketta jne. Sekaan on istutettu muutama koivun taimi. Molempien rinteiden yläreunaan tulee jonkinlainen heinäseiväsaita, alle juurimattoa ja hiekkamursketta. Mutta mitä murskeesta alaspäin??? Näkymä on naapurien tonteille päin, mutta koska haluan alueiden olevan siistejä (ja olen mm pujolle allerginen) haluaisin jotain muuta. Ideoiden suhteen lyö tyhjää. täh? 

Ylemmän kuvan rinne on noin 40 m pitkä, korkeusero vaihtuu puolessa välissä 2 m -> 4 m eli neliöitä riittää. Rinteen matalampi osa on taka-/oleskelupihalle päin ja korkeamman osan päällä on kasvimaa. Suunta on länteen, paikka kuiva ja paahteinen.

Alemman kuvan rinne on noin 10-15 m pitkä ja korkeuseroa noin 2 m. Rinteen päällä on kukkapenkki ja sekin siis taka-/oleskelupihalle päin. Suuntana etelä, paikka puolivarjoinen mutta keväällä täysin aurinkoinen (kunnes naapurin koivikkoon tulee lehdet).

Yksi ajatus oli tehdä lautaruutuja vinoon, budjetti hommaan on kuitenkin minimaalinen joten kaikki ideat kehiin...

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku