Katteet, erilaisten katteiden käyttö

Kirjoittaja
Viesti
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Ryhmä: [0]
Viestiä: 0, Käynnit: 0
Ja minä joskus ummikkona tälläsin villamaton (käytäväsellainen) vadelmarivin viereen. Oikein kaunis matto, ja ne villat maatui kivasti. Nyt siellä on sitä maatumatonta lointa harmina.
Temskukka
Temskukka
Uusi jäsen (33 reputation)Uusi jäsen (33 reputation)Uusi jäsen (33 reputation)Uusi jäsen (33 reputation)Uusi jäsen (33 reputation)Uusi jäsen (33 reputation)Uusi jäsen (33 reputation)Uusi jäsen (33 reputation)Uusi jäsen (33 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 3,9K, Käynnit: 0

Kurpitsa, minä olen tehnyt yhden istutusalueen vanhan pussilakanapeiton päälle. Löysin sopivan kokoisen lautakehikon, laitoin sen maahan, niittasin peiton kehikon sisäpuolella ja täytin mullalla hymy

Se on toiminut tosi hyvin sillä kohdassa oli mahtava juolavehnäkasvusto ja koivunkanto.

Tuo lakanakonsti on varmaan hyvä, eikö tosiaankaan juolavehnä pääse kankaan läpi?

Temskukka
Temskukka
Uusi jäsen (33 reputation)Uusi jäsen (33 reputation)Uusi jäsen (33 reputation)Uusi jäsen (33 reputation)Uusi jäsen (33 reputation)Uusi jäsen (33 reputation)Uusi jäsen (33 reputation)Uusi jäsen (33 reputation)Uusi jäsen (33 reputation)
Viestiä: 3,9K, Käynnit: 0

Katekangasta en ole missään käyttänyt, ainoastaan mansikkakangasta mansikkamaalla ja pahoin rikkaruohottuneen perunakellarin katolla. Istutin mansikkakankaaseen tehtyihin reikiin krassia sitten maakellarin katolle vievien portaiden vieruille.

Sen sijaan olen käyttänyt pensaiden alla sanomalehtiä ja sen päällä haketta, joka on tehty lehtipuusta. Se toimisi todella hyvin mutta meillä kesäisin vapaana elävät kanat pakkaavat kuopia hakkeet huitsin nevadaan. Olletikkin ovat huomanneet että hakkeen alla on mahtavat onkimatovarastot.

Siksi olenkin tänä keväänä suunnitellut että sanomalehti/hakeyhditelmällä rikkaruohottomaksi saatu alue peitetään mullalla ja istutan siihen vaikkapa kirjovuohenputkea tai maahumalaa pensaille.  Rungollisten orapihlajapuiden juureen olen jo aiemmin laittanut tuoksukurjenpolvea multaan, joka on laitettu sanomalehtien päälle. Se on estänyt sen ikävän heinän kasvun.

Monen puun, esim. kirsikka, tammi, pylväsleppä ja sireeni, juureen olen tehnyt istutusalueen vähän laajemmaksi juuri tällä sanomalehtimenetelmällä. Puiden ja istutusalueiden yhdistäminen helpottaa myös ruohonleikkuuta, eikä tarvitse siistiä erikseen puiden juuria. Niiden pitkät heinät ottavat jostain syystä minun silmääni kovasti.

Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Mutta ei kai niitä kankaita sentään katteena käytetä, vaan estämään eri maa-ainesten sekoittumista ja ei-toivottujen juurivesojen leviämistä? ( En kyllä laita omaan pihaani, oli tarkoitus mikä tahansa.)
Kurppa.
Kurppa.
Ylipuutarhuri (61,0K reputation)Ylipuutarhuri (61,0K reputation)Ylipuutarhuri (61,0K reputation)Ylipuutarhuri (61,0K reputation)Ylipuutarhuri (61,0K reputation)Ylipuutarhuri (61,0K reputation)Ylipuutarhuri (61,0K reputation)Ylipuutarhuri (61,0K reputation)Ylipuutarhuri (61,0K reputation)
Viestiä: 28,0K, Käynnit: 111,0K

Mie olen myyntipenkkejä tehdessäni laittanut vanhoja lakanoita pohjalle nurmikon päälle. Kestää kauemmin kun sanomalehti, mutta maatuu kuitenkin.

Kotka, Karhula. Vyöhyke II  Otetaan mitä on.
Hirveästihän niita kankaita taidetaan nykyään käyttää. Minulla on aika selkeä suunnitelma: en käytä pihassani (huom. en puhu enää puutarhasta, koska sitähän tämä markkini vielä ei ole). Sanomalehti ja pahvi on ne, mitkä hyväksyn, molemmat maatuu ajan kanssa. Mutta kaikki muu on hyi-hyi, keräävät vain muurahaisyhdyskuntia allensa (eikä minulla ole mitään muurahaisia vastaan, päin vastoin). Samasta syystä karsastan kivetyksiä ja (puu)laatoituksia). (Haaveeni on, että kun minusta aika jättää, niin puutar...eikun pihani ei ole rasite kenellekään.)

Se muuten auttaa hurjasti. Siis kun miettii, että mitkä on ne keinot, millä ympäristöni haluan rakentaa.
hupakko
hupakko
Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 47, Käynnit: 0

Kateasioista voisi kai keskustella omalla otsikollaan? Luin hiljattain artikkelin epäonnistuneesta katekangaskokeilusta eräällä kasvitieteellisellä puutarhalla. Puiden ja pensaiden juuristo ei ollut kehittynyt normaalisti, osa juurista tunkeutui kankaan ja maanpinnan väliin ja osa rungoista oli kuristunut liian ahtaaksi käyneeseen aukkoon. Samasta aukosta tunki vielä rikkaruohot  ylös aiheuttaen lisäongelmia. Haluaisin kuulla muiden kokemuksia kankaiden käytöstä pitkällä aikavälillä. Nykyisinhän niitä suositellaan tosi paljon ja vähän kaikenlaisille istutuksille mutta tällaisista haittatekijöistä en ole aiemmin kuullut. 

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku