Talo pihassa / puutarhassa

Kirjoittaja
Viesti
anita
anita
Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 5,4K, Käynnit: 137
Ja pihan kokohan vaikuttaa ihan hirveästi. Jos on iso piha, sinne mahtii vaikka mitä värejä. Jos taas pieni, pitää ne väritkin miettiä tarkemmin.

Muuten olen kyllä aivan samaa mieltä Temskukan kanssa. Siinä on niin monta asiaa, mitkä pitää ottaa huomioon. Meidän pikkuruiseen pihaan ei voisi kuvitellakaan laittavansa isoja nauhuksia, kun sitten taas vanhan taloon isoon pihapiiriin ne sopivat loistavasti.
Temskukka
Temskukka
Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)
Viestiä: 3,9K, Käynnit: 0
Väri on joskus jopa toisarvoinen juttu jos kukinta ei kestä kauaa. Mielestäni kaiken vihreän keskellä voi olla vaikka mitä, jopa vaaleanpunaista keltaisen talon puutarhassa. Seinää vasten olevat istutusalueet ehkä voi valita seinämaaliin sopiviksi. Minun mielestäni tärkeämpiä asioita on istutusalueiden koko, mittasuhteet ja muotokieli, reunojen materiaalit ja jykevyys verrattuna taloon jne.

Kuvitelkaa mielessänne jykevää uutta taloa kaikkine parvekkeineen, terasseineen ja pylväineen, ja sitten pihassa muutama pikkuinen ripoteltu kukkapenkki. Sen sijaan jos ko. talon pihaan laittaa yhtä meheviä kukkapenkkejä kuin on talokin näyttää kokonaisuus kivalta. Vaikka kukkien värit nyt ei niin aina sointuisikkaan. Tai sitten pieni, siro ja hennonvärinen tupa jonka ympärillä hirveästi massiivista mukulakivistä valettua reunaa, polkua ja patsasta...jollei sitten vastakohdat täydennä toisiaan.

Mutta kuten sanottua, makuasioista ei oikein kannata kiistellä. : )
anita
anita
Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)
Minunkin mielestäni siniset kukat sopivat keltaisen talon kanssa. Ja riippuuhan se myös siitä, miten voimakas keltainen väri on. Jos se on kirkkaan keltainen, voisi siihen mielestäni yhdistää justiinsa voimakkaita sinisiä ja liloja, jos taas talo on vaalean keltainen, voisi kukkapenkkikin olla pastellinsävyinen.
TaimiTarha
TaimiTarha
Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 35, Käynnit: 0
Eikös sininen ja keltainen ole vastavärit eli vahvistavat toinen toisiaan? Ei välttämättä siis lainkaan huono. Ja valkoista joukkoon. Näin jossain upean kuvan limenvihreiden (lähes keltaisten) ja siniviolettien kukkien yhdistämisestä. Aivan upea penkki oli!
ruusutarha
ruusutarha
Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)
Viestiä: 15, Käynnit: 0
Minä olen tuota talo/piha-asiaa miettinyt; minusta talon ja pihan pitäisi sopia yhteen. Perinteisenoloiseen taloon luonnonmukainen piha; joku edellä totesi että kotikutoisenoloinen - hyvä kuvaus. Itse tykkään vaaleanpunaisista kukista,mutta sopivatko ne keltaiseen torppaan. Ei oikein..? Eivätkä sinisetkään..?
Amalie
Amalie
Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)
Viestiä: 7, Käynnit: 0
Eipä ole itselläkään kovin ollut mielessä talon väri kun kukkia ja istutuksia olen laitellut. Mutta taitaa olla silleen, että kun meillä talon väri kermanvalkoinen, ehkä aavistusta keltaista niin talon väritykseen passaa kaikki värit. Kuistit ja rimoitukset ovat tummaa puuta.

Etupihan terassia (pohjoipääty) komistaa valkoinen hiano tertturuusu.. etupihan kukkapenkissä olevat kuvat ovat sävyltään keltaista, oranssia ja punaista sekä valkoista. Sivupihalla kasvaa pensashanhikkia.

Takapiha, se etelänpuoli onkin sitten istutusten sävyltään vaaleanpunaista (monessa erisävyssä), lilaa ja valkoista. Sen verran toki olen miettinyt tuota kukkien väriä, etten takapihalle vie ollenkaan oranssia tai keltaista kukkaa Smile No takapihalle naapurin ja meidän tontin väliin hain viimekesänä 9 sellaista reilu kaksimetrisiä pihlajoita.. nehän toki oranssin värejä vilauttaa, mutta ne nyt onkin puita ja ovat pihan perällä symmetrisessä rivissä kolmen metrin välein.

Ja niinkuin temskukka sanoi tossa ylemmässä niin kaikki ei ole kaikkien makuun. Istutus ja kukka-asiat taitaa olla myös näitä mieltymys/makuasioita Smile

Nuu
Nuu
Ylipuutarhuri (40,0K reputation)Ylipuutarhuri (40,0K reputation)Ylipuutarhuri (40,0K reputation)Ylipuutarhuri (40,0K reputation)Ylipuutarhuri (40,0K reputation)Ylipuutarhuri (40,0K reputation)Ylipuutarhuri (40,0K reputation)Ylipuutarhuri (40,0K reputation)Ylipuutarhuri (40,0K reputation)
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 19,0K, Käynnit: 66,0K

Psst, Temskukka - Jotain hyvää siivoilustakin Tämäkin yksinäinen viestinavaus roikkui pitkään "häntänä" varsinaisten kansioiden ulkopuolella...Nyt vihdoin huomattiin kun oli siivottu kohdilleen

Iitti / III                       
 Asioilla on  taipumus järjestyä                                            

Temskukka
Temskukka
Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)Uusi jäsen (31 reputation)
Viestiä: 3,9K, Käynnit: 0

Ihmettelen, miten tälläinen avaus on jäänyt huomaamatta!

Minä taas olen koko ajan tehnyt puutarhaani sopimaan taloon ja miljööseen, muutamasta töppäyksestä nyt ei kannata mainita vai...?

Minun ajatusmaailmassani tämä asuinpaikaksi kutsuttava kokonaisuus käsittää talon sisustuksineen ja puutarhan ympäristöineen, kuin saman pallon eri puolet.

Tämä pohjalaistyylin talonrakennustyyli on varsin, hmm...vaikea jättää huomiotta vai kuinka sen sanoisi. Punaista, valkoista ja mustaa. Varsinkin etupihassa olen pitänyt kovin tärkeänä näkymiä ja sopivuutta johonkin sellaiseen (mielestäni) nykypäivän pohjalaisasumismuotoon. Kartan kovasti museoimista ja liian hienoa ja varottavaa, kodin pitää olla elämistä varten.

Mielestäni kokoan palapeliä jossa ei ole reunapaloja. Joskus yritän ihan väkisin epäsopivaa palaa tähän pihaan mutta loppujen lopuksi ne pitää poistaa jossain vaiheessa. Tonttia kolmelta suunnalta ympäröivät pellot antavat mahdollisuuden katsella pihaa kauempaa, jolloin katson isojen puiden rytmitystä ja silloin sainkin päähäni että jotain pitää olla pilarimaistakin kaikkien pyöreiden vastapainoksi toiseen päähän, toisessa päässä on havupuita paljon enemmän. Pihassa on kokonainen alue joka vihloo hampaitani - tuo vesiaihe - mutta elän toivossa että joskus keksin siihenkin jotain joka sovittaa homman kokonaisuuteen. Alppiruusut eivät sovi tänne, joten luulen etten saa niitä siksi elämäänkään, mistä tietää...sen sijaan olen vieläkin kestoiloinen siitä että valkoiset ja punaiset lupiinit sopivat tähän miljöön tönkkömäisyyteen niin hyvin. Koko, väri ja tyyli.

Eli pelkästään ei se väri, vaan se mittasuhde, tyyli yms. ovat niitä jotka loppujen lopuksi ratkaisevat, sopiiko pala tähän peliin vai ei. Ja erehdyksien huomaamiseen voi mennä joskus jopa vuosia, mutta sitähän puutarhan rakentaminen on - jatkuvaa muutosta. Ja sitten vielä se, että mikä sopii minun mielestäni hienosti voi toisen mielestä olla tyylirikko!

anita
anita
Mun on tunnustettava, etten ole edes ajatellut talon väriä suunnitellessani istutuksia. Puolustaudun sillä, ettei taloa vastaan ole yhtään penkkiä, vaan kaikki penkit ovat aitoja vasten (koko tontti on aidattu). Siinä se tietysti hiukan rajoittaa, kun aita on valkoinen, ei siihen voi laittaa valkoisia kukkia eikä köynnöksiä, mutta onneksi on vielä orapihlaja-aita, jota vasten saa niitäkin. Muuten penkkien yleisilme on aikaslailla hempeä: pääosin vaaleanpunaista, vaaleansinistä ja valkoista, joukossa vähän liilaa. Ja sitten yksi keltainen penkki. Ja ihan vahingossa kukat jopa vielä sointuu talonkin väriin, joka on vaaleansininen Wink
Sand
Sand
Uusi jäsen (42 reputation)Uusi jäsen (42 reputation)Uusi jäsen (42 reputation)Uusi jäsen (42 reputation)Uusi jäsen (42 reputation)Uusi jäsen (42 reputation)Uusi jäsen (42 reputation)Uusi jäsen (42 reputation)Uusi jäsen (42 reputation)
Viestiä: 3,6K, Käynnit: 0

Talomme värin muuttuminen kylmänsinisestä lämpimämmäksi aiheutti minulla ainakin muutamia kukkivien muutoksia, muttei kovin paljon. Ihan vaan seinustan lähellä lähinnä. Eniten talon väri vaikuttaa köynnösten valintaan - jos ovat seinustalla.

Kyllä minulla istutukset ovat turhan hajallaan edelleen ja tuijotussuunnitelmissani jätän yleensä talon huomaamatta.

Ainoastaan ja erikseen okakuusen istutuspaikkaa miettiessäni halusin tasapainottaa talon pohjoista päätyä.

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku