Ideoita varjoisalle paikalle

Kirjoittaja
Viesti
CandySwirls
CandySwirls
Uusi jäsen (30 reputation)Uusi jäsen (30 reputation)Uusi jäsen (30 reputation)Uusi jäsen (30 reputation)Uusi jäsen (30 reputation)Uusi jäsen (30 reputation)Uusi jäsen (30 reputation)Uusi jäsen (30 reputation)Uusi jäsen (30 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 118, Käynnit: 728
Kiitos, paljon hyviä vinkkejä on tullut ja paljon googleteltavaa talven varalle Smile
Kyllä minuakin säälittää purkaa hyvää penkkiä, mutta tuo on ollut silmätikkuna meillä jo useamman vuoden. Se on ihan paraatipaikalla pääsisäänkäynnin vieressä emmekä halua että se jatkaa oloaan tuollaisena kun emme siitä pidä. Toinen vaihtoehto on kivettää koko penkki ja laittaa siihen lasten pyöräteline...

Särkynytsydämestä olen haaveillut jo pari vuotta mutta mulla ei ole ollut sille paikkaa, tässähän se sitten olisi jos se kerran varjossakin viihtyy
LiisiA
LiisiA
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 912, Käynnit: 0
Laitan tähän nyt oman ratkaisuni virikkeeksi, ei tietenkään ole mitenkään oikea vastaus vaan yksi versio ratkaisusta. En siis itsekään tykkää pelkistä lehtikasveista, joten mulla on varjon penkissä kuunliljat "pohjakasvina" ja sitten siellä seassa kevätkaihonkukkaa ja akileijoja (sinistä ja vaaleanpunaista). Toisessa reunassa on saniaisia. Niin, ja sormustinkukat saa asettua meillä mihin vaan, niillä saa mun mielestä ihanasti sitä cottage garden- tunnelmaa.
anita
anita
Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)
Viestiä: 5,4K, Käynnit: 137
Ja sitten on tietysti vielä sormustinkukka.

Kurjenmiekathan on aivan ihania ja kukkii tosi kauniisti.

Ethän kuitenkaan kompostiin heitä sinulle tarpeettomia kasveja, CandySwirls? Aina löytyy joku, joka tykkää niistä.
Kreeta-Eulaalia
Kreeta-Eulaalia
Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)
Viestiä: 5,0K, Käynnit: 5,5K
Ukonhattu, ukonkello, varjolilja, sarviorvokki, kesäkukista vielä krassi, vaikka oikeaa väriä voi joutua hakemaan, köynnöksistä köynnöshortensia. Kyllä varjoonkin kukkijoita riittää, mutta minusta olisi kyllä surku laittaa valmis komea kasvusto pois. Pari neliötä on loppujen lopuksi aika pieni ala, se voisi olla ihan mukavakin olla tasaista vihreää, jos muualla kovasti kukkii ja rönsyilee, vaikka asia on tietysti aivan toinen, jos ei voi muuallekaan niitä kukkivia laittaa.

Satakunta, vyöhyke II
anita
anita
Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)
Viestiä: 5,4K, Käynnit: 137
Ja kevätkukkijoiksi kannattaa laittaa esikoita sekä tietty skilloja ja muita sipulikasveja. Kevätkaihonkukka menee myös hyvin varjossa, mutta sitä en suosittele laittamaan kukkapenkkiin muiden kanssa. Mulla on varjossa myös alppikärhöt ja viihtyivät hyvin, kunnes kevätkaiho tukahdutti ne. Nyt ovat uudessa kasvussa.
Varjossa viihtyviä kesäkukkia on myös pilvin pimein. Mulla on varjon ruukuissa yleensä aina ahkeraliisaa (ja nyt, kiitos Emon, myös ruusuliisaa), uudenguineanliisaa, verenpisaroita, lobelioita, lumihiutaletta, nyt keijunmekkoa, välillä palsamia. Myös muistaakseni narsissitupakkaa olen laittanut varjon puolen ruukkuihin ja kasvoi valtavaksi. Orvokitkin viihtyvät varjossa enemmän kuin hyvin.
Havina
Havina
Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)
Viestiä: 2,7K, Käynnit: 243
Kyllä angervojen pitäisi viihtyä ainakin puolivarjoisassa ja kosteassa.

Lisään vielä tuohon Emon listaan rotkolemmikin, varjohiipan, peipit (hopeatäpläpeipin kukinnoissa on vaaleanpunaisen eri sävyjä ja valkoista), jalkalehdet, ja akileijat. 

Korjailin listaa, kun Emo ehti täydentää omaansa.  
Emo
Emo
Kotipuutarhuri (571 reputation)Kotipuutarhuri (571 reputation)Kotipuutarhuri (571 reputation)Kotipuutarhuri (571 reputation)Kotipuutarhuri (571 reputation)Kotipuutarhuri (571 reputation)Kotipuutarhuri (571 reputation)Kotipuutarhuri (571 reputation)Kotipuutarhuri (571 reputation)
Viestiä: 8,6K, Käynnit: 7,4K
Niin ja vielä peitto- ja tuoksukurjenpolvi.
Emo
Emo
Kotipuutarhuri (571 reputation)Kotipuutarhuri (571 reputation)Kotipuutarhuri (571 reputation)Kotipuutarhuri (571 reputation)Kotipuutarhuri (571 reputation)Kotipuutarhuri (571 reputation)Kotipuutarhuri (571 reputation)Kotipuutarhuri (571 reputation)Kotipuutarhuri (571 reputation)
Viestiä: 8,6K, Käynnit: 7,4K
Valkotäplämikkä, kielot, monet vuokot, pikkusydän samoin kuin särkynytsydän, jouluruusu, rönsytiarella, sulkaneilikka, tuoksumatara.
CandySwirls
CandySwirls
Uusi jäsen (30 reputation)Uusi jäsen (30 reputation)Uusi jäsen (30 reputation)Uusi jäsen (30 reputation)Uusi jäsen (30 reputation)Uusi jäsen (30 reputation)Uusi jäsen (30 reputation)Uusi jäsen (30 reputation)Uusi jäsen (30 reputation)
Niin, ja lisättäköön vielä tuohon edelliseen, että kukkien pitäisi olla valkoinen-vaaleanpunainen-liila-sinertävä väriryhmistä, ei keltaista eikä punaista.
CandySwirls
CandySwirls
Minä täällä pohdiskelen varjoisaa penkkiä, osaisitteko ehkä antaa ideoita? Minulla on siis varaston pohjoisseinustalla hyvin varjoinen istutusalue, olisiko pari neliötä suuruudeltaan ja aurinkoa siihen osuu kesäaikaan ehkä vain tunnin, parin ajan.

Siinä on tällä hetkellä ihan näyttävät istutukset mitä talon edellinen asukki on laittanut mutta minä en pidä niistä yhtään. Taponlehteä, kuunliljoja ja pari kurjenmiekkaa. En pidä mistään niistä  Olen kepeän, rönsyilevän, cottage garden -tyylisen puutarhan ystävä. Tahdon kukkia, en lehtiä!

Jospa ensi kesänä ottaisin projektikseni muuttaa tuon omanlaisekseni, mutta löytyykö varjoon kukkivia tyylisiäni perennoja? Yleensä varjoon tarjotaan vain noita millä on "kauniit lehdet".

Jaloangervot ovat nyt melkeinpä ainoita mitä olen löytänyt, kukkivatko ne varmasti varjossakin? Niistä tykkäisin kyllä. Mitä muuta? Niin ja kesäkukkiakin voisin laittaa, jos on sellaisia mitä voi itse kasvattaa siemenistä ja mitkä kukkivat varjossa.
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku