Pistiäinen: Ampiainen, Mehiläinen, Kimalainen

Kirjoittaja
Viesti
villikko
villikko
Uusi jäsen (4 reputation)Uusi jäsen (4 reputation)Uusi jäsen (4 reputation)Uusi jäsen (4 reputation)Uusi jäsen (4 reputation)Uusi jäsen (4 reputation)Uusi jäsen (4 reputation)Uusi jäsen (4 reputation)Uusi jäsen (4 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 58, Käynnit: 16

Niin...

Minä pelkäsin pienenä kaikkia liikkuvia hämyhäkkejä ja ampiaisia ja mehiläisiä ja ihan mitä vaan. Myöhemmin olen tajunnut, ettei niiden geeneihin ole ensimmäisenä rakennettu tehtävä: mene ja pistä ihmistä. Niillä on parempaa ja tärkeämpää tekemistä. Joskus ne tuppaa tulemaan liian lähelle tai sisälle ja silloin niille on parempi neuvoa: Kimalainen hyvä, tuossa olisi avoin ikkuna ja meille kaikille olisi hauskempaa, jos pääsette täältä tunkkeisesta sisäilmasta kohti kukkien maailmaa. Ja erilaisin keinoin sitä voi auttaakin pois ahdingoistaan.

Eli kun pörrääjä tulee lähelle, ajattele: Oi, se luulee minua kukaksi. Voi raukkaa. Aika ihanaa! Ota rauhallisesti! Kohta se tajuaa, että muitakin "kukkasia" on lähellä. Kunhan et sitä huido ja häädä - samoin hämähäkit, kuoriaiset ja muut. Ei ne koollaan meitä vahingoita. 

Ja jos pistää, sitten pistää. Tietysti jos on allerginen tai pelkää olevansa, voi ennakolta varautua. Mutta on elämässä pahempiakin vaaroja! Ja ihan sellaisia mitä luonto ei ole luonut... ajatella, että luolaihminen selvisi hengissä ötököistä, siispä mekin selviämmehymy

Paljon on kyse itsehillinnästä ja hallinnasta. Mutta tietysti välillä pitää kirkua tosi kovaa kun löytää jonkun sellaisen mönkijän, joka edelleen herättää inhotusta! Mutta sen huudon jälkeen, se varmaan jo saikin sydärin!

Temskukka
Temskukka
Uusi jäsen (8 reputation)Uusi jäsen (8 reputation)Uusi jäsen (8 reputation)Uusi jäsen (8 reputation)Uusi jäsen (8 reputation)Uusi jäsen (8 reputation)Uusi jäsen (8 reputation)Uusi jäsen (8 reputation)Uusi jäsen (8 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 3,9K, Käynnit: 0

Tötterö, näiden asioiden kanssa on parempi että sanoo ääneen ja katsoo fobiaa päin - ikäänkuin tarttuu härkää sarvista kiinni. Pelon pelkääminen ei vie mihinkään

tötterö
tötterö
Uusi jäsen (8 reputation)Uusi jäsen (8 reputation)Uusi jäsen (8 reputation)Uusi jäsen (8 reputation)Uusi jäsen (8 reputation)Uusi jäsen (8 reputation)Uusi jäsen (8 reputation)Uusi jäsen (8 reputation)Uusi jäsen (8 reputation)
Viestiä: 264, Käynnit: 0

Kääk!!! Arvatkaas kenen "fobiaan" nämä jutut eivät auta??hymy.  Nooh, enköhän kuitenkin osaa joten kuten järjellä ajatella nämä asiat. Positiivista on että päivällä luettuani näitä viestejä, työnsin ampparit mielestäni ja menin kasvarin edustalle vaihtamaan ahkerialissuja isompiin ruukkuihin!

Temskukka
Temskukka
Viestiä: 3,9K, Käynnit: 0

Minä olen ollut huomaavinani että tulin allergiseksi pistoksille vasta kyynpureman jälkeen. Viimeisimmän kerran, kun pisti amppari nilkkaan oli jalka kuin puhelintolppa, tummanpuhuvan kiiltävän turvoksissa. Hengitystä ahdisti kovasti jo sekin. Jouduin lääkäriin jossa todettiin että tarvitsen sen piikin jota kuljetetaan mukana. Piikin mukana on käyttöohjeet jonka mukaan se täytyy täräyttää heti paikalla pistoksen jälkeen lihakseen, vaatteiden läpi. Aiemmin minua pisteli ampparit enkä oikein siitä piitannut mutta vähä vähältä oireet pahenivat, mutta onneksi piikin saannin jälkeen ei ole yksikän mojauttanut.

Ehkä tulin vain huolellisemmaksi tai jotain.

Vanhempi poika säikähti silloin jalkaani ja melkein alkoi pelkäämään fobiana amppareita mutta keskustelemalla on asia selvinnyt. Hän luuli että kaikille tulee pistoksesta sellainen jalka

Minua on aina ampparit pistäneet sisätiloissa. Ovat tulleet vaatteissa sisään ja joutuneet joko kainaloon tai housunpulttuun ja sitten hätääntyneenä pistää mojauttavat. Lainalikkaa pisti kerran jouluaattona amppari jalanpohjaan, toimme halkoja tupaan ja sisätiloissa yksi veijari virkistyi ja lattialla mönkiessään joutui likan jalan alle ja pum.

Kyytabletitkin auttavat jos ampiaisen pistos oirii selvästi liikaa. Nopeana vain täytyy olla.

törnrosa
törnrosa
Uusi jäsen (28 reputation)Uusi jäsen (28 reputation)Uusi jäsen (28 reputation)Uusi jäsen (28 reputation)Uusi jäsen (28 reputation)Uusi jäsen (28 reputation)Uusi jäsen (28 reputation)Uusi jäsen (28 reputation)Uusi jäsen (28 reputation)
Viestiä: 2,4K, Käynnit: 0

Olipa karmea tapaturma Valtsulla. On totta, että ampiaisten pisto(ja varsinkin pistot) voivat olla jopa tappavia. Onko jäänyt pahakin kammo? Tuollaisen jälkeen ei kyllä olisi mikään ihme. Ampiainen on kova puolustamaan pesäänsä. Minulle on sattunut vaan muutama yksittäinen pistos ja siksi olen vielä oikein positiivisesti ampiaisiin suhtautunut.

valtsu
valtsu
Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)Ylipuutarhuri (17,0K reputation)
Viestiä: 11,0K, Käynnit: 13,0K

tervanhajua laitan ampiaisille oitis kuistin astiankuivauskaappiin, kiitti vaan vinkistä. pesän rakentaminen sinne sisään on nyt tämänkevään juttu. melkolailla tyyneyttä vaatii mökkiläisen aamutoimet kun kaapissa on PESÄ tai sen työmaa. 

kaamea kokemus  ampiaisista: onneton leikkasin raivaussahalla vahingossa halki maassa olleen ampiaispesän elokuussa  2001. suihkuna sieltä purkautuivat  ja sitten juoksin saha kädessä karkuun, kypärän silmikkoon vaan ropina kävi ja pään alueellekin tuli pistoja, pahoinvoitia ja väsymystä ... eikä tietty kännykkää, venettä saaressa tai kortisonia paikalla ja toiset kalassa .... hooo, pitääkin se kortisonipurkki ottaa taas mökille.

’ Jos ei ole mitään sanottavaa, niin en sano sitä täällä. ’

Kinnu
Kinnu
Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)
Viestiä: 52, Käynnit: 0

Suloinen nuorimies sinulla, Outi!

outi
outi
Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)
Viestiä: 82, Käynnit: 0

Nuorimies (16v) leikkasi eilen ruohoa ja ihmettelin kun yhtäkkiä kanniskeli jotain hyvin varovaisesti. Oli löytänyt jostain pari leppäkerttua ja kiikutti niitä omenapuuhun kun tiesi siellä olevan kirvoja. Hellyttävä näky.

tötterö
tötterö
Viestiä: 264, Käynnit: 0

Minä en halua tappaa. Toivoisin vaan että en olisi amppareiden kanssa samassa paikassa samaan aikaan! No, se toimii joten kuten syksyllä. Napotan päivät sisällä ja menen ulos illalla kun ampparit on menneet maatenaurua. Se ei vaan näin kesällä mulle passaa!

törnrosa
törnrosa
Uusi jäsen (28 reputation)Uusi jäsen (28 reputation)Uusi jäsen (28 reputation)Uusi jäsen (28 reputation)Uusi jäsen (28 reputation)Uusi jäsen (28 reputation)Uusi jäsen (28 reputation)Uusi jäsen (28 reputation)Uusi jäsen (28 reputation)
Viestiä: 2,4K, Käynnit: 0

Olen samoilla linjoilla Temsukan kanssa. Koetan välttää myrkkyjä viimeiseen asti ja korvata ne muilla metodeilla. Minulla on myönteinen suhde ampiaisiin. Ne ovat petoja syöden monenlaisia pieniä tuholaisia. Toki ei ole kivaa, jos onneton on rakentanut pesänsä vaikkapa lähelle sisäänkäyntiä, missä on molemminpuolinen häiriöriski. Joskus loppu syksystä, kun niiden saalisötökät ovat käymässä vähiin saattaa sattua enemmän niitä onnettomia pistämis tapauksia, joista useat ovat saaneet kammon ampiaisia kohtaan. Miehelleni ja minulle sattui hauska tapaus eräänä syksynä. Olimme ulkoilemassa oikein eväiden kanssa ja kun sitten otimme eväät esille ilmestyi jostakin muutama amipainen siihen pörräämään. Miehelläni oli venäläistä metvurstia leivän päällä ja ampiaiset lensivät innokkaina makkaran päälle ja nappasivat isot palat makkarasta ja lensivät tiehensä. Tämä on jäänyt mieleen sellaisena hauskana tapauksena.

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku