Lilja: Ruskolilja, Lilium bulbiferum

Kirjoittaja
Viesti
Saara M
Saara M
Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 1, Käynnit: 10
Hei
Osaako joku neuvoa mikä ruskoliljaa vaivaa, kun jo toista vuotta peräkkäin sen nuput eivät aukea. Liljat kasvavat normaalisti, mutta suurin osa nupuista mustuu ja näyttää siltä kuin ne märkänisi, eivätkä aukea. Nupun sisältä löytyy ihan pikkuruinen läpikuultava toukka, pituus ihan muutaman millin (alimmassa kuvassa). Ensimmäisen kerran tämä tapahtui kesällä 2017, jolloin ajattelin että märkä kesä aiheuttaa tämän, mutta tänä kesänä ei tosiaankaan voi sateita tai kastelua syyttää, joten syy lienee jossain muussa. Osa liljoista aukeni normaalisti viime kesänä, suurin osa ei. Liljakukkoa en ole nähnyt eikä lehdissä ole mitään oireita tuholaisista tai muustakaan.

Irsa
Irsa
Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 3,1K, Käynnit: 34,0K
Sahramililjako linee ?
Kuitenkin ,...näillä lienee jalat koska niitä kasvaa mitä kummallisimmissa paikoissa paitsi siinä mihin ne on alunperin laitettu  Doze     (epäilen vesimyyrien kuljettamiksi)
Nämä kasvaa tuolla polun varrella ainakin viidenkymmenen metrin päässä mökistä entisellä pellolla, nykyisessä kovikossa.

Kurppa.
Kurppa.
Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)Ylipuutarhuri (50,0K reputation)
Viestiä: 25,0K, Käynnit: 92,0K
Yritä saada ehjänä maahan.

Kotka, Karhula. Vyöhyke II  Otetaan mitä on.
Irsa
Irsa
Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)
Viestiä: 3,1K, Käynnit: 34,0K

Mulla on nyt ruskoliljat tämän näköisiä:/

Mitä mä nyt noille teen,laitanko maahan kaikkinen ituineen ,katkasenko ne?

Mä olin kaivanut ne jo viime syksynä tuosta penkistä missä on nyt vene,talvetin kotona ja täällä mökillä unohtui koko lilja:/

kuva

Jadetsu
Jadetsu
Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)
Viestiä: 13,0K, Käynnit: 36,0K

kuva

Rovaniemi- vyöhyke VI

koiruus
koiruus
Puutarhatohtori  (3,0K reputation)Puutarhatohtori  (3,0K reputation)Puutarhatohtori  (3,0K reputation)Puutarhatohtori  (3,0K reputation)Puutarhatohtori  (3,0K reputation)Puutarhatohtori  (3,0K reputation)Puutarhatohtori  (3,0K reputation)Puutarhatohtori  (3,0K reputation)Puutarhatohtori  (3,0K reputation)
Viestiä: 933, Käynnit: 2,7K
Ainoot joiden kimppuun ei liljakukot ole mulla iskeneet.
ruskolilja
Imikkä
Imikkä
Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)
Viestiä: 778, Käynnit: 39
Vaikka painelen postiin heti, kun ilmoitus tulee, niin minulla on myös Kauppilan postimyynnistä ikäviä kokemuksia, varsinkin liljojen ja perennojen kohdalla. Sanomalehtihupun sisällä taimet ei hengitä kunnolla. Multa pysyy kosteana, mutta perennantaimi on vaurioitunut lehdistöltään. Mun ruskoliljat tuli tosi surkeina, ensi vuotta pulskistumisen toivossa odotellaan. Valitusta en ole laiskuuttani tehnyt.

Samoin viime vuoden iiristilaukseni Edith Woolford oli jotain muuta, mitä piti. Enempi taatankurjenmiekan näköistä. Pensaat, ruusut ja kärhöt sen sijaan on tulleet hyvävointisina.
Piivi
Piivi
Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)Puutarha-guru (4,4K reputation)
Viestiä: 3,1K, Käynnit: 6,2K
Minun yhdestä lootasta oli talvella kadonnut joka ikinen tulppaani, kuten myös ruskoliljat. Kauempana multakasan huipulla kukki yksi tulppaani ja eilen kaivaessani löysin pienimmät ruskoliljan sipulit. Myyrät... prkl!

Kukkii ne perunanvarretkin! Jkl, III- ylälaita
IrisFinlandica
IrisFinlandica
Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)
Viestiä: 799, Käynnit: 160
Mitenkähän ruskoliljat vaeltavat puutarhassa? Olen niitä kyllä itsekin siirrellyt, mutta tänä kesänä löytyi kukkivaa ruskoliljaa vallan eri päädystä taloa kuin ennen, lisäksi metsän laidasta kuusten alta - melkein naapurin metsästä!  Niihin ei minulla ole osaa eikä arpaa! Ovat kyllä minun suosikkeihini kuuluvia perinneperennoja. Niitä näkee hylättyjen talojen villiintyneissä puutarhoissakin.

Lieto 
Ellium
Ellium
Kotipuutarhuri (554 reputation)Kotipuutarhuri (554 reputation)Kotipuutarhuri (554 reputation)Kotipuutarhuri (554 reputation)Kotipuutarhuri (554 reputation)Kotipuutarhuri (554 reputation)Kotipuutarhuri (554 reputation)Kotipuutarhuri (554 reputation)Kotipuutarhuri (554 reputation)
Viestiä: 388, Käynnit: 1,9K
Olikos ruskoliljan itusilmuille tarvista? Alkavat aurinkoisella paikalla olla jo irtoilevaisia, ja kohta varmaan varjommassakin.

Multa on kultaa.

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku