Hortensia: Jalohortensia, Hydrangea macrophylla

Kirjoittaja
Viesti
LeonM
LeonM
Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 820, Käynnit: 20,0K
Oon talvettanut jo useamman kasvukauden yli äitienpäivä/terassihortensioita. Ne selviävät viileässäkin, jos multa ei vain jäädy. Omani olen talvettanut kellarissa, josta raahaan ne maaliskuussa mökin peruslämpöön (n.+8 °C).  Lajikkeen ikävä ominaisuus on, että se kukkii edellisen vuoden versoin. Tämän vuoksi muotoonleikkauksella menetetään yleensä seuraavan kasvukauden kukinta. Tuo kuvassa takana näkyvä sininen on reilun metrin korkuinen ja vielä leveämpi. Juureltaan harvahko ja mielestäni ruma. Onneksi se näyttää tekevän nyt syksyllä tekevän uusia lehdenalkuja alaosaansa. Vein nuo toissa viikonloppuna sisälle navettaan. Lehdet tippuvat kellarissa joka tapauksessa. Uudet kasvavat keväällä tilalle.
.
Kun talvetustilan (pimeä kellari) lämpötilan on laskenut alle viiden asteen en ole enää kastellut hortensioita. Tammikuussa oon yleensä todennut mullan edelleen kosteaksi. Keväällä, kun vien nuo sisällä lannoitan ja kastelen niitä sitä mukaa, kun uudet lehdet avautuvat. Jos hortensian aikoo talvettaa lehdellisenä +15°C:ssa, veikkaan sen tarvitsevat myös lisävaloa ja seurantaa sen verran, ettei juurakko pääse kokonaan kuivumaan.
.

Kanta-Häme, II-vyöhyke

Muokattu 2 vuotta sitten: LeonM
Tintti
Tintti
Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 1, Käynnit: 8
Hei!
Sain tässä kesällä sinisen ruukkuhortensian, jonka kuvittelen olevan jalohortensia. Kaipailisin nyt apua sen talvettamiseen jotta tuo kukkisi ensi kesänäkin. Olen parhaani mukaan etsinyt netistä hoito-ohjeita ja löytämieni vinkkien mukaisesti vähentänyt kastelua ja leikellyt pois kuivia osia ja nyt alkaisi kaiketi olla aika siirtää kukka viileämpään paikkaan lepäämään. Loppukesästä tuo mokoma kuitenkin sai jostain sitkeän vihannespunkkitartunnan, minkä vuoksi talviteloille siirtäminen pitkittyi. Punkkeja karkottaessani hortensia alkoi kasvattaa uusia lehtiä. Olen ymmärtänyt että näin kuuluisi käydä vasta talvetuksen lopulla, minkä jälkeen kastelua lisätään. Kyseessä siis jo ihan kunnon lehdet eikä enää mitään silmuja. Mitä pitäisi tehdä? Vaihtoehdot on pitää kasvi sisällä huoneenlämmössä, viedä vintille valoisaan 10-15 asteeseen tai pistää talveksi lasitetulle parvekkeelle jonkinmoisten pakkaseristeiden kera. Närästyykö hortensiani jos nyt kastelen niukasti, kuten kalenterin mukaan kuuluisi, vaikka uusi kasvu on täydessä käynnissä vai pilaanko ensi vuoden kukinnan jos annan kasvin olla yli talven lämpimässä ja runsaammalla vedellä? En ole ikinä ennen koittanut talvettaa hortensiaa ja homma on hakusessa ihan ilmankin näitä tämän yksilön oikkuja, ja kaipailisin kipeästi neuvoja. Toivottavasti joku viisaampi osaa auttaa!

Kirsikka-78
Kirsikka-78
Puutarha-guru (5,2K reputation)Puutarha-guru (5,2K reputation)Puutarha-guru (5,2K reputation)Puutarha-guru (5,2K reputation)Puutarha-guru (5,2K reputation)Puutarha-guru (5,2K reputation)Puutarha-guru (5,2K reputation)Puutarha-guru (5,2K reputation)Puutarha-guru (5,2K reputation)
Viestiä: 1,1K, Käynnit: 7,7K
Galluppia kyselen: millä vyöhykkeellä teillä pysyneet jalohortensiat hengissä pihaan istutettuina? Entä kukkineet? Ostin itselleni pienen jalon ja mietin yritänkö talvettaa sisällä vai istutanko pihalle ja kummalle, mökille vai tulevaan kotiin.

Hollola II - Nastola IV                             Josko kohta aloittaisin 
Nuttura
Nuttura
Viherpeukalo (266 reputation)Viherpeukalo (266 reputation)Viherpeukalo (266 reputation)Viherpeukalo (266 reputation)Viherpeukalo (266 reputation)Viherpeukalo (266 reputation)Viherpeukalo (266 reputation)Viherpeukalo (266 reputation)Viherpeukalo (266 reputation)
Viestiä: 865, Käynnit: 491

kuva

Jee, elossa on! Viime vuonna äitienpäivän kukkana saatu ja kukki runsaasti koko kesän, vaihtaen väriä sinisestä violettiin ja viimeksi ruskean punaiseen. Istutin syksyllä rinnepenkkiin ja nyt toivorikkaana odotan, mitä tulee, kukkiiko? Onkohan pelkkä aamupäivän aurinkoinen huono juttu? Kesä näyttää!  Smile  Yllätys oli tämäkin että on elossa!! Muutama vihreä silmu näkyvissä, mutta myös mustia silmuja muutama  Sad

Papyrus
Papyrus
Uusi jäsen (27 reputation)Uusi jäsen (27 reputation)Uusi jäsen (27 reputation)Uusi jäsen (27 reputation)Uusi jäsen (27 reputation)Uusi jäsen (27 reputation)Uusi jäsen (27 reputation)Uusi jäsen (27 reputation)Uusi jäsen (27 reputation)
Viestiä: 46, Käynnit: 147
Kaipailisin kipeästi viisaampien neuvoja. Tänä keväänä toteutin monivuotisen haaveeni ja ostin Endless Summer Bloomstar-hortensian. Lupailtiin, että se olisi kestävää lajiketta jopa tänne III-vyöhykkeelle. No kasvipa tekee kuolemaa jo nyt. Istutin sen maahan parisen viikkoa sitten. Yhtäkään hallayötä se ei ole maassa ollut, mutta alimmillaan lämpötila on saattanut käydä parissa asteessa. Jonkun tällaisen yön jälkeen kasvi on ilmeisesti nuupahtanut. Nyt vihreät versot ovat alkaneet mätänemään eikä vanhoihin oksiinkaan ole tullut lehtiä. Mielessä on nyt pari kysymystä. 1) Onko hortensiani nyt lopullisesti menetetty tapaus? 2) Ovatko kaikki endless summer-lajikkeet näin herkkiä ? Pallohortensian ostin viime vuonna eikä se ole yskinyt yhtään. Jäin nyt vaan miettimään, että pitäisikö kokeilu jättää tähän yhteen kertaan, ettei tarvi joka kevät jännittää, nouseeko mullasta mitään. Ellei kellään olisi heittää mulle jonkun "takuuvarman" lajikkeen nimeä. Olisin kovin kiitollinen vastauksista, sillä jalohortensia kuuluu ehdottomiin suosikkeihini ja niin mielelläni ottaisin sellaisen pihamaani koristukseksi.
huitukka
huitukka
Puutarhatohtori  (1,5K reputation)Puutarhatohtori  (1,5K reputation)Puutarhatohtori  (1,5K reputation)Puutarhatohtori  (1,5K reputation)Puutarhatohtori  (1,5K reputation)Puutarhatohtori  (1,5K reputation)Puutarhatohtori  (1,5K reputation)Puutarhatohtori  (1,5K reputation)Puutarhatohtori  (1,5K reputation)
Viestiä: 1,6K, Käynnit: 6,0K
Kyllä minä olen antanut omieni kukkia silloin, kun ovat nuppunsa tehneet. Kestäähän se kukka lopun kesää. Vaihtaa vain värinsä lopulta vähän vihertäväksi. Ja nyt keväällähän niistä eniten iloa on, kun saa seurata kukinnon avautumista, eikä kesän kukat kukkeudellaan ole kilpailemassa niiden kanssa.
Sirkkamarjatta
Sirkkamarjatta
Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)
Viestiä: 1, Käynnit: 0
Mulla oli useita isoja ruukkuja hortensiaa kellarissa talven. Nyt siirsin ne lämpöiseen ja valoisaan ulkoeteiseen. Kasvavat kovaa vauhtia, kasvattavat lehtiä ja korkeutta. Huomasin niissä paljon pieniä nuppuja. Pitäisikö antaa nuppujen olla vai pitäisikö ne nyppiä pois, jotta muutoin kasvaisivat suuremmiksi? Onko kokemusta. Edellistalvena mulla oli kaksi ruukkua, jotka kasvoivat hitaasti ja vasta loppukesästä ehtivät kukkia. Onko kokemusta?

Maariankello
Maariankello
Kunniapuutarhuri (8,0K reputation)Kunniapuutarhuri (8,0K reputation)Kunniapuutarhuri (8,0K reputation)Kunniapuutarhuri (8,0K reputation)Kunniapuutarhuri (8,0K reputation)Kunniapuutarhuri (8,0K reputation)Kunniapuutarhuri (8,0K reputation)Kunniapuutarhuri (8,0K reputation)Kunniapuutarhuri (8,0K reputation)
Viestiä: 2,3K, Käynnit: 5,2K
Mulla näkyy talvehtineessa hortensiassa pienet nuput! Vautsivau! En olis uskonut onnistuvani.

Vyöhyke 1b
Tuomipihlaja
Tuomipihlaja
Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)
Viestiä: 5,9K, Käynnit: 573
Mulla viileessä valoisassa huoneessa oleva hortensia kasvattaa kovasti jo uusia lehtiä. Syksyllä siis kuivatti lehtensä. Leikkasin kuolleita oksan päitä pois viikko sitten.
viherpeukalo
viherpeukalo
Uusi jäsen (37 reputation)Uusi jäsen (37 reputation)Uusi jäsen (37 reputation)Uusi jäsen (37 reputation)Uusi jäsen (37 reputation)Uusi jäsen (37 reputation)Uusi jäsen (37 reputation)Uusi jäsen (37 reputation)Uusi jäsen (37 reputation)
Viestiä: 6,7K, Käynnit: 334
Höh, en edes muista, mitä tein niille kahdelle äitienpäivähortensialle. Taitavatpa olla ne purkit talvetuspaikassa pelakuun ja agapanthusten kanssa.Kasvua ei kyllä näy.  Noi sinisarjat   kasvaa jo kovaa vauhtia. 
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku