Juomat

Kirjoittaja
Viesti
Tuomipihlaja
Tuomipihlaja
Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 5,9K, Käynnit: 573
Alix, kiitos materiaaleista! Juu oli oikein viehättävä nuori tyttö ruokalähettiläänä (kaunis kuin pohjoisen keltainen marja Wink, kerro terveisiä). 

Noista hiilipäästöistä on meillä kotonakin oltu kovasti kiinnostuneita. Mies on tekemisissä hiilipäästöasioiden kanssa töissänsäkin ja on mielenkiinnosta myös laskeskellut arvioita meidän omista hiilipäästöistä. Mutta ekaa kertaa olin mielessäni pohdiskellut tuontihedelmien hiilipäästöjä suhteessa siihen, että marjapakastimet surraa koko vuoden. Ja just silloin tapasin WWF:n ruokalähettilään ja kysyin ja hänellä oli asiasta aivan selvä käsitys Smile

Näissä hiilipäästöasioissakin pitää muistaa kokonaisuus. Vaikka kerroin, että meillä itsekalastettujen kalojen hiilipäästöt nousevat samoihin lukemiin kuin kasvatetun kalan ostamisessa (rantaan matkaa 10 km + pienen avoveneen bensa), niin yhteispäästöt olisivat suuremmat, jos ostaisi kalat kaupasta ja harrastaisi jotain muuta, josta tulee saman verran hiilipäästöä.

No, nyt on kyllä jouduttu kauas niistä juomista
Kreeta-Eulaalia
Kreeta-Eulaalia
Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)
Viestiä: 5,0K, Käynnit: 5,5K
Hyvien rasvojen määrä vaikuttaa kolesteroliin aika paljon. Jos käytä rasvasia maitotuotteita ja eläinrasvoja, älä unohda öljyjä. Hyviä rasvoja pitää saada suhteessa enemmän. 

Satakunta, vyöhyke II
Pionina
Pionina
Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)
Viestiä: 256, Käynnit: 0
Juu, koitan muistaa raportoida tulokset heti kun saan ne. 

Painon kanssa olen taistellut koko aikuisikäni, enpä osaa sanoa varsinaisesti mitään vaikutusta tuolla rasvojen lisäämisellä ja nyt taas vähentämisellä. Aina vaan on paino noususuunnassa, vain kiivaalla taistelulla se pysyy edes jotenkuten kurissa.

Ihan oikeaa karppaamistakin joskus kokeilin, mutta se ei kyllä sopinut minulle lainkaan. Ihan kamala närästys koko ajan, enkä muutenkaan tuntenut olossani mitään positiivista muutosta.

Yksi ihan varmasti kolesteroliin vaikuttava tekijä on kuitenkin liikunnan väheneminen. Selkä meni edellisvuonna niin huonoon kuntoon, etten käytännössä päässyt liikkumaan lainkaan, eli arvojen vinksahtaminen voi olla ainakin osittain seurausta siitäkin. Vähän enemmän pääsen nyt liikkeelle, muttei mitään radikaalia muutosta kuitenkaan, eli sikäli "kokeen" tulos pitäisi olla kohtuullisen luotettava.

Makeanhimo on kadonnut jonnekin vuosien varrella. Parikymppisenä miltei elin sokerilla, mutta nykyään ei vaan maistu. Paitsi Nellie Dellies -salmiakki. Jestas, että se on hyvää kahvin kanssa! (huomaatteko,  kyllä täällä puhutaan edelleen juomista, eh  Wink

Kotimaisten juuresten käyttöä olen minäkin yrittänyt lisätä. Hyviä ovat, mutta oma opettelunsa siinä on, että niistä tulee luonnollinen osa omaa ostoslistaa. Perunaa en kyllä aio opetella käyttämään, se on niin pahaa. 
-Alix-
-Alix-
Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)
Viestiä: 421, Käynnit: 93
Tuomipihlaja: Ai kuin kiva kuulla, että lähettiläästä on ollut iloa! Sen A4-materiaalin, mikä toivon mukaan tuli jakoon olen taittanut. Siinä ohessa nuo asiat uppoavat kaaliin, graafeja vääntäessä. Ja kun asia kiinnostaa, niin käyn aina kysymässä syventävää tietoa asiantuntijalta kun joku uusi juttu tulee eteen Smile

Mitä tohon luonnollisuuteen tulee, niin minusta ei myöskään ole täysin luonnollista, että kaikkea voi syöödä koko vuoden. Onko tomaatteja ja kurkkuja oltava läpi vuoden? Olen nyt ruvennut tutustumaan juureksiin ja olen kyllä positiivisesti yllättynyt siitä, miten monipuolista ruokaa niistä saa aikaan, ja varsinaisia vitamiinipommejakin ovat. Minulla päässä oli vaan raasteet, mutta ai että, coleslawsta uunijuureksiin - nam!

Karppauskin on kokeiltu - sitä harrastettiin vuoden verran ennenkuin tulin raskaaksi. Mies laihtui paljon ja verensokeri selvästi pysyi tasaisempana. Itse huomasin lähinnä tuon makeanhimon ja pikahiilarihimon häviämisen (which was nice).
iiris-kukka
iiris-kukka
Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)Aloittelija (99 reputation)
Viestiä: 2,5K, Käynnit: 1,1K
Mulla ainakin paino laski ja senttejä vyötäröltä katosi runsaasti. Siinä tietenkin pääasia on karkkien ja pullan ja muutenkin viljan pois jättäminen. Nyt oon jo vähän aikaa taas syönyt suklaata ja jäätelöä päivittäin. Ei ollenkaan hyvä juttu. Vaikkei mahan koosta välittäisikään, niin niiden mukana tulee kaikkea muutakin mikä ei ihmiselle ole todellakaan hyväksi. Viime kesänä mun lempi caprit oli aivan liian isot, nyt ne nippa nappa menee kiinni Sad
Multa todellakin menee karkkihimo, kun syö vähemmän hiilareita.
Pitäis varmaan ostaa jäätelökone, niin sais ainakin aidoista aineista tehtyä jäätelöä, eikä söisi kaiken maailman fruktoosi, glukoosisiirappeja.

muoks. piti ihan katsoa missäs ketjussa tässä ollaan, jaa että juoma- ketjussa Smile
Tuomipihlaja
Tuomipihlaja
Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)
Pionina, vielä tuli mieleen, kun kerroit vaihtaneesi margariinin voihin ja maidon rasvaisemmaksi, että jätitkö kumminkin jotain muuta ruokaa vähemmälle vai söitkö rasvaisemman ruuan vuoksi yhteensä enemmän kaloreita kuin aikaisemmin eli että nousiko paino yhtään tuon voi ja maito-muutoksen seurauksena?
Tuomipihlaja
Tuomipihlaja
Pionina, kerropa sitten kun saat kolesterolikokeiden tulokset. Mielenkiintoista, kun olet maitorasvat vähentänyt, mutta et muuten muuttanut ruokavaliotasi! Toivon tietysti, että kolesterolien suhteet olisivat parantuneet.

Vaikka voin valitsisikin margariinin sijalle, niin ajattelen, että sen syönti olisi hyvä olla vähäistä, koska se yksinkertaisesti on kovin tukevaa ruokaa. Energiaahan ei pitäisi ruuastaan kuitenkaan saada enempää kuin kuluttaakaan. Ja se ei kyllä ole helppoa, kun ikä lisääntyy, ainakaan mulle. Mulla voin syönti on tosi vähäistä, joskus erittäin harvoin, kun leivon ja joskus ruuanlaitossa, mutta harvoin. Meillä tulee käytettyä oliiviöljyä ruuanlaitossa. Voin tai margariinin sijaan tulee kyllä syötyä juustoa, mikä on tietysti melkein yhtä paha just sen kalorimääränsäkin takia.

Lääkärien koulutuksessa ravitsemusopetus on todella vähäistä. Lääkäreitä en siinä välttämättä erityisesti kuuntelisi, paitsi tietysti, jos lääkäri on jotenkin muuten siihen asiaan kovasti perehtynyt.

Jos on ylipainoa, niin hoikistuminen yleensä auttaa kolesteroliarvoihin riippumatta siitä, millä keinolla laihtuu. Laihtuahan voi kumminkin sekä vähärasvaisella että vähähiilihydraattisella hieman enemmän rasvaa sisältävällä ruokavaliolla, jos vaan energian saanti on kulutusta pienempää.
Pionina
Pionina
Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)
Viestiä: 256, Käynnit: 0
Juuri tuon luonnollisuus -ajattelun houkuttelemana muutama vuosi sitten vaihdoin kasvimargariinin voihin/oivariiniin ja maidon rasvaisempaan. Muuten söin mielestäni kuten ennenkin, ja nyt sitten tosiaan rasva-arvot olivat vinksallaan.

Mutta nyt maitoasiassa luonnollisuus ei minulle ole kuitenkaan vaihtoehto. Pastöroitu, D-vitamiiinilisätty, rasvaton ja laktoositon maito ei ole mielestäni sen luonnollisempaa, kuin kaurajuomakaan. Punainen luomu olisi sitten jo ihan eri juttu, tilamaidosta puhumattakaan.

Kolesterolista olen R&T:n kanssa sikäli samaa mieltä, että yksilöeroja kokonaiskolesterolin suhteen varmasti on. Mutta omassa tapauksessani kokonaiskolesteroli on edelleenkin ihan ok, mutta suhde hyvän ja huonon välillä on kääntynyt katolleen. Eli se on muuttunut ns. normaalitilanteesta. Tietysti siihen vaikuttaa niin kovin moni muukin seikka, iästä alkaen. Nuoren kroppa mukautuu huonompaankin ruokavalioon mukisematta. 

Sikäli aloitin tämän keskustelun vähän turhan aikaisin, että saan oman henk.koht. ihmiskokeen tuloksen vasta parin viikon päästä. Puoli vuotta sitten kolesteroli mitattiin ja nyt uudelleen. Ihan tarkoituksella en ole muuta muutosta tehnyt, kuin jättänyt nuo maitorasvat minimiin. Jännä nähdä onko vaikuttanut, ja mitä. Pitää muistaa sitten lääkäriltä kysyä vielä noiden maitojen terveellisyyspuolesta. Tämän keskustelun ja sen herättämien ajatusten mukaan olen kallistumassa kaurajuoman käyttäjäksi.

Riistan käyttöä on meillä lisätty roimasti, possunlihan kustannuksella. Hyvää, ei lääkejäämiä, ei eettisiä ongelmia (lihan syöminen ei ole minulle eettinen ongelma. se miten sitä tuotetaan, on). Saatavuus on vaan ongelmallista, pitää ajaa aina Turkuun kauppahalliin sitä hakemaan. 
Tuomipihlaja
Tuomipihlaja
Luonnollisuus ja sitä myötä käsittelemättömyys vetoaa minuun ja siksi valintani on voi eikä margariini. Margariini käsittelyineen on kuitenkin varmasti ekologisempi, koska on kasvituote.

Ulkomaiset hedelmät eivät ole kauppalistallani juuri ollenkaan. Silloin tällöin tulee ostettua avocadoja ja joulunaikaan mandariineja, eilen poikkeuksellisesti luomusitruunoita. Olivat kyllä niin hyviä, että taitavat päästä kauppalistalle uudestaankin. Banaania tulee napattua ostoskärryyn 1-2-kertaa vuodessa. Syödään pakastettuja marjoja. Mielestäni hedelmiä ei tarvita ollenkaan. WWF:n ruokalähettiläältä sain kuulla, että marjoja voi pihallaan viljellä vaikka kuinka paljon ja pakastaa vaikka kuinka paljon ja hiilipäästöt jää paljon alemmas kuin ostohedelmillä. Olin onnellinen tuon kuullessani, kun meillä kesällä täyttyy aina monta pakastinta marjoista.

Mieheni kalastamat kalat aiheuttavat suunnilleen yhtä suuret tai suuremmat hiilipäästöt (bensaa kuluu) kuin ostettu kasvatettu kala, mutta pienet verrattuna kasvatettuun lihaan. Kalan maku on ihan toista luokkaa kuin ostetun kalan Smile Riistalihahan on mainiota myös, joskus on tullut ostettua paikalliselta metsästysseuralta. Juustoja, rahkaa ja maustamatonta jugurttia syön. Maitoa ei kulu juuri ollenkaan. Kasviksia tulee ostettua vähän johtuen omasta tuotannosta.

Mutta tulee sitä ostettua vähemmänkin ekologista. Ihan tavallista lihaakin ostetaan jonkun verran.

Ehkäpä juuri se luonnollisuuden viehätys aiheuttaa sen, että ihan kasvissyöjää minusta ei taida tulla, vaikka arvostan kovasti niitä, jotka ekologisista syistä ovat valinneet kasvissyönnin.
Tuomipihlaja
Tuomipihlaja
Mielenkiintoista keskustelua Smile

En minäkään oikein pidä siitä ajatuksesta, että maidosta poistetun rasvan mukana poistuu myös luonnollinen D-vitamiini ja sitten siihen lisätään synteettistä D-vitamiinia. Luomumaitoihin ei toistaiseksi ole tuota D-vitamiinilisäystä tehty, mutta on kuulemma tulossa niihinkin, jotta kansan D-vitamiinin saanti turvattaisiin.  

Alix kirjoitti  asiaa ekologisuudesta. Kasviperäisen ravinnon tuottaminen vaatii aina pienemmän energiapanoksen kuin eläinperäisen ravinnon tuottaminen ihan sen takia, että kasvit ovat ravintoketjussa ensimmäisinä ja vasta seuraavilla sijoilla ovat eläimet. Ravinnossa alkutuotanto aiheuttaa hiilipäästöistä aivan leijonan osan, isompien erien kuljetus, millä tavalla tahansa, on suhteellisen pieni osuus. Eli lähiruokakaan ei aina välttämättä ole ekologisesti paras vaihtoehto.

Ekologisuus, ekotehokkuus tai ympäristöystävävällisyys ei nykymaailmassa kuitenkaan ole ollenkaan sama asia kuin luonnollisuus. Maailman väestön valtava lisääntyminen aiheuttaa sen, että ihmisen on alettava miettimään ekologisia vaihtoehtoja luonnollisen käyttäytymisensä sijaan. Ekologisesti ajatellen olisi hyvä, että me kaikki ryhtyisimme vegaaneiksi, vaikka ihminen luonnostaan on sekaruuansyöjä ja tarvitsee eläinperäisiäkin ravintoaineita kuten eläinperäistä D-vitamiinia (pohjoisessa) ja B12-vitamiinia. Mitä pohjoisemmassa ihminen asuu sitä suurempi osuus luonnollisesta ravinnosta on eläinperäistä.

Itse joudun usein omia valintojani tehdessäni pohtimaan tuota ekologisuuden ja luonnollisuuden dilemmaa.

Vuohenmaidon hiilipäästöt ovat muuten selvästi pienemmät kuin lehmänmaidon. 

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku