Juomat

Kirjoittaja
Viesti
-Alix-
-Alix-
Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 421, Käynnit: 93
Hahaaa! Olipa mahtava tutkimus! Onhan se satavarmasti niin, että maito sisältää eniten ravintoaineita - siksi sitä vasikat juovat! Aika hauska maitoteollisuuden juju lisätä tuo ekologisuus/ravintoarvo -aspekti. Tuohan ajattelu näemmä perustuu siihen, että tiettyjä ravintoaineita olisi jotenkin pakko saada juomista. Tuon perusteella vesi olisi erittäin epäterveellistä, kun se ei pahemmin sisällä ravintoaineita. Pitää ihan mielenkiinnosta kysäistä vielä tarkemmin asiantuntijalta kun hän vapautuu kokouksesta Smile

Vielä piti siitä ekologisuudesta sanoa sen verran, että pakatut soija- ja kauramaisothan tulevat pääsääntöisesti laivarahtina, jonka päästöt ovat todella pienet tuotteen elinkaaressa. Lentorahdilla tuodut, löyhästi pakatut kasvihuonemansikat taas kuormittavat todella paljon. Pari vuotta sitten en kauheasti lotkauttanut korvaa millekään ekologisuusaspekteille, mutta kun nyt työssä oppii joka päivä jotain uutta niin huomaa kyllä tekevänsä erilaisia valintoja kuin ennen, ihan vaan maapallon vuoksi. Eikä tarvitse ituhippeillä oikeasti tehdäkseen vaikutusta Smile Ilmastosyntejä minulla ovat juusto, kahvi ja viini Tongue Vastapainoksi ostan täystuulisähköä enkä lennä lentokoneella, viimeksi ollut lentokoneessa 7 vuotta sitten (kasvimaa on mökillä, miksi sien luota pitäisi lähteä lomailemaan, heh?)...

Kyytönmaitoa saa sieltä täältä suoraan tiloilta. Ja sikapikakalliilla maatilatoreilta sun muilta kalliilta jälleenmyyjiltä. Ai että tuli nälkä tätä lukiessa Smile

/edit: ja itse olen sitä mieltä, että maito on luonnon tehojuoma ja tasapainoisimmillaan suoraan utareesta tulevana. Tosin pitää ottaa huomioon, että se ei ole ihmisen äidinmaitoa vaan lehmän elimistölle "kalibroitua". Eli tavallaan on täysin luonnotonta juoda maitoa ylipäänsä Tongue
minnas
minnas
Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)
Viestiä: 1,3K, Käynnit: 4,9K
Niin siis mitä tulee tuohon luonnottomuuteen niin kyllä minun mielestäni on luonnotonta poistaa maidosta rasva ja sitten lisätä jäljelle jäävään litkuun D-vitamiinia, joka on rasvaliukoinen vitamiini.

Jokainen juokoot mitä haluaa, toivottavasti en nyt jyrkällä mielipiteelläni loukannut ketään rasvattoman maidon juojaa...
Pionina
Pionina
Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)
Viestiä: 256, Käynnit: 0
Kiitos Alix! Huomasitko tuon linkin? Mitä siitä sanot? Nautaa ei meillä syödä ja kauramaitoa suostun tarvittaessa käyttämään, mutta juustoista en minäkään luovu!!

Kyytönmaito kuulostaa aika haastelliselle löydettävälle
-Alix-
-Alix-
Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)Uusi jäsen (35 reputation)
Viestiä: 421, Käynnit: 93
Tuon ekologisen puolen kanssa teen töitä, ja jos ekologista tasapainoa haluaa edistää, niin vaihtaa sen maidon kasvispohjaiseen vaihtoehtoon (kaikkien maitotuotteiden kohdalla). Lehmä on ehkä maailman epäekologisin eläin, vähän oikaisten voi sanoa, että maitotuotteiden käyttö tuhoaa maapalloa lähestulkoon yhtä paljon kuin naudanlihan syönti (itse kyllä juon maitoa kahvin kanssa ja syön lehmää joskus, lisäksi juustot ovat ehkä parasta maailmassa, eli en tässä ole mitään uskontoa julistamassa). Tieto kyllä lisää tuskaa. Minulta saa ihan mielellään kysyä lisää jos ekologiset aspektit kiinnostavat. Ravinnon terveellisyyskysymyksiin en ota kantaa, koska en osaa riittävästi ihmisen ravitsemuksesta (omat mielipiteet toki löytyy, kuten se, että länsimaissa syödään ihan liikaa lihaa).

Pionina - kyytönmaito on sopinut joillekin maitoallergisille jopa, eli jos saat sitä raakamaitona käsiisi niin kannattaa kokeilla Smile
Pionina
Pionina
Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)Viherpeukalo (256 reputation)
Hih, Kaisaliisa hämmennä vaan, ei haittaa, päinvastoin. Juomana en käytä kumpaakaan, vesi riittää minulle siihen. Mutta jossain vaiheessa karppaushysteriaa meilläkin siirryttiin rasvaisempaan maitoon ja voin/voimariinin käyttöön ruoanlaitossa. (Syön luonnostani hyvin vähän hiilihydraatteja). Viime talven satunnaiskontrollissa rasva-arvot olivat huonontuneet ihan oleellisesti, ja maitorasvat joutuivat syntilistalle. Joten siksi rasvaton maito. Kauramaidon paremmuutta mietin siksi, että kauranhan pitäisi tehdä hyvää juuri kolesterolille.

Ekologinen ja eettinen puoli onkin sitten taas oma, mielenkiintoinen puolensa. Kauramaitoa ei tietääkseni suomessa valmisteta, joskus oli ruotsalaista, tuo Rainbow on saksalaista. Innostuin vielä googlaamaan aiheesta ja tällainen tuli vastaan.

Ai niin, sitten on tosiaan tuo luomumaitokin! Voishan sitä kokeilla. Minulla on niin paha laktoosi-intoleranssi, etten voi ajatellakaan normimaidon juomista, mutta jospa tuo sopisi. 
papavero
papavero
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Viestiä: 303, Käynnit: 0
En ole juonut rasvatonta maitoa 4 vuoteen, kevytmaitoa tulee juotua 1,5 litraa viikossa. Joisin luomukevytmaitoa säännöllisesti, jos se olisi halvempaa. Tosin 6 purkkia maitoa kuukaudessa ei kamalasti maksa, oli se sitten luomua tai ei. Taidampa sittenkin alkaa ostamaan luomua.

Telkkarissa on paljon ollut juttua siitä, kuinka maidon homogenointi pilkkoo rasvan niin pieneksi, että se imeytyy verenkiertoon ja aiheuttaa laktoosi-intoleranssin oireita. Siksi osa ihmisistä voi juoda homogenoimatonta tai raakaa maitoa ilman oireita.
Kaisaliisa
Kaisaliisa
Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)
Viestiä: 4,5K, Käynnit: 3,0K
Minäkin tykkään perusteluista.
Itse en osaa ottaa kantaa kaura- tai lehmänmaidon paremmuuteen. Jos ravitsemuksellisesti ei ole eroa, pohtisin ekologisuutta. Menisikö silloin kauramaito edelle - jos on kotimaista? Entä eettisyys?
Mutta Pioninahan kysyi kyllä aluksi mielipiteitä vain terveyden edistämisen suhteen, minä hämmennän nyt soppaa

Itse suosin maitoa, koska olen entinen lypsäjä. Lisäksi maito on lähempänä tuotettua minun näkökulmastani.
Pionina
Pionina
Minulle saa luennoidakin, itsehän sitä aloituksessa suorastaan pyysin. Itse teen ratkaisuni, mutta kiitollinen olen kaikista mielipiteistä. Smile

Irsa
Irsa
Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)
Viestiä: 3,1K, Käynnit: 34,0K
Meillä ainakin on käytetty kai pian kaskyt vuotta .

Kukin juokoon maitonsa kuten tahtoo tai on juomatta ,,,,tässä mietin haluanko tarkemman selityksen , mutta olkoon , ei ole halua millekkään luennolle Wink

Jatuuli
Jatuuli
Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)
Viestiä: 3,2K, Käynnit: 37,0K
Siis millä tavalla maito muuttuu luonnottomaksi, kun siitä otetaan rasva pois?
Ja miksi ei voi käyttää ruoanvalmistuksessa? Joulun riisipuuroa varten voisin ostaa täysmaitoa, mutta muulloin maito on kyllä rasvatonta.

Pirkanmaa III

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku