Piha-alueen perustaminen

Kirjoittaja
Viesti
Pikkupallero
Pikkupallero
Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 414, Käynnit: 0
Niin... minullakin meni kolme kesää ennenkuin nyt viime kesänä itse aloin uusia istutuksia tehdä. Vanhoja tässä olen tähän mennessä setvitellyt (eli aluksi näytti siltä että olisi ollut vaan yksi vanha kukkapenkki... mutta sitämukaa kun on rikkaruohoja ja nokkosia raivannut niin on noita vanhoja kukkapenkinpohjia löytynyt...) ja sitä mukaa kuin on noita vanhoja penkinpohjia kaivellut, hoitanut, niin sitä mukaan on ilmestynyt uusia lajeja.

Viime kesän uutuudet mitä ei aikaisempina vuosina vielä oltu huomattu: tiikerililja, kevätesikko, joku akileija (jää nähtäväksi mikä on kun ei viime vuonna vielä kukkinut kun henkihieverissä yritti saada tilaa pikkutalvion seassa) ja sitten vielä unikonlehtiä alkoi kasvamaan ihan ihka uudessa kukkapenkissä loppukesästä... kai jotkut vanhat siemenet on nyt sitten päättänyt alkaa kasvamaan... Jännää on tämä elämä vanhalla pihalla Smile
kugeldistel
kugeldistel
Uusi jäsen (11 reputation)Uusi jäsen (11 reputation)Uusi jäsen (11 reputation)Uusi jäsen (11 reputation)Uusi jäsen (11 reputation)Uusi jäsen (11 reputation)Uusi jäsen (11 reputation)Uusi jäsen (11 reputation)Uusi jäsen (11 reputation)
Viestiä: 242, Käynnit: 1
Oletko Minnimi muuten nähnyt uutta pihaasi kesäkunnossa? Onko siellä jäämiä vanhoista perennoista tai muista kasveista? Minua itseäni ottaa päähän, kun innoissani muuton jälkeen keväällä ryhdyin 'kunnostamaan' pihaa, niin en malttanut odottaa sen vertaa että olisin nähnyt, mitä kaikkea maasta pukkaa entuudestaan. Näin jälkikäteen ajateltuna olisin kyllä säästänyt aika paljon rahaa ja tehnyt paljon vähemmän virheellisiä istutuksia.
Minnimi
Minnimi
Viherpeukalo (214 reputation)Viherpeukalo (214 reputation)Viherpeukalo (214 reputation)Viherpeukalo (214 reputation)Viherpeukalo (214 reputation)Viherpeukalo (214 reputation)Viherpeukalo (214 reputation)Viherpeukalo (214 reputation)Viherpeukalo (214 reputation)
Viestiä: 214, Käynnit: 0
Kiitti Piivi, tuohan on loistava ajatus. Minulla olisi käyttöä kaivonrenkaalle muutenkin. En osaa (ainakaan vielä) ajatella noin käytännönläheisesti.
Piivi
Piivi
Puutarha-guru (5,2K reputation)Puutarha-guru (5,2K reputation)Puutarha-guru (5,2K reputation)Puutarha-guru (5,2K reputation)Puutarha-guru (5,2K reputation)Puutarha-guru (5,2K reputation)Puutarha-guru (5,2K reputation)Puutarha-guru (5,2K reputation)Puutarha-guru (5,2K reputation)
Viestiä: 3,2K, Käynnit: 7,1K
Betoninen kaivonrengas ei ole kätevä, mutta kuivalla kelillä ja tasamaastossa toimii aika hyvin. Tosin vaatii voimaa jonkin verran - ja hanskat!

Kukkii ne perunanvarretkin! Jkl, III- ylälaita
Minnimi
Minnimi
Viherpeukalo (214 reputation)Viherpeukalo (214 reputation)Viherpeukalo (214 reputation)Viherpeukalo (214 reputation)Viherpeukalo (214 reputation)Viherpeukalo (214 reputation)Viherpeukalo (214 reputation)Viherpeukalo (214 reputation)Viherpeukalo (214 reputation)
Jeps, sieltä löytyi vastaukset ABC:stä. Nyt vain pitää kehitella sitten jyrä aikanaan.
nopsis
nopsis
Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)
Viestiä: 2,8K, Käynnit: 0
Uudessa Weilin&Göösin sarjassa eka osa 'Suunnittelu ja perustaminen'. Samoin Tammen sarjassa on Perennat osassa kasvien kasvupaikkavaatimuksista tietoa. Täällä pentissä on ketjussa TV-ohjelmat linkki ohjelmaan puutarhurin ABC, jonka eka jakso käsittelee maata ja sen parantamista, valoa ja vettä.
Minnimi
Minnimi
Kiitokset belgi! Osaisitko vielä sanoa kuinka syvältä maa pitäisi kääntää? Tarkoitukseni on tuoda kunnon kasa kompostimultaa paikalliselta kaatikselta ja pistää sekaan. Ikävä kyllä ei ole rahaa ostaa valmista nurmikkoa, joten eka kesä voi olla vähän nihkeää. Haluan rakentaa puutarhaan polun/kävelyreitin ja vaihtoehtoina on sora tai laatoitus. Kunhan ymmärrän nurmikon luomisen, sitten alan miettiä aitaa ja käytävää enemmän.

Olen suunnittelija luonteeltani ja minun on valmisteltava kaikki ensin paperilla ja lähden sitten siitä eteenpäin: nurmikko, omenapuuni ja muiden puiden huolto, vanhat kasvit mäkeen, aita, kukkapenkit, pieni kasvispenkki, portti, etupiha ja sen portinpylväät ja... Ihanaa!

Tuntuu vain, ettei kunnon opaskirjaa ole. Minulla on pari kirjaa, joissa kussakin kerrotaan joitain asioita, mutta ei kunnon kattavaa (Suomen oloihin sopivaa) kirjaa ole löytänyt. Kenties jollain olisi antaa ehdotus? Vai olenko liikkeellä liian aikaisin, että olisi montaa lukijaa?
belgi
belgi
Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)
Viestiä: 3,2K, Käynnit: 29
Maan kääntämisen voit aloittaa kunhan maa vain on siinä kunnossa että saat käännettyä. Aiotko siis kasvattaa pensasaidan naapuritontin rajalle? Silloin varmaankin kannattaisi kysyä myös naapurin halukkuutta aitaan, jos halukkuuttaa riittää niin maksakaa se puoliksi ja kasvattakaa aita rajalle, jolloin molemmat hoitaa oman puolensa, tai jompikumpi ottaa sen hoitaakseen. Jos naapuri taas ei ole suostuvainen, niin käsittääkseni saat aidan kasvattaa omalle puolellesi, mutta jätä silloin se hoitotila aidan taakse. Muista, että pienet aitakasvin taimet laajenevat paljon vanhetessaan, joten tilaa tarvitaan yllättävän paljon aidan taakse, jotta mahdut tekemään hoitotoimesi vielä pensaiden ollessa täysimittaisiakin.
Minnimi
Minnimi

Hei

Olemme ostaneet paritalon puolikkaan ja edessä on täysin hoitamattoman pihan laittaminen. Luulen (?) kykeneväni suunnittelemaan haluamiani istutuksia, mutta ainakin muutama perusasia on ihan hukassa:

Nyt ollaan tammikuun lopussa. Missä vaiheessa minä aloitan maan kääntämisen ja laittamisen? Tarkoituksenani on tuoda tontille kohtuullisen paljon tuoretta multaa, koska uusi nurmikko on tehtävä alusta lähtien. Miten se tehdään järkevästi?

Entä pensasaidan "rakentaminen": onko minulla oltava lupa naapureilta? Oletteko te jättäneet aidan trimmaamista varten käytävän aidan taakse trimmaamista varten?

Toivon kovasti teiltä apua! t. Minnimi

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku