Kompostointi kunniaan

Kirjoittaja
Viesti
valtsu
valtsu
Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 12,0K, Käynnit: 16,0K
Rillari - 15.1.2019
Monta vuotta olen koittanut pitää meidän Biolanin ympärivuotiseen käyttöön suunnitelun kompostorin talvet toiminnassa. Kompostin ympärille rakenettiin joka talvi suoja joka eristettiin villalla, silti komposti jäätyi vähintään kerran talvessa 2-5 vko ajaksi. Nyt ei ole suojaa eikä eristystä. Ajattelin, jäätyköön mokoma. Kerran tippui jo lämmöt 0 asteeseen, mutta kun vielä tuuppasin tavaraa sisään ja ryhdyin käyttämään erikseen talvea varten olevaa kuiviketta, niin komposti yllättikin: lämmöt kkohosivat viikossa -10 asteen pakkasella kompostissa +40 asteeseen
Mahtavaa tavaraa tämä talvikuivike.

Talvikuivike pelasti täälläkin, sopivasti lisää ravinteita ja imee liian kosteuden, kosteus on se mikä jäätyy. Mulla on lunnnon lumikerros eristeena ja vaan pieni pressu peittona, kuumana käyvä tavara sulattaa muuten lumisateet ja kosteus jäätyy ulkopuolelle mm saranoihin. Kerran jo tyhjensinkin ja kuumeni heti lisää.

’ Jos ei ole mitään sanottavaa, niin en sano sitä täällä. ’

Rillari
Rillari
Puutarhuri (609 reputation)Puutarhuri (609 reputation)Puutarhuri (609 reputation)Puutarhuri (609 reputation)Puutarhuri (609 reputation)Puutarhuri (609 reputation)Puutarhuri (609 reputation)Puutarhuri (609 reputation)Puutarhuri (609 reputation)
Viestiä: 314, Käynnit: 1,1K
Monta vuotta olen koittanut pitää meidän Biolanin ympärivuotiseen käyttöön suunnitelun kompostorin talvet toiminnassa. Kompostin ympärille rakenettiin joka talvi suoja joka eristettiin villalla, silti komposti jäätyi vähintään kerran talvessa 2-5 vko ajaksi. Nyt ei ole suojaa eikä eristystä. Ajattelin, jäätyköön mokoma. Kerran tippui jo lämmöt 0 asteeseen, mutta kun vielä tuuppasin tavaraa sisään ja ryhdyin käyttämään erikseen talvea varten olevaa kuiviketta, niin komposti yllättikin: lämmöt kkohosivat viikossa -10 asteen pakkasella kompostissa +40 asteeseen
Mahtavaa tavaraa tämä talvikuivike.

Pirkanmaa II
Pepino
Pepino
Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)
Viestiä: 1,7K, Käynnit: 14,0K
valtsu - 26.12.2018
Pepino - 25.12.2018
Pari vuotta sitten innostuin tilamaan viidakkotohtorilta pari pientä kompostointisankoa. Enpä tänä vuonna enää innostunut jatkamaan, vaan syksyllä heitin kaikki mullat pois, joita olen tehnyt. 
Nyt sankot on parvekkeella odottamassa, jos pääsisivät varastoon.  Harmi vain, että säkillinen kompostointirakeet jäi jäljelle, mutta uskaltaako ne heittää taloyhtiön  bioastiaan? 

Eikös biojätteeseen voi laittaa kaiken, mikä on eloperäistä, kompostirakeetkin. Meillä kunnallinen biojätekeräys menee biokaasun tuotantoon, mutta kuivat puunpalat ja oksat neuvottiin laittamaan poltettavaan jätteeseen, eivät ehdi nopeassa prosessissa muuttua biokaasuksi.

Ehkä minä kaadan ne biojäteastiaan.

II vyöhyke - rannikko 🌻
valtsu
valtsu
Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)Ylipuutarhuri (21,0K reputation)
Pepino - 25.12.2018
Pari vuotta sitten innostuin tilamaan viidakkotohtorilta pari pientä kompostointisankoa. Enpä tänä vuonna enää innostunut jatkamaan, vaan syksyllä heitin kaikki mullat pois, joita olen tehnyt. 
Nyt sankot on parvekkeella odottamassa, jos pääsisivät varastoon.  Harmi vain, että säkillinen kompostointirakeet jäi jäljelle, mutta uskaltaako ne heittää taloyhtiön  bioastiaan? 

Eikös biojätteeseen voi laittaa kaiken, mikä on eloperäistä, kompostirakeetkin. Meillä kunnallinen biojätekeräys menee biokaasun tuotantoon, mutta kuivat puunpalat ja oksat neuvottiin laittamaan poltettavaan jätteeseen, eivät ehdi nopeassa prosessissa muuttua biokaasuksi.

Pepino
Pepino
Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)Puutarhatohtori  (4,0K reputation)
Viestiä: 1,7K, Käynnit: 14,0K

II vyöhyke - rannikko 🌻
valtsu
valtsu
Komposti rakastaa kinkun kuumaa rasvaa. Puutarhanetin etusivulla ja loistava vinkki. Eilen laitoin kuumavesipullon kun -20 pakkanen meinasi jäätää lämpökomposrorin, raaputin pois syntyneen jään kannen reunoilta. Tänään lämmöt noussut höyryten, jouluhauen peruutähteet ja paljon kuiviketta auttoi. Vielä kinkunrasvat ja lauhtuva keli ja jopa pelittää takuulla,

Maaretti
Maaretti
Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)
Viestiä: 333, Käynnit: 18,0K
Komposti piiloutuu

Napapiiri - vyöhyke VI 
Sole niin justhiinsa.

Piikkis
Piikkis
Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)
Viestiä: 704, Käynnit: 13,0K
valtsu - 8.5.2018
Piikkis - 8.5.2018
Sain lahjoituksena tämmöisen. Tekeekö tällä mitään? Mulla on tähän asti ollu vaan avokomposti puutarharoippeille. Ajattelin hankkia seuraksi tolle kylmäkompparin ja bokashivermeet. Pärjäisköhän niillä?

Mulla on tuollainen. Pysyi jälleen sulana läpi talven. Ongelmana on alaluukun vaikea sulkeminen tyhjennyksen jälkeen, vanhassa mallissa kuten mulla vipu katkesi, mutta saa uusia. Tuossa on vielä keskellä korotusosakin kuten mulla, jos tavaraa tulee vähän puolikas on helppo tyhjentää. Suotovettä varten on takana letkun paikka.alpismalli 
-säkitän tuotoksen ja laitan lehtokotiloilta suojaan.  Muovikompostori halpismalli (50€) toimii, mutta lehtokotilot kömpii sisään, siksi en käytä.

Vaikuttikin hiukan hankalalta toi luukku, kun tyhjennettiin ennen kuljetusta. Täytyy opetella. Tossa on letku valmiiksi viritettynä taakse. Kevyt oli kyllä nostella ja kuskata. Meillä ei ole (vielä) kotiloita, mutta täällä maalla peltojen keskellä ongelmaksi tulis varmaan rotat, jos pelkällä kylmäkompparilla yrittäis pelata.

Porvoo, vyöhyke 2

Piikkis
Piikkis
Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)Puutarhatohtori  (2,8K reputation)
Viestiä: 704, Käynnit: 13,0K
Kirsikka-78 - 8.5.2018
Piikkis - 8.5.2018
Sain lahjoituksena tämmöisen. Tekeekö tällä mitään? Mulla on tähän asti ollu vaan avokomposti puutarharoippeille. Ajattelin hankkia seuraksi tolle kylmäkompparin ja bokashivermeet. Pärjäisköhän niillä?
Varmasti pärjäät. Mutta älä bokashia laita lämpökompostoriin. Menee hyvät mikrobit hukkaan jos lämmöt nousee pitkäksi aikaa yli 40 asteen. Multatehdas menee vaikka siinä kylmäkompassa tahi saavissa.

Siihen kylmäkomppariin bokashia suunnittelinkin lykkääväni.

Porvoo, vyöhyke 2

Kirsikka-78
Kirsikka-78
Puutarha-guru (5,3K reputation)Puutarha-guru (5,3K reputation)Puutarha-guru (5,3K reputation)Puutarha-guru (5,3K reputation)Puutarha-guru (5,3K reputation)Puutarha-guru (5,3K reputation)Puutarha-guru (5,3K reputation)Puutarha-guru (5,3K reputation)Puutarha-guru (5,3K reputation)
Viestiä: 1,1K, Käynnit: 7,7K
Piikkis - 8.5.2018
Varmasti pärjäät. Mutta älä bokashia laita lämpökompostoriin. Menee hyvät mikrobit hukkaan jos lämmöt nousee pitkäksi aikaa yli 40 asteen. Multatehdas menee vaikka siinä kylmäkompassa tahi saavissa.

Hollola II - Nastola IV                             Josko kohta aloittaisin 
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku