Pesäraunioinen, Asplenium nidus

Kirjoittaja
Viesti
Euffis
Euffis
Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 1,8K, Käynnit: 0
No, joo Mollis, itse asiassa keksin sen itsekin, että ei se suoranaisesti todellakaan ole loiskasvi, vaan sellainen "kylkiäinen". Tuo korjaus/muokkaus ei vain sitten enää onnistunut....

Hyvä, kun täsmensit, minulta se unohtui jo!
mollis
mollis
Uusi jäsen (16 reputation)Uusi jäsen (16 reputation)Uusi jäsen (16 reputation)Uusi jäsen (16 reputation)Uusi jäsen (16 reputation)Uusi jäsen (16 reputation)Uusi jäsen (16 reputation)Uusi jäsen (16 reputation)Uusi jäsen (16 reputation)
Viestiä: 305, Käynnit: 0

Euffis, en malta olla sen verran lisäämättä, että ei pesäraunioinen kuitenkaan loinen ole. Tulisi ruukussa kurjat oltavat ilman isäntää... Ehkä tarkoititkin, että se on päällyskasvi. Kasvaa siis puun oksanhaarukassa tms., mutta ei ota ravintoa puun solukoista. Yhden raunioisen olen onnistunut tappamaan, en edes muista työnsinkö vettä suppiloon vai en.

Tanya
Tanya
Multasormi (175 reputation)Multasormi (175 reputation)Multasormi (175 reputation)Multasormi (175 reputation)Multasormi (175 reputation)Multasormi (175 reputation)Multasormi (175 reputation)Multasormi (175 reputation)Multasormi (175 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 115, Käynnit: 501
Kiitos tiedosta Euffis.

Jännä juttu muuten, että kasvikauppias kielsi ehdottomasti laittamasta vettä suppiloon, ettei juuristo mätäne. Mutta minnepä se vesi luonnossa muuten menisi kuin suppiloon.
Euffis
Euffis
Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)Uusi jäsen (18 reputation)
Viestiä: 1,8K, Käynnit: 0

Tanya, pesäraunioinen on itse asiassa loiskasvi.... luontaisesti elää enimmäkseen jossakin puun haarassa tai rungon raossa, viottumassa tms.
Sen lehdistö muodostaa sellaisen suppilomaisen kohdan, joka on sen luontainen kastelupaikka = sadevesi ohjautuu suppiloon. Kasvutavastaan ja -paikastaan johtuen kasvi on matalajuurinen, joten eipä taida (minun logiikkani, joka tosin voi pettääkin, mukaan...Wink) oikein olla altakasteluruukkukasvi.

Minun omani on sellaisessa - ikää ja kokoa kun on aika lailla - melko suuressa keramiikkaruukussa ja ainakin useimmiten kastelen sen nimenomaan kaatamalla kasteluveden sinne lehtien tyvelle muodostuvaan suppiloon.

Niin, ja kun tuo kasvi nyt tuli puheeksi, niin meidän "vanhus" (tällä kertaa pesäraunioinen, eikä kissa tai sen emäntä) on päättänyt vanhoilla päivillään muodikkaasti stailata itsensä kokonaan uuteen kuosiin: sehän on sellainen tavallinen kookas ja suora-, melko leveäkin lehtinen..... vaan ei oo enää!!! Jokaikinen uusi lehti, mitä tulee esille - ja niitä on "monta", onkin kauniin kippuran kiharainen!!!!

Tanya
Tanya
Multasormi (175 reputation)Multasormi (175 reputation)Multasormi (175 reputation)Multasormi (175 reputation)Multasormi (175 reputation)Multasormi (175 reputation)Multasormi (175 reputation)Multasormi (175 reputation)Multasormi (175 reputation)
Viestiä: 115, Käynnit: 501
Sopiiko pesäraunioinen altakasteluruukkuun, kun tarvii jatkuvan kosteuden, ainakin kasvukaudella.
Sarmiska
Sarmiska
Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)
Viestiä: 90, Käynnit: 0

Meillekin kotiutui tuommoinen pesäraunioinen kuin vahingossa, kun mies osti kaupasta meille sattumanvaraisesti viherkasveja naurua Lueskelin vähän kasvuolosuhteista ja laitoinkin sen sitten kylppäriin, ikkunan eteen amppeliin roikkumaan.. Itse olen sitä ainakin aina välillä sumutellut eikä ole pistänyt pahakseen. Muutenkin tuntuu nauttivan olostaan.

Kaverille ihmettelinkin kasvia, että lehdet rullaavat auki kuin saniaisella, mutta ei näytä saniaiselta. Mutta "sukuvika" se sitten vain on Wink

Uni
Uni
Kotipuutarhuri (587 reputation)Kotipuutarhuri (587 reputation)Kotipuutarhuri (587 reputation)Kotipuutarhuri (587 reputation)Kotipuutarhuri (587 reputation)Kotipuutarhuri (587 reputation)Kotipuutarhuri (587 reputation)Kotipuutarhuri (587 reputation)Kotipuutarhuri (587 reputation)
Viestiä: 585, Käynnit: 89
Riippuu lehdestä. Hennot lehdet ei kestä koskettelua ja jatkuva koskettelu aiheuttaa "rasitusvammoja" vähän kestävämpiinkin lehtiin. Hennon pehmeällä rätillä pyyhkimisen, kun tukee toisella kädellä varovasti lehteä alapuolelta, ne kestää, mutta tee se vasta aikuistuneelle lehdelle.

Suihkuttelu on pesäraunioiselle taivasta lähentelevän ihanaa kunhan pisarakoko on mahdollisimman pieni ja varmistaa ettei keskelle pakkaudu mitään lätäkköä. Hyväksi todettu taktiikka onkin suihkutella alhaalta ylöspäin.
suikale
suikale
Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)
Viestiä: 165, Käynnit: 0
kysynpä tässä kun en löytänyt pesäraunioiselle omaa aloitetta että onko totta ettei kyseinen kasvi tykkää jos sen lehtiin koskee? olen joskus kuullut että ei tykkäisi.. entäs suihkuttelu, tykkääkö? netissä ristiriitaista tietoa.. toisessa paikassa sanotaan että tykkää toisessa ei tykkää..
tarleena
tarleena
Uusi jäsen (44 reputation)Uusi jäsen (44 reputation)Uusi jäsen (44 reputation)Uusi jäsen (44 reputation)Uusi jäsen (44 reputation)Uusi jäsen (44 reputation)Uusi jäsen (44 reputation)Uusi jäsen (44 reputation)Uusi jäsen (44 reputation)
Viestiä: 1,5K, Käynnit: 0

Laitan omat sivun pesäraunioiselle, joka kuuluu saniaisiin. Siirrän kohta tänne kysymyksen toisesta paikasta.

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku