Kyssäkaali
|
|
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 5,1K,
Käynnit: 10,0K
|
Kaselli, olen ymmärtänyt, että pensasmustikka vaatii kaverin, tai pari, että pölyttyis. Mulla on kolme erimerkkistä puskaa ja tänäkesänä kaikissa on mustikoita.
Masku 1b
|
|
|
Kaselli
|
|
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 5,
Käynnit: 0
|
Hatunnosto niille, jotka pystyvät poimimaan mustikoita metsästä sääskistä ja kärpäsistä välittämättä! Onko jollain vinkki, miten sinne varustaudutaan? Pidän kovasti mustikoista, ja siksi istutin 2011 keväällä puutarhaan mustikkapensaan, Arto. Nyt se on kukkinut keväästä lähtien ja kukkii yhä kaunein kellokukin ja on muutenkin hyvinvoiva ja tuuhea...paitsi, ettei se tee mustikoita  . Nimiluettelosta en löytänyt Arto-nimistä mustikkaa. Voiko se olla koristemustikka!? Onko kellään kokemusta istutetuista mustikkapensaista? ...kai täytyy metsään mennä nyt...
|
|
|
Kreeta-Eulaalia
|
|
Viestiä: 5,0K,
Käynnit: 5,5K
|
No enpä siellä metsässä kauaa viihtynyt. Tavoistani poiketen poimurilla sain kasaan pari litraa, mutta kävellä sen eteen sai sitten aika tavalla. Muutamissa puskissa oli hyvin marjoja, mutta paikoin ei ollut mitään ja suurimmaksi osaksi oli niin vähän, ettei pysähtyä viitsinyt. Lisäksi oli metsässä aikamoinen ruuhka, ei marjastajia, vaan työkoneita, joten koiraa sai olla koko ajan komentamassa, se kun ei voi vastustsaa isojen koneiden komentamista ja olisi siihen suuntaan ollut koko ajan menossa. Raakojakin oli ihan liikaa vielä, ja osa meni heti soseeksi. Noin pientä määrää ei ehdi edes perkaamaan, kun on varmaan kohta jo syöty
Satakunta, vyöhyke II
|
|
|
Tuomipihlaja
|
|
Viestiä: 5,9K,
Käynnit: 573
|
Tuollaisesta suppiloimurijutusta en tiennytkään. Se ei tietysti vie yhtä paljon tilaa kuin meidän rata. Meillä rata on puuvarastossa, missä sotkutkaan ei haittaa, aina hommaan valmiina ja toimii erittäin hyvin.
|
|
|
Tuomipihlaja
|
|
|
Se voi kyllä olla tänä kesänä, että on ollut niin märkää, että mustikat lötskistyy aivan ennen aikojaan. Käsin poimien onnistuu valikointikin, mutta musta ei ole käsinpoimijaksi, oon aivan liian ahne  Jos mustikoita on vähän ovat saaneet meidän puolesta olla metsässä, mutta kun niitä tulee mukavasti niin monena kesänä on sata litraa mennyt rikki. Mutta nyt kun ollaan kahdestaan, niin täytyy kyllä hillitä himoa
|
|
|
Kurppa.
|
|
Viestiä: 28,0K,
Käynnit: 111,0K
|
Täällä alkaa olla jo pehmeitä joukossa vaikka samassa varressa on vielä raakileitakin. Nyt mustikat maistuvat tosi hyviltä.
Kotka, Karhula. Vyöhyke II Otetaan mitä on.
|
|
|
valtsu
|
|
Viestiä: 14,0K,
Käynnit: 40,0K
|
Pari kolme litraa mustikoita riittää mukavast useimmille huusholleille kai talveksi. Me marjasyömärit tarvitaan enemmän, maitoa en juo ja tuoremehuja ei osteta, ei ole ylipainoakaan kellään...
Marketeissä myydään putkivartisia suppiloita 15€?, kiinnitetään pöydän reunaan, liitetään imurin letkuun ja imuri imee lehdet pussiin, marjat sankoon. Ei täydellä teholla ja hiljalleen marjoja vaikka litran mitalla marjoja lurutellen, pientä harjoittelua tässäkin vaatii. Ja kun imurin pysäyttää valuu roskat lattialle, jos ei ole kippoa roskille hoksannut laittaa. Mustikoita myyvät putsaa sillä1ja lapsiperheen pelastun on. 15 sankollista keräsin aikoinaan, kun tenavat olivat kaikelle allergisia ihan pieninä 20 vuotta on kestänyt käytössä viime keränä 7 sankollista.
|
|
|
Tuomipihlaja
|
|
|
Minä tykkään, että mustikat eivät vielä tähän aikaan ole oikein hyvin kypsiä ja kesäkin on jäljessä tänä vuonna. Mä olen monesti todennut, että kun mansikan poiminta loppuu, niin mustikat ovat kaikki kypsiä ja sitten mennään. Mansikat ovat selvästi jäljessä tänä kesänä.
En ole kanssa ikinä saanut alle tunnissa ämpäriä, mutta mies saa. Mun käsi ei ole niin vikkelä ja teen senkin homman rauhalliseen tahtiini niin kuin kaiken. Mutta mies onnistuu erityishyvänä vuotena saamaan ämpärinsä täyteen alle tunnissa.
Toivottavasti meidänkin vakipaikassa on noin hyvin mustikkaa kuin Nuun metsissä. Saaresta yleensä poimitaan. Ja sitten taas otetaan mustikkarata käyttöön, ei ole isojenkaan määrien perkaus temppu eikä mikään. Poimurilla mustikat ei ole niin kuivia, että imurin puhallusperkaus onnistuisi.
|
|
|
Kurppa.
|
|
Viestiä: 28,0K,
Käynnit: 111,0K
|
Tässä madallan vähän kynnystä mustikoiden keräämiseen  1,5 tuntia metsässä käsin keräten, hidas mikä hidas. Kolmena aamuna viikossa muutaman viikon ajan niin on talven marjat pakkasessa.
Kotka, Karhula. Vyöhyke II Otetaan mitä on.
|
|
|
Kaisaliisa
|
|
Viestiä: 4,5K,
Käynnit: 3,0K
|
Mikä se on se vihreä ihmekone?
|