Oliivipuu (öljypuu), Olea europaea

Kirjoittaja
Viesti
Jorma
Jorma
Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 76, Käynnit: 0
Oliivipuuni on talvehtinut lisävalojen alla 12-15 asteessa. Olen sitä talvellakin kastellut reilusti silloin tällöin enkä ole päästänyt kuivumaan. Kesällä on ollut itseasiassa kuivempana. Ei ole talvella tiputellut lehtiä juuri yhtään. Eikös siellä Välimeren maissa ole talvisateiden ilmasto? Olen katsellut niiden seutujen säätiedotuksia ja milloin siellä on satanut, olen kastellut oliivipuutaniSmile
huitukka
huitukka
Puutarhatohtori  (1,5K reputation)Puutarhatohtori  (1,5K reputation)Puutarhatohtori  (1,5K reputation)Puutarhatohtori  (1,5K reputation)Puutarhatohtori  (1,5K reputation)Puutarhatohtori  (1,5K reputation)Puutarhatohtori  (1,5K reputation)Puutarhatohtori  (1,5K reputation)Puutarhatohtori  (1,5K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 1,6K, Käynnit: 6,0K
Minulla on ollut myös metrinen oliivipuu kaksi vuotta. Viime talven se oleili sisällä hyvässä valossa ja lämpimässä. Oksat kasvoivat pituutta mahdottomasti ja leikkelin niitä lyhyemmäksi aika ajoin. Kaiken kaikkiaan se voi hyvin. Kesän oli taas ulkona.

Toisen talvensa se vietti myöhemmin saatujen ohjeiden mukaisesti viileässä 12-15 asteessa ja pudotti kaikki lehtensä. Itku pääsi. Nyt se on ollut rankana lämpimässä ja alkanut työntää sieltä täältä muutamaa pitkää harottavaa oksaa, jotka olen lyhennellyt. Elossa se on, mutta kauniin muotonsa se on kadottanut
lettu
lettu
Uusi jäsen (19 reputation)Uusi jäsen (19 reputation)Uusi jäsen (19 reputation)Uusi jäsen (19 reputation)Uusi jäsen (19 reputation)Uusi jäsen (19 reputation)Uusi jäsen (19 reputation)Uusi jäsen (19 reputation)Uusi jäsen (19 reputation)
Viestiä: 19, Käynnit: 35
Ostin viime kesän alussa isohkon - vajaan metrin korkuisen - kukkivan oliivipuun ruotsalaisen huonekalukaupan alesta. Viihtyi terassilla hyvin kesän, mutta syksyllä sisälle tuodessani kaikki oliivin raakileet tippuivat pois tai kuivuivat paikalleen puuhun - toisaalta enpä myöskään tiennyt, olisivatko ne jo olleet "valmiita" ja mitä nille olisi pitänyt sen jälkeen tehdä? Kaikki lehdet tippuivat pikkuhiljaa pois jouluun mennessä, joten ilmeisesti siirto ulkoa sisälle ei onnistunut taikka hoito sisällä ei ollut onnistunut. Olin jo heittämässä pois koko raadon, kun yhdestä yläoksasta alkoikin kasvaa uusia lehtiä. Lieneekö sitten valon vähyys vai mikä, mutta uusi varsi kasvaa pituutta tolkuttomasti. Katkaisin sen ja yritin juurruttaa uudeksi kasviksi, mutta en siinä onnistunut. Tätä yhtä uutta vartta lukuun ottamatta muita lehtiä ei oliivipuun raatoon oli ilmaantunut. Pitäisiköhän vain kärsivällisesti antaa oliivipuun raadon odottaa kesän tuloa ja terassille pääsyä?
Jorma
Jorma
Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)
Viestiä: 76, Käynnit: 0
Minun oliivipuuni on kukkinut talvella. Toissa talvena oli kymmeniä kukkaterttuja ja tuli viisi oliiviakin, jotka tosin katosivat kesällä, kun vein puun ulos. Tänä talvena on vain kolme kukkaterttua. En oikein tiedä, miten niitä pitäisi pölyttää, että tulisi oliiveja.
Sand
Sand
Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)
Viestiä: 3,6K, Käynnit: 0
Huomasin vanhalla puolella kerrotun, että oliivipuun siitepöly saattaa olla allergisoivaa. Mutta jos puu kukkii kesällä, jolloin se on ulkona, niin ei kai se kovin haittaa.
Paulastiina
Paulastiina
Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)
Viestiä: 3,8K, Käynnit: 0

Ei ongel-mallinen mun mielestäni. Kestää kuivahtamisen ja jos lehdet tipahtaa, kasvattaa hetken päästä uudet. Mun rehu kaipaisi varmaankin hiukan saksia kun kasvatti syksyllä huonossa valossa pitkiä haaroja.

Ekan ostin Kauppilasta parin vuoden takaisella hiihtolomareissullani, ja se ei tosiaan ollut pitkäaikainen ilo. Toisen ostin vuosi sitten Uumajan keikalla, oli huomattavasti halvempi ja suurempi kuin Kauppilan versio. Kuinkahan tuon juurruttaminen pistokkaasta mahtaisi onnistua...?

annesurfs
annesurfs
Aloittelija (75 reputation)Aloittelija (75 reputation)Aloittelija (75 reputation)Aloittelija (75 reputation)Aloittelija (75 reputation)Aloittelija (75 reputation)Aloittelija (75 reputation)Aloittelija (75 reputation)Aloittelija (75 reputation)
Viestiä: 1,8K, Käynnit: 113
Mulla kans OLI oliivipuu - kissa söi kaikki lehdet kauhealla innolla. Olisi ollut kiva kokeilla sitä vähän kauemminkin. Ei ollut mitenkään kauhean halpa kissan snäksi.
Sand
Sand
Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)
Ettei siis muuten mikään ongelmallinen kasvi? Sitten teen sijoituksen huomenna BigGrin Kiitos!

Kun minusta on jotenkin niin kivaa omistaa kahvi, mandariini, verigreippi ja kohta toivottavasti myös oliivipuu :}
Paulastiina
Paulastiina
Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)
Viestiä: 3,8K, Käynnit: 0
Kissat tykkää oliivipuusta aivan satasella. Ensimmäisen yritykseni söivät hengiltä muutamassa päivässä, mutta uudemman virityksen olen pitänyt evakossa kissojen ulottumattomissa. Kesäksi kiikutan ulos, talveksi johonkin nurkkaan puoliunohdettuna.
Sand
Sand

Tein salapoliisityötä äsken ja totesin että ainakin Paulastiinalla on ollut oliivipuu huonekasvina. Onko vielä?

Olin jo tänään vähällä ostaa oliivipuun kaupasta, mutten uskaltanutkaan. Mielestäni kasvit kaupassa olivat nupulla. Millainen oliivi on huonekasvina? Kasvaako se nopeasti, onko jotenkin ronkeli hoitaa?

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku