Rikko, Saxifraga

Kirjoittaja
Viesti
Teenjuoja
Teenjuoja
Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)Puutarhuri (833 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 1,8K, Käynnit: 2,3K

Viikin Gardenian kuivan näköisessä rinnepenkissä isorikko kasvoi hyvin ja näytti kiinnostavan myös pörriäisiä. Kuvassa se ei näytä oikein miltään, mutta nuo runsaat kukinnot huojuivat tuulessa oikein kauniisti ja matala lehdistö peitti maan tehokkaasti.

Vyöhyke 2, Pohjois-Kymenlaakso

annujoki
annujoki
Viherpeukalo (366 reputation)Viherpeukalo (366 reputation)Viherpeukalo (366 reputation)Viherpeukalo (366 reputation)Viherpeukalo (366 reputation)Viherpeukalo (366 reputation)Viherpeukalo (366 reputation)Viherpeukalo (366 reputation)Viherpeukalo (366 reputation)
Viestiä: 1,3K, Käynnit: 271
Mikähän on ettei isorikko mulla kasva. Paikka on aurinkoinen, hiekansekaista hyvää multaa, kastellutkin olen kun on kamalan kuivaa vaan eivät kasva. Sama homma viime vuonna, vettä tuli kyllä silloin ehkä liikaakin taivaasta mutta on hyvin läpäisevä kasvualusta. Samanlaisinna möllöttävät eivätkä kuki. Voisko syynä olla että kekomuurahaisten valtatie menee siitä yli? Käsittääkseni ei ne siitä kulje kuin yli, pesät on muualla. Erittääkö ne murkut jotain siinä kulkiessaan niin että isorikot kärsivät siitä?
Myskimalva
Myskimalva
Multasormi (105 reputation)Multasormi (105 reputation)Multasormi (105 reputation)Multasormi (105 reputation)Multasormi (105 reputation)Multasormi (105 reputation)Multasormi (105 reputation)Multasormi (105 reputation)Multasormi (105 reputation)
Viestiä: 5,5K, Käynnit: 0
Valkoinen patjarikko

välke
välke
Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)
Viestiä: 3,8K, Käynnit: 12,0K
Hopearikko kasvaa kivien välissä

välke
välke
Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)Mestaripuutarhuri (1,2K reputation)

anita
anita
Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)
Viestiä: 5,4K, Käynnit: 137
No on niillä kokoeroa :O
välke
välke
Aikaisemmin tuolla pohdiskelin, että olisko patjarikkoa olemassa kahta erilaista, kun minulla kasvaa parin metrin päässä toisistaan kasvutavaltaan ihan eri tyyppiset patjarikot. Toinen, valkokukkainen kaupasta ostettu on ollut jo useamman vuoden matalaa ja hieman kitukasvuista ja tämä vaaleanpunakukkainen kasvaa upeana paksuna mattona. Tämä "jumbo"-patjarikko on kasvatettu virosta tilatuista siemenistä. Tänään nappasin kokoerosta kuvan:

anita
anita
Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)
Viestiä: 5,4K, Käynnit: 137
Mä olen tehnyt ihan saman päätelmän kuin välke. Olen saanut punaista ja valkoista patjarikkoa eri ihmisiltä. Osa valkoisesta on selkeästi paljon matalampaa kuin muut ja punaisessakin on muistaakseni hiukan kokoeroa, mutta ei yhtä selkeästi kuin valkoisessa. Ja kaikki kasvaa samassa paikassa, eli kasvupaikasta ei ero voi johtua.
Jatuuli
Jatuuli
Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)Ylipuutarhuri (12,0K reputation)
Viestiä: 3,3K, Käynnit: 41,0K
Olen joskus miettinyt samoin kuin välke, että voisiko olla olemassa vähän erilaisia patjarikkoja.

Tykkään näistä erilaisista rikoista, kun ovat aina nättejä, myös silloinkin kun eivät kuki.
Tässä varjorikko.

Pirkanmaa III

välke
välke
Musta tuntuu, että patjarikkoa on kahta kokoa olemassa. Minulla kasvaa kaupasta ostettu valkoinen patjarikko kituuttamalla ja on todella tiiviskasvuista ja matalaa. Sitten saman penkin toisessa päässä kasvaa siemenistä kasvatettua punertavakukaista joka paisuu ja kasvaa kokoa samalla tavalla kuin nuo Jatuulin upeat patjarikkokasvustot. Näissä isoissa lehtien kokokin on ihan toista luokkaa, kuin siinä valkoisessa. Nämä siis ihan mun mutu-ajatelmia. Smile
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku