Perinnekasvit ja maatiaisperennat, myös vanhat puut ja pensaat

Perinnekasvit ja maatiaisperennat, myös vanhat puut ja pensaat
Kirjoittaja
Viesti
illis
illis
Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 1,3K, Käynnit: 3
Saattaa olla, että tämä on unennäköä, mutta jostakin muistan lukeneeni, että maatiaiskasviksi voidaan määritellä sellaiset koristekasvit, jotka ovat olleet viljelyssä 1950 luvulla.
Tuulia-tuu
Tuulia-tuu
Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)
Viestiä: 1,9K, Käynnit: 8
Sinänsä hyvä selitys olisi tuo jalostamattomuus. Toisaalta kun ostaa jonkin ns. maatiaisen kauppataimena, voipi olla, että se ei ollenkaan ole ominaisuuksiltaan perinteisen jakopalana kiertäneen veroista. Mistähän sekin johtuu? Kirjallisuudessa näkee sanottavan perinnekasveista tällaisia juttuja: "vanhat kannat lisättävä kasvullisesti" "vanhat kotimaiset kannat tuontitaimia terveempiä", "perinteiset kannat lajiaidoimpia"
Marlene
Marlene
Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)Uusi jäsen (5 reputation)
Viestiä: 1,1K, Käynnit: 0
Tarkoittaisko se maatiainen jalostamatonta lajia mitä juuri on viljelty suomessa jo aikoja, niinkuin LEHTOakileija ja LEHTOängelmä jne.

Mää tykkään perinnekasveista ja maatiaisista siksikin kun ne minusta sopivat täydellisesti vanhan rintamamiestalon pihapiiriin. Suorastaan jopa kuuluvat sinne.
Tuulia-tuu
Tuulia-tuu
Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)Uusi jäsen (32 reputation)
Viestiä: 1,9K, Käynnit: 8
Minustakin vanhoissa kasveissa on kiinnostavaa niiden "henkilökohtaiset" tarinat. Niistä vanhoista kasveista, joita olen isoäitini istuttamien lisäksi saanut, olen aina kysellyt vähän sukujuuria. Ihania pikku tarinoita <3

Onkohan olemassakaan mitään virallista maatiaiskasvilistaa? "Palava rakkaus ja särkynytsydän" -kirjassa ei mainittu asiasta mitään. Katselin myös Maatiainen Ry:n sivuja, siellä oli vain maininta, että joka vuosi valitaan vuoden maatiaiskasvi. Kasviluokitusta ajatellen, maatiaisen pitäisi periaatteessa olla vain jokin lajike tietystä kasvista, vai kuinka? Onko maatiainen sittenkin enemmän käsite kasville, jota on kauan aikaa kasvatettu puutarhoissa ja joka on helppohoitonen ja kestävä?
Nabla
Nabla
Multasormi (125 reputation)Multasormi (125 reputation)Multasormi (125 reputation)Multasormi (125 reputation)Multasormi (125 reputation)Multasormi (125 reputation)Multasormi (125 reputation)Multasormi (125 reputation)Multasormi (125 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 125, Käynnit: 73
Tämä palstapa on ollut pitkään hissukseen...

Itse olen tykästynyt maatiaisperennoihin niiden varman talven yli säilymisen toivossa. Nämä "nykyajan" kehitelmät ja jalostukset menevät kaikessa kirjavuudessaan omien mieltymysteni ohi. Eri lajeja en ole juurikaan ostanut, vaan aina sopivan tilaisuuden tullen olen käsi ojossa kysymässä, josko pienen palan saisin (hirveetä kerjuuta tää mun elo *heh* BigGrin )

Syystä tai toisesta mielestäni on kuitenkin kiva kun kasvilla on joku tausta tai tarina, mistä se on minulle tullut. Ja maatiaslajilistoja tutkiskellessani sain ilokseni huomata, että listahan on aika pitkä ja kattava loppuviimeksi. Mietin että minkä perusteella maatiaiseksi määrittelyn saa? Kuinka vanha ja Suomen oloissa menestyvä/ suosittu laji moisen "tittelin" saa?
kukkahöperö
kukkahöperö
Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)
Viestiä: 901, Käynnit: 0
Mielenkiintoinen aihe ja löytyi ihan sattumalta näin aamutuimaan ! Lisäisin listaan ruskoliljan ja kevätvuohenjuuren. Tämän vuoden viherpihan ensimmäisissä numeroissa on asiaan liittyvä juttusarja, kannattaa lukea !
Jazz
Jazz
Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)Uusi jäsen (10 reputation)
Viestiä: 77, Käynnit: 0

Minulla on myös tuo Salojen kirja, ja koitan kartuttaa myös perinnekasvivalikoimaa muiden kasvien ohessa. Näitä kasveja en halua ostaa mistään taimistolta, vaan koitan nimenomaan saada niitä, ja mielellään sellaisesta paikasta että niillä on joku tarina. Aarteitani ovat tällähetkellä köynnösukonhattu, köynnöspinaatti, mustakoiranköynnös, mummolasta tuotu aitoukonhattu ja pioni, sormustinkukkia saisi tulla lisää, samoin palavaa rakkautta jota nyt on punaisena ja valkoisena. Olen saanut luvan hakea kukkia muutamien autiotalojen pihoista, ja niissä on juuri se vanhanajan tunnelma, vielä kun joku kertoisi ne tarinat!

Lisäisin listaan: tarha-alpin, tarhatyräkki, karhunköynnös(ruukussa mukavampi kuin maassa...), humala, rohtosuopayrtti, vuorikaunokki, suomenröyhytatar, erilaiset vuokot, lehtoakileija, mooseksenpalavapensas, jne.

Maatiaisen sivuilta saa siemeniä ja "pieniä tarinoita" niihin liittyen, kannattaa tutustua!

LukinLilja
LukinLilja
Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)Uusi jäsen (14 reputation)
Viestiä: 1,1K, Käynnit: 0
Lueskelin mökillä taas tuota Alangon ja Kahilan kirjaa. Pieni yllätys oli, että salkoruusu on perinnekasvi, vieläpä vanhimmasta päästä täällä kasvatettuja kasveja muistaakseni.
itäranta
itäranta
Multasormi (184 reputation)Multasormi (184 reputation)Multasormi (184 reputation)Multasormi (184 reputation)Multasormi (184 reputation)Multasormi (184 reputation)Multasormi (184 reputation)Multasormi (184 reputation)Multasormi (184 reputation)
Viestiä: 184, Käynnit: 0
Niinpä tietenkin!Asterit,kultapallo,leimut,liljat ja malvat!Kiitos!

Ja kiitos kirjavinkistä,olisikohan aihetta hankkia kirja itsellekin...Kirjastosta jos hakee,niin saan maksaa myöhästymissakkoja kirjan hinnan verran... ;-D

Aihe kiinnostaa siksi,että taloröttelömme,kuten koko asuinalueemmekin,on rakennettu pääasiassa sotien välissä ja mielestäni tänne sopivat just nuo perinnekasvit.Olen aina pitänyt muutenkin niistä enemmän kuin pitkälle jalostetuista kasveista.Toki pari poikkeusta vahvistaa säännön ;-D
kibu...
kibu...
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Viestiä: 2,7K, Käynnit: 16
Alanko-Kahila "Palava rakkaus ja särkynyt sydän"

hyvää peruskirjallisuutta aiheesta

luulen, että monet meistä kasvattelevat tulevaisuuden "maatiaisia"
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku