LawrenceLimburger
|
|
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 1,5K,
Käynnit: 5,1K
|
Tein loppukesästä sangollisen virolaisia hapankurkkuja. Oli kaikenlaista "ylijäämäkurkkua" isoa ja pientä. Eihän siinä kustannuksia ollut kuin suola. On hyvän makuisia. En muuta selitystä keksi, kuin että loppukesästä tillin kukinnot on jo kehittyneempiä, ja luulen että tuo hyvä säväys tulee tillin siemenistä. Luulen että tämä on vasta se kun reseptissä mainitaan että "tillin kukintoja".
Vyöhyke IV Miksi et tekisi itse
|
|
|
LawrenceLimburger
|
|
Viestiä: 1,5K,
Käynnit: 5,1K
|
+xOon tässä yrittänyt etsiä pentistä reseptiä papujen etikkasäilykkeen tekemiseen. Ei vaan tunnu löytyvän oikeeta hakusanaa millään  Tiiän että ainakin Karvari on tehnyt pavuista säilykettä, ja mulla on kyllä muistikuva että olis sen reseptinkin tänne jonnekin joskus laittanut.
Olisko mitenkään mahdollista saada se tänne nyt uusiksi ?
Keräsin tänään pensaspapuja, keitin muutamia minuutteja, huuhtelin ja nyt tuolla oottavat jatkokäsittelyä. Pakastin on mulla niin täynnä että nyt tänä vuonna ekaa kertaa kokeilen säilöä pavut eri tavalla. Ja onhan niitä sähkökatkojakin ens talvelle esitetty tulevaks mahdollisesti, eli siinäkin mielessä vois olla hyvä ajatus osa säilönnästä tehdä niin ettei oo sähköstä kiinni säilyvyys.
Minä keittäisin myös sen kolme minuuttia ennen säilöntää. Kokemusta ei ole tämmöisestä. Katsotaan nyt sitten, että säilönkö papuja. Hapattamalla säilöin kerran kypsentämättömiä ruusupapuja (palkoja). Säilyivät hyvin, mutta kuivuivat jotenkin säilytyksen aikana. Eivät keittämälläkään enää pehmenneet.
Vyöhyke IV Miksi et tekisi itse
|
|
|
Rapunzel
|
|
Viestiä: 2,7K,
Käynnit: 100,0K
|
Rillari, mä olen joskus säilönyt pikkuisia kantarelleja ja kaveri on tehnyt rouskuista. Hyviä ovat jos etikkasäilykkeistä yleensäkin tykkää.
|
|
|
Karvari
|
|
Viestiä: 8,2K,
Käynnit: 53,0K
|
Nuu,laiton siihen liemeen johon säilön kurkut.Valamis maustepussi. En oo käsitelly papuja mitenkään,pesin ja sulloin purkkiin,päälle kiehuva liemi.Säilytys kaks kolome viikkoa ja sitten pääsee syömään.
Kemijärvi-Vyöhyke VII
|
|
|
Rillari
|
|
Viestiä: 637,
Käynnit: 7,1K
|
Onko kokemusta sienten pikkelöinnistä? Itse en sieniä syö, mutta koska keräilen ja lahjoittelen muille, voisin kokeilla ja antaa eteenpäin. Tällaiseen törmäsin lehdessä: https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/20bdc7a2-eea5-4b65-9472-28c654e1c94a
Pirkanmaa III
|
|
|
Nuu
|
|
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 19,0K,
Käynnit: 71,0K
|
Oon tässä yrittänyt etsiä pentistä reseptiä papujen etikkasäilykkeen tekemiseen. Ei vaan tunnu löytyvän oikeeta hakusanaa millään  Tiiän että ainakin Karvari on tehnyt pavuista säilykettä, ja mulla on kyllä muistikuva että olis sen reseptinkin tänne jonnekin joskus laittanut.
Olisko mitenkään mahdollista saada se tänne nyt uusiksi ?
Keräsin tänään pensaspapuja, keitin muutamia minuutteja, huuhtelin ja nyt tuolla oottavat jatkokäsittelyä. Pakastin on mulla niin täynnä että nyt tänä vuonna ekaa kertaa kokeilen säilöä pavut eri tavalla. Ja onhan niitä sähkökatkojakin ens talvelle esitetty tulevaks mahdollisesti, eli siinäkin mielessä vois olla hyvä ajatus osa säilönnästä tehdä niin ettei oo sähköstä kiinni säilyvyys.
Iitti / III Asioilla on taipumus järjestyä
|
|
|
Genesee
|
|
Viestiä: 2,2K,
Käynnit: 27,0K
|
Eilen säilöin valkosipulin kukkavarsia etikkaliemeen. Kuumensin purkit umpioon, niin säilyvät vähän paremmin, mutta nää on niin hyviä, ettei niitä kauaa tartte säilytellä.  Tämmönen resepti: https://www.foodiewithfamily.com/pickled-garlic-scapes-make-ahead-monday/
viljelykset vyöhykkeillä III ja V
|
|
|
mai-lee
|
|
Viestiä: 5,3K,
Käynnit: 31,0K
|
nuu antaa ihan oikeat neuvot. itse tein atamonhuuhtelun purkeille ja kansille mutta etikkaliemistä uskalsin jättää atamonin vallan pois. hilloihin laitoin himpun verran. - ja irsa huomasi pointin: kauppojen lämpimiltä hyllyiltä minä ainakin noukin hillot, kurkut ja punajuuret ja laitan kotona omaan kaappiin. vasta kun purkin on avannnut ja ensimmäisen annoksen ottanut syödäkseen, se avattu purkki loppuineen laitetaan talteen jääkaappiin...
keskitien kulkija hki Ib/vantaa II
|
|
|
Irsa
|
|
Viestiä: 3,1K,
Käynnit: 34,0K
|
+x+xMummi, mikä olisi säilytykseen sopiva ”ylin” lämpötila? Ulkona ei ole kun puhdas varasto ja kesällä siellä yli 20 astetta.Sisällä ei ole sellaista tilaa, korkea jääkaappi on ja siihen joudun turvautumaan. Harmittaa kun uudistettiin keittiö, mietittiin kylmähuonetta. Ei se olisi ollut kauhean iso, malliston pienin. Olisi kyllä sellaiselle tarvetta. Helppo olla jälkiviisas. Chali, mulla on säilöntäaineella säilötyt kurkut ja punajuuret olleet ihan vaan keittiössä kaapissa. Lämpötila normaali huonelämpö. Täällä uudessa kodissa kun ei ollut entisenlaisia säilytystiloja niin ostettiin yksi kaapisto jossa on muutamia hyllyjä. Ne sitten täynnä säilykepurkkeja. Vanhassa paikassa lämpimässä autotallissa oli kaappi joka oli myös täynnä eri säilykkeitä, myös hilloja ja mehuja. Kesällä lämpötila siellä yli 20 astetta, talvella n. 10 astetta. Oikein hyvin säilyvät. Eli kun säilykkeessä on käytetty säilöntäainetta niin tuote säilyy huoneenlämmössä oikein hyvin. Niin todellakin , eihän ne kaupassakaan kylmässä ole. Hyvä neuvo , niin sitä taas viisastuttiin :
|
|
|
Nuu
|
|
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 19,0K,
Käynnit: 71,0K
|
Se on niissä valmiina, mausteet ja säilöntäaine. Lisäksi aina huuhtelen lasipurkit ja kannet nestemäisellä Atamon- säilöntäaineella jotta varmasti purkit on puhtaita. Varmistus joka tepsii , ja säilykkeet säilyy vuosia hyvinä (ellei nopeammin jo popsi niitä suuhunsa)
Iitti / III Asioilla on taipumus järjestyä
|
|
|