raya
|
|
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 5,4K,
Käynnit: 38,0K
|
+x+xFilo, ootko jo testannu hamppukatemattoa ? Fibersys OY (www.kuitua.com) ainakin näyttää myyvän rullia. suht edullisesti. Aattelin vaihtaa mansikkakankaan ens keväänä tuohon mattoon, jos nyt ekana lähtee mansikan taimet ees kasvuun. Miks ei nytkin vois mutta en jaksa, höh tänä keväänä kaikki on tapahtunu hiukan hitaammalla huvituksella kun männä vuonna. Eipä ole tullut huomattua tuota tuotetta. Hieman vaikutti ohuelta, yhden kesän tuote. Minä varmaan oottelen, että tarjoavat kahden kesän katteen. Hevoskuivike menee lisäämättä sen pari kesää kun sellaisen reilun tuuman kerroksen taputtelee pintaan. Siinä vaan ei mansikan kans pidä säikähtää, kun taimet lähtee kasvuun hieman hitaammin, eristää sen verran. Syksyllä sitten päinvastoin. Sitä hevoskuivikettahan miullakin nyt on, paitti että mansikantaimilla on se m.kangas ja kuulin että matto kestäis enemmänkin ku yhen kesän mutta tarttee ootella ja katella kokemuksia , blogeistahan niitä löytyy varmaan jo syssymmällä.
-jos mieles tyhjenöö, elä unneuta katkasta iäntä- Siikajoki (V)
|
|
|
Filopator
|
|
Viestiä: 2,7K,
Käynnit: 50,0K
|
+xFilo, ootko jo testannu hamppukatemattoa ? Fibersys OY (www.kuitua.com) ainakin näyttää myyvän rullia. suht edullisesti. Aattelin vaihtaa mansikkakankaan ens keväänä tuohon mattoon, jos nyt ekana lähtee mansikan taimet ees kasvuun. Miks ei nytkin vois mutta en jaksa, höh tänä keväänä kaikki on tapahtunu hiukan hitaammalla huvituksella kun männä vuonna. Eipä ole tullut huomattua tuota tuotetta. Hieman vaikutti ohuelta, yhden kesän tuote. Minä varmaan oottelen, että tarjoavat kahden kesän katteen. Hevoskuivike menee lisäämättä sen pari kesää kun sellaisen reilun tuuman kerroksen taputtelee pintaan. Siinä vaan ei mansikan kans pidä säikähtää, kun taimet lähtee kasvuun hieman hitaammin, eristää sen verran. Syksyllä sitten päinvastoin.
Elämä on elämaa varten annettu.
Vyöhyke V
|
|
|
raya
|
|
Viestiä: 5,4K,
Käynnit: 38,0K
|
Filo, ootko jo testannu hamppukatemattoa ? Fibersys OY (www.kuitua.com) ainakin näyttää myyvän rullia. suht edullisesti. Aattelin vaihtaa mansikkakankaan ens keväänä tuohon mattoon, jos nyt ekana lähtee mansikan taimet ees kasvuun. Miks ei nytkin vois mutta en jaksa, höh tänä keväänä kaikki on tapahtunu hiukan hitaammalla huvituksella kun männä vuonna.
-jos mieles tyhjenöö, elä unneuta katkasta iäntä- Siikajoki (V)
|
|
|
Päivänhattu
|
|
Viestiä: 570,
Käynnit: 2,3K
|
En ole huomannut etanaongelmaa ruohosilpun yhteydessä minäkään. Voisiko kenties johtua siitä, että ruohosilppu lämpenee ja sitten vielä kuivuu - ei varmaan ole etanoiden mieleen semmoinen.
|
|
|
Kaisaliisa
|
|
Viestiä: 4,5K,
Käynnit: 3,0K
|
Ruohosilppu kannattaa levittää keväällä ja kesällä, syksyyn mennessä se on hajonnut lähes kokonaan. Samalla tulee lannoitus, maanparannus ja kate.
Etanoista ei ole ollut haittaa, vaikka olen käyttänyt silppua vuosikausia.
|
|
|
miraemmi
|
|
Viestiä: 7,5K,
Käynnit: 14,0K
|
Ruohosilpussa on typpeä..syksyllä en tuuleentumisen turvatakseni anna typpeä millekkään kasville ulkona.
Tiivis kosteus taas suosii etanoita .. ja sitte pitää ostaa ferramoolia.
Suo siellä ja vetelä täällä, sora ja hiekka on kalliit vaihtoehdot.
|
|
|
Pikkuparatiisi
|
|
Viestiä: 390,
Käynnit: 1,6K
|
Tuopa oli minulle uusi tieto, että karviaiset ja kuunliljat sietää happamuutta. Nyt mietin, että taidan kattaa viljelynurkkauksen (vadelmaa, 2 kasvatusaltlasta ja kolme marjapensasta) mansikkakankaalla. Se kustantaa 1 euron/neliö. Kuorikate on kaksi kertaa kalliimpaa. Perennnoja en voi kattaa vielä ruosilpulla kun piha on vasta perustusvaiheessa ja nurmikko on vielä kylvämättä  Taidan kattaa osan perennapenkeistä kuorikatteella, jotta ei tule aivan mahdoton kitkemisurakka ensi kesänä. Minulla on uusi Lemminkäisen multa, joka on peruskalkittu ja lannoitettu. Ei varmaan tarvi kalkita lisää, vaikka kuorikatetta laittaakin norjanangervon alle?
Kasvillisuusvyöhyke viisi
|
|
|
valtsu
|
|
Viestiä: 14,0K,
Käynnit: 40,0K
|
Kalkkia kuorikkeen alle ja lisää vuosittain tai PH mittarilla tarkistuksen jälkeen. Olen laittanut kivaan paikkaan perustamisvaiheessa kuoriketta torjumaan rikkiksiä, kun perennat rehevöityivät ei enää ollut tarvetta kuorikkeelle.
Jos tulee katekangas, eikö voisi kalkin sekoittaa veteen ja lorautella kastelukannulla?
|
|
|
Kaisaliisa
|
|
Viestiä: 4,5K,
Käynnit: 3,0K
|
Ruohosilppu on hyvää katetta perennapenkkeihin. Ja aika nopsaan penkit kasvavat perennoja täyteen.
|
|
|
miraemmi
|
|
Viestiä: 7,5K,
Käynnit: 14,0K
|
Pikkuparatiisi ..olen kahlannut noita viherlehtiä läpi ja hapan kuorike sopii havuille ja jopa karviaisille ja kuunliljoille ja hortenssioille ja alppiruusuille..
Kivi ja hiekka sopii kaikille :-) Minulla oli sellanen vaikeahoitoinen kulmaus talon vierellä ja miten siin mikää menestyisi ? Paahde on kamala... kerran sitten innostuttiin ja kuorittiin nurtsi siitä pois ja kangasta päälle ja sitten muutama säkki koristekiviä...kivipuutarha :-)
Hankalaa on kun kaatosateiden huuhdevedet menee ja vie ravintoa..
|
|
|