Mitä katetta mihinkin?

Kirjoittaja
Viesti
Päivänhattu
Päivänhattu
Puutarhatohtori  (2,7K reputation)Puutarhatohtori  (2,7K reputation)Puutarhatohtori  (2,7K reputation)Puutarhatohtori  (2,7K reputation)Puutarhatohtori  (2,7K reputation)Puutarhatohtori  (2,7K reputation)Puutarhatohtori  (2,7K reputation)Puutarhatohtori  (2,7K reputation)Puutarhatohtori  (2,7K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 570, Käynnit: 2,3K
En ole huomannut etanaongelmaa ruohosilpun yhteydessä minäkään. Voisiko kenties johtua siitä, että ruohosilppu lämpenee ja sitten vielä kuivuu - ei varmaan ole etanoiden mieleen semmoinen. Smile
Kaisaliisa
Kaisaliisa
Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)
Viestiä: 4,5K, Käynnit: 3,0K
Ruohosilppu kannattaa levittää keväällä ja kesällä, syksyyn mennessä se on hajonnut lähes kokonaan. Samalla tulee lannoitus, maanparannus ja kate.

Etanoista ei ole ollut haittaa, vaikka olen käyttänyt silppua vuosikausia.

miraemmi
miraemmi
Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)
Viestiä: 3,9K, Käynnit: 7,9K
Ruohosilpussa on typpeä..syksyllä en tuuleentumisen turvatakseni anna typpeä millekkään kasville ulkona.

Tiivis kosteus taas suosii etanoita .. ja sitte pitää ostaa ferramoolia.

Suo siellä ja vetelä täällä, sora ja hiekka on kalliit vaihtoehdot.
Pikkuparatiisi
Pikkuparatiisi
Puutarhuri (637 reputation)Puutarhuri (637 reputation)Puutarhuri (637 reputation)Puutarhuri (637 reputation)Puutarhuri (637 reputation)Puutarhuri (637 reputation)Puutarhuri (637 reputation)Puutarhuri (637 reputation)Puutarhuri (637 reputation)
Viestiä: 322, Käynnit: 1,2K
Tuopa oli minulle uusi tieto, että karviaiset ja kuunliljat sietää happamuutta. Nyt mietin, että taidan kattaa viljelynurkkauksen (vadelmaa, 2 kasvatusaltlasta ja kolme marjapensasta) mansikkakankaalla. Se kustantaa 1 euron/neliö. Kuorikate on kaksi kertaa kalliimpaa. Perennnoja en voi kattaa vielä ruosilpulla kun piha on vasta perustusvaiheessa ja nurmikko on vielä kylvämättä Smile Taidan kattaa osan perennapenkeistä kuorikatteella, jotta ei tule aivan mahdoton kitkemisurakka ensi kesänä. Minulla on uusi Lemminkäisen multa, joka on peruskalkittu ja lannoitettu. Ei varmaan tarvi kalkita lisää, vaikka kuorikatetta laittaakin norjanangervon alle?

Kasvillisuusvyöhyke viisi
valtsu
valtsu
Ylipuutarhuri (28,0K reputation)Ylipuutarhuri (28,0K reputation)Ylipuutarhuri (28,0K reputation)Ylipuutarhuri (28,0K reputation)Ylipuutarhuri (28,0K reputation)Ylipuutarhuri (28,0K reputation)Ylipuutarhuri (28,0K reputation)Ylipuutarhuri (28,0K reputation)Ylipuutarhuri (28,0K reputation)
Viestiä: 12,0K, Käynnit: 30,0K
Kalkkia kuorikkeen alle ja lisää vuosittain tai PH mittarilla tarkistuksen jälkeen. Olen laittanut kivaan paikkaan perustamisvaiheessa kuoriketta torjumaan rikkiksiä, kun perennat rehevöityivät ei enää ollut tarvetta kuorikkeelle.

Jos tulee katekangas, eikö voisi kalkin sekoittaa veteen ja lorautella kastelukannulla?

’ Jos ei ole mitään sanottavaa, niin en sano sitä täällä. ’

Kaisaliisa
Kaisaliisa
Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)
Viestiä: 4,5K, Käynnit: 3,0K
Ruohosilppu on hyvää katetta perennapenkkeihin. Ja aika nopsaan penkit kasvavat perennoja täyteen.
miraemmi
miraemmi
Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)Ylipuutarhuri (14,0K reputation)
Pikkuparatiisi ..olen kahlannut noita viherlehtiä läpi ja hapan kuorike sopii havuille ja jopa karviaisille ja kuunliljoille ja hortenssioille ja alppiruusuille..

Kivi ja hiekka sopii kaikille :-) Minulla oli sellanen vaikeahoitoinen kulmaus talon vierellä ja miten siin mikää menestyisi ? Paahde on kamala... kerran sitten innostuttiin ja kuorittiin nurtsi siitä pois ja kangasta päälle ja sitten muutama säkki koristekiviä...kivipuutarha :-)

Hankalaa on kun kaatosateiden huuhdevedet menee ja vie ravintoa..
Pikkuparatiisi
Pikkuparatiisi
Puutarhuri (637 reputation)Puutarhuri (637 reputation)Puutarhuri (637 reputation)Puutarhuri (637 reputation)Puutarhuri (637 reputation)Puutarhuri (637 reputation)Puutarhuri (637 reputation)Puutarhuri (637 reputation)Puutarhuri (637 reputation)
Viestiä: 322, Käynnit: 1,2K
Jaa-a, nyt aloin empiä tuon kurikatteen kanssa... Jos se happamoittaa maata, niin ei minun varmaan kannata laittaa sitä muualle kuin pensaiden ja havujen tyveen. Ehkä ostan sitten heti paljon perennoja, joilla saan penkit täyteen.

Kasvillisuusvyöhyke viisi
miraemmi
miraemmi
Mitä kuoriketta te laitatte ?

Minulla on ongelmana hapan maa ja kyselin tuossa kesällä Billnäsin puutarhurilta niin lisää happamuutta ei kannata laittaa kuorikkeen avulla muuta kuin havupenkkiin ja alppikset ei kanssa närkästy..

Ostin sitten lecasoraa mut se on tavattoman kallista...leca-hiekotus sora on hippusen halvempaa..ostin kuusi säkkiä ja uppos helposti ja voisin ostaa toiset kuusi lisää. Koristesora on nätimpää mut kalliimpaa.

Pienempään pionipenkkiin olen ajatellut reunoille jotain nättiä koriste kiveäkin ? Oisko se ihan kaistapäistä ? Nehän voi kaivaa sivuun ja pestä jos tulee se mieli että lisää multaa..
Sinisointu
Sinisointu
Kotipuutarhuri (465 reputation)Kotipuutarhuri (465 reputation)Kotipuutarhuri (465 reputation)Kotipuutarhuri (465 reputation)Kotipuutarhuri (465 reputation)Kotipuutarhuri (465 reputation)Kotipuutarhuri (465 reputation)Kotipuutarhuri (465 reputation)Kotipuutarhuri (465 reputation)
Viestiä: 1,5K, Käynnit: 994

Minä mätän sanomalehtiä aika reilulla kädellä. Semmoinen mukavan tuhti sanomalehti menee kokonaisena, ohuempia ilmaislehtiä saatan laittaa parikin päällekäin. Ja tietysti vielä reilusti limittäin ja lomittain. Tällainen vuoraus ei maadu ihan vuodessa eikä kahdessakaan.

Perennapenkkiin (mulla päälle) en ole laittanut sanomalehtiä. Saavat perennat levitä rauhassa ja puutarhuri siirtojuoksutella penkin kasveja seuraavina kesinä helpommin. Kuorikatettakaan en ole juuri käyttänyt perennaistutuksissa. Vastaistutettujen perennapenkkien multapintaa olen peittänyt ruohosilpulla.

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku