Mullan laadun parannus, perennat paikoillaan pitäen

Kirjoittaja
Viesti
Romjasa
Romjasa
Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 1,5K, Käynnit: 22,0K
ipanema - 8/2/2017
Siis mitä tuo EM-A on?

ipanema - 8/2/2017
Siis mitä tuo EM-A on?

Tuolta löytyy oppimateriaalia

Sarg   Vyöhyke V

ipanema
ipanema
Kotipuutarhuri (488 reputation)Kotipuutarhuri (488 reputation)Kotipuutarhuri (488 reputation)Kotipuutarhuri (488 reputation)Kotipuutarhuri (488 reputation)Kotipuutarhuri (488 reputation)Kotipuutarhuri (488 reputation)Kotipuutarhuri (488 reputation)Kotipuutarhuri (488 reputation)
Viestiä: 490, Käynnit: 3,5K
Siis mitä tuo EM-A on?

Vyöhyke III
Romjasa
Romjasa
Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)Puutarha-guru (6,3K reputation)
Viestiä: 1,5K, Käynnit: 22,0K
pauhe - 8/2/2017
Sarg - 8/1/2017
pauhe - 8/1/2017
Rakensin viime kesänä liuskekivistä puoli metriä korkean istutusaltaan, jonka vuorasin suodatinkankaalla. Kasasin penkin pohjalle reilun kerroksen vanhan kukkapenkin savista maata ja pollen parasta sekaisin. Päälle kippasin säkkikaupalla puutarhamultaa. Istutin vanhan kukkapenkin kukat tähän uuteen penkkiin ja nyt ne kärsivät liiasta märkyydestä. Kesä on ollut meillä todella sateinen ja multa pysynyt aivan liian kosteana.

Miten maata kannattaisi parantaa? Ilmeisesti ainakin hiekkaa tai soraa kannattaisi lisätä. Millaista sen pitäisi olla? Onko leikkihiekka (0-2mm) liian hienoa? Toimisiko puhallushiekka (0,5 -1,6 mm), suodatinhiekka (1-2mm), turvahiekka (2-6mm) tai leca-sora?

En haluaisi nostaa kasveja uudestaan pois. Riittääkö jos levitän hiekkaa penkin pinnalle? Kuinka paljon sitä kannattaisi laittaa?

Minä oon sekotellut aivan tavallista rakennuskiekkaa, oisko 0-30 karkeasti arvioiden. Voithan yrittää hiukka sekoitella varovasti sieltä väleistä, jos mahdollista. En ole aikoihin lisännyt kukkapenkkeihin mitään pussimultaa, olen niin totaalisesti kypsynyt siihen ravalla jatkettuun turpeeseen, jolle on keksitty hieno nimi. Oon vaan hiekalla, hevonhyvällä ja kaikenlaisella maatuvalla moskalla yrittänyt parannella tuota omaa villeriä, jossa ehkä reilu 10 cm matosen tekemää pinnassa. Ihan hyvin on toiminut.

Ja minä kun ajattelin tehdä kukkapenkin kerrankin kunnolla. Että nyt laitetaan ihan oikeaa kunnon multaa pussista eikä mitä tahansa mitä sattuu käsiinsä saamaan. BigGrin

Kiitos vastauksista. Jos sen hiekan kanssa ei olekaan niin tarkkaa, niin sitten sitä löytyykin ihan omasta pihasta eikä tarvitse lähteä kaupasta ostamaan juuri oikeaa raekokoa. Perennojen väleihin voinen paikoitellen tökkiä syvempiäkin koloja ja täyttää ne hiekalla, toisissa kohdissa sitten varovaisemmin pintamultaan käännellen.

Laita matosille ruoaksi ruohosilppua tms. pintaan. Kaikki kasvaa hyvin silloin, kun matoset voi paksusti. BigGrin Siihenhän se EM-A:ankin teho perustuu, hoidetaan pieneliöitä.

Sarg   Vyöhyke V

ipanema
ipanema
Kotipuutarhuri (488 reputation)Kotipuutarhuri (488 reputation)Kotipuutarhuri (488 reputation)Kotipuutarhuri (488 reputation)Kotipuutarhuri (488 reputation)Kotipuutarhuri (488 reputation)Kotipuutarhuri (488 reputation)Kotipuutarhuri (488 reputation)Kotipuutarhuri (488 reputation)
Viestiä: 490, Käynnit: 3,5K
Kokemuksia hamppukatteesta ?
Mulla oottaa 3 isoo laatikkoo tuos pihalla levitystä.
Minkä paksusia katteita ootte laittaneet?
Mitä tuo EA on?
Nimimerkki; kirottu savimaa Angry

Vyöhyke III
valtsu
valtsu
Ylipuutarhuri (26,0K reputation)Ylipuutarhuri (26,0K reputation)Ylipuutarhuri (26,0K reputation)Ylipuutarhuri (26,0K reputation)Ylipuutarhuri (26,0K reputation)Ylipuutarhuri (26,0K reputation)Ylipuutarhuri (26,0K reputation)Ylipuutarhuri (26,0K reputation)Ylipuutarhuri (26,0K reputation)
Viestiä: 13,0K, Käynnit: 26,0K
pauhe - 8/2/2017
Sarg - 8/1/2017
pauhe - 8/1/2017
Rakensin viime kesänä liuskekivistä puoli metriä korkean istutusaltaan, jonka vuorasin suodatinkankaalla. Kasasin penkin pohjalle reilun kerroksen vanhan kukkapenkin savista maata ja pollen parasta sekaisin. Päälle kippasin säkkikaupalla puutarhamultaa. Istutin vanhan kukkapenkin kukat tähän uuteen penkkiin ja nyt ne kärsivät liiasta märkyydestä. Kesä on ollut meillä todella sateinen ja multa pysynyt aivan liian kosteana.

Miten maata kannattaisi parantaa? Ilmeisesti ainakin hiekkaa tai soraa kannattaisi lisätä. Millaista sen pitäisi olla? Onko leikkihiekka (0-2mm) liian hienoa? Toimisiko puhallushiekka (0,5 -1,6 mm), suodatinhiekka (1-2mm), turvahiekka (2-6mm) tai leca-sora?

En haluaisi nostaa kasveja uudestaan pois. Riittääkö jos levitän hiekkaa penkin pinnalle? Kuinka paljon sitä kannattaisi laittaa?

Minä oon sekotellut aivan tavallista rakennuskiekkaa, oisko 0-30 karkeasti arvioiden. Voithan yrittää hiukka sekoitella varovasti sieltä väleistä, jos mahdollista. En ole aikoihin lisännyt kukkapenkkeihin mitään pussimultaa, olen niin totaalisesti kypsynyt siihen ravalla jatkettuun turpeeseen, jolle on keksitty hieno nimi. Oon vaan hiekalla, hevonhyvällä ja kaikenlaisella maatuvalla moskalla yrittänyt parannella tuota omaa villeriä, jossa ehkä reilu 10 cm matosen tekemää pinnassa. Ihan hyvin on toiminut.

Ja minä kun ajattelin tehdä kukkapenkin kerrankin kunnolla. Että nyt laitetaan ihan oikeaa kunnon multaa pussista eikä mitä tahansa mitä sattuu käsiinsä saamaan. BigGrin

Kiitos vastauksista. Jos sen hiekan kanssa ei olekaan niin tarkkaa, niin sitten sitä löytyykin ihan omasta pihasta eikä tarvitse lähteä kaupasta ostamaan juuri oikeaa raekokoa. Perennojen väleihin voinen paikoitellen tökkiä syvempiäkin koloja ja täyttää ne hiekalla, toisissa kohdissa sitten varovaisemmin pintamultaan käännellen.

Hiekka kuin hiekka käy, rannasta kerätty sorainen hiekka on toiminut savimaassa erinomainen. Nyrkinkokoa pienemmät kivet ei kuulemma haittaa kukkapenkeissä, vaan parantavat vedenkiertoa ja estävät tiivistymistä.

Mitä tahansa käsiin sattuu saamaan on kukkapenkille hyväksi. Aloin eilen kaivaa juuriestematolle perustettua, pussimullasta yli 5 v sitten tehtyä kukkapenkkiä,. Mullat oli kutistuneet olemattomiin, matoja ei tietenkään ollut ja kuivaa on kuin mikä. Lykkään rullalle toisesta päästä, ruopsutan rikkisten juuret tarkkaan pois ja  vanhalla saunakauhalla kippaan maton toiselle puolelle. Mitätahansa multaa eli saunan portainen käytävän alta kaivettua erinomaista hiekkasavimultaa, jossa on lieroja. Mullat saan pysymään penkissä haapapöllyillä. Ne ei lahoa ja passaavat valkoiseen metsäpuutarhaan kun ovat vaaleita. 

’ Jos ei ole mitään sanottavaa, niin en sano sitä täällä. ’

Misuliini
Misuliini
Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)
Viestiä: 457, Käynnit: 6,0K
valtsu - 8/1/2017
Misuliini - 8/1/2017
Bokashilla ja EM-Alla on ollut mieletön vaikutus pihan multiin ja kasveihin. Multa on muuttunut niin muhevaksi, että rikkaruohotkin lähtee juurineen nykäisemällä pois, vaikka jumalattoman kokoseksi nekin on kasvaneet. Mullassa säilyy paremmin kosteus ja kasvit voi paremmin. Tyytyäisempi en vois olla tähän "luomukokeiluun" joka on jäänyt pahasti päälle ja taitaa jatkua koko loppuelämän. w00t

Kerrottehan keväällä miten tuleva talvi vaikuttaa superkokoisiin kasveihin. toivoo nimim " vanhan perinteisen ja kompostoinnin harrastaja"

Saahan noita bakteeriaineksia tilailla/tehdä ilman kompostoinnin muuttamista bokashiin. Wink Tämä on toinen kesä kun noitten maanparannus bakteerilitkujen kanssa pelaan ja paremmin superkasvit heräilee henkiin talven jäljiltä kuin aikaisemmin, tottakai kun kasvit on buustattu terveemmiksi ja multa muhevammaksi ja ravintorikkaammaksi niin kaikki toimii paremmin. Smile  w00t

Miksi tehdä asiat helposti, kun ne voi tehdä mielenkiintoisesti? Tongue                             Hollola II-III

Muokattu 3 vuotta sitten: Misuliini
Misuliini
Misuliini
Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)
Viestiä: 457, Käynnit: 6,0K
Sarg - 8/1/2017
Mulla bokashi päätyi kasvihuoneeseen ja kasvulavaan, ei niitä vähäisiä kukille hennottu antaa.  BigGrin

EM-Ata olen itse valmistanut useampia litroja kerralla joten sitä on hennonnut hölvätä reilusti maahan kasveille, vielä savimaa nurmikolle en sentäs ole sitä antanut, mutta nyt facebookissa seurannut mielenkiinnolla miten savimaakin muuttuu käsiteltävämmäksi kyseisellä aineella kastelemalla ja hissukseen muuttuu sekin bakteerien kanssa ehkä tulevaisuudessa myös mullaksi? BigGrin Ehkä täytyy tulevaisuudessa hankkia vesiletkuun kiinnitettävä annostelija ja kastella EM-Alla koko pihamaa. BigGrin

Miksi tehdä asiat helposti, kun ne voi tehdä mielenkiintoisesti? Tongue                             Hollola II-III

pauhe
pauhe
Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)Uusi jäsen (7 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 8, Käynnit: 327
Sarg - 8/1/2017
pauhe - 8/1/2017

valtsu
valtsu
Ylipuutarhuri (26,0K reputation)Ylipuutarhuri (26,0K reputation)Ylipuutarhuri (26,0K reputation)Ylipuutarhuri (26,0K reputation)Ylipuutarhuri (26,0K reputation)Ylipuutarhuri (26,0K reputation)Ylipuutarhuri (26,0K reputation)Ylipuutarhuri (26,0K reputation)Ylipuutarhuri (26,0K reputation)
Viestiä: 13,0K, Käynnit: 26,0K
Misuliini - 8/1/2017
Bokashilla ja EM-Alla on ollut mieletön vaikutus pihan multiin ja kasveihin. Multa on muuttunut niin muhevaksi, että rikkaruohotkin lähtee juurineen nykäisemällä pois, vaikka jumalattoman kokoseksi nekin on kasvaneet. Mullassa säilyy paremmin kosteus ja kasvit voi paremmin. Tyytyäisempi en vois olla tähän "luomukokeiluun" joka on jäänyt pahasti päälle ja taitaa jatkua koko loppuelämän. w00t

Kerrottehan keväällä miten tuleva talvi vaikuttaa superkokoisiin kasveihin. toivoo nimim " vanhan perinteisen ja kompostoinnin harrastaja"

’ Jos ei ole mitään sanottavaa, niin en sano sitä täällä. ’

Nasty
Nasty
Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)Kunniapuutarhuri (10,0K reputation)
Viestiä: 3,0K, Käynnit: 10,0K
Sarg - 8/1/2017
Mulla bokashi päätyi kasvihuoneeseen ja kasvulavaan, ei niitä vähäisiä kukille hennottu antaa.  BigGrin

Miulla tulee niin paljon sekä bokashi pisua että multaaa että oon jakanut jo naapureillekin pitkin kesää =)

Pitkäkin matka täytyy aloittaa yhdellä askelella.
Laukkavirta, Vyöhyke III/IV
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku