Kesäkukkia paahteeseen parvekkeelle

Kirjoittaja
Viesti
annamaija
annamaija
Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 31, Käynnit: 0
Voi se varmaan sievempääkin soraa olla kuin lecasoraa, jos sellaista jostain saa. Itse olen kerännyt sieviä kiviä ruukkujen pinnoille estääkseni haihtumista. Tosin silloin on vaikeampi huomata, jos mullan pinta kuivuu.
artdeco
artdeco
Multasormi (146 reputation)Multasormi (146 reputation)Multasormi (146 reputation)Multasormi (146 reputation)Multasormi (146 reputation)Multasormi (146 reputation)Multasormi (146 reputation)Multasormi (146 reputation)Multasormi (146 reputation)
Viestiä: 146, Käynnit: 0
Sitä paahdetta voisi yrittää lieventää laittamalla laakeaan astiaan kunnon kerros lecasoraa ja vettä ja ruukut niiden päälle, vesi haihtuessaan lisää ilmankosteutta. Puutarhaunelmissa annettiin tämä vinkki.
hyttyska
hyttyska
Uusi jäsen (37 reputation)Uusi jäsen (37 reputation)Uusi jäsen (37 reputation)Uusi jäsen (37 reputation)Uusi jäsen (37 reputation)Uusi jäsen (37 reputation)Uusi jäsen (37 reputation)Uusi jäsen (37 reputation)Uusi jäsen (37 reputation)
Viestiä: 37, Käynnit: 14
Lisään listaan vielä lumihiutaleen ja tuoksupieluksen, jotka mulla ainakin viihtyi viime kesänä. Paahde ei tosin taida meillä kestää ihan aamusta iltaan vaan pahin porotus alkaa vasta puolen päivän jälkeen ja helpottaa jo iltapäivällä. Tuoksupielus tarvitsi paljon vettä joten en usko sen kestävän pitkää aikaa kastelematta.
Olipa mukava lukea että keijunmekko voisi viihtyä hyvin paahteessakin. Sitä olen nimittäin kasvatellut kokeeksi kun pidän kovin sen ulkonäöstä.
aloittelijana
aloittelijana
Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)
Viestiä: 29, Käynnit: 0
Hei, vielä pitää kysyä: Onko kukaan kokeillut virkata/neuloa jostain juuttilangasta (2 e/80 m, näytti olevan kaupassa rulla) paahdesuojaa ruukulle? No, ei taida onnistua sinänsä, kun se lanka ei ole kovin joustavaa. Mutta entäs jonkun pitkän parvekelaatikon eteen - no joo, säkkikangas tulee halvemmaksi, ja auttaako tuo sitten lainkaan siihen porottamiseen.
aloittelijana
aloittelijana
Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)Uusi jäsen (29 reputation)
Viestiä: 29, Käynnit: 0
Täällä eteläparveke, aamulla aurinko paistaa toiseen päätyyn, päivällä helottaa sitten suurin piirtein kaikki muu, paitsi se länsipääty, vain kaidelaidan alla on varjoa. No, nyt sitten tuli mieleen, mikä merkitys suojaruukuilla on - auttaako, jos on riittävän suuri suojaruukku, kun muuten kukat on tullut istutettua yksittäinkin omiin, sori nyt kukkaparat, muoviruukkuihin - eli jos olisivat suojaruukussa, niin että ei suoraan siihen muoviruukun pintaan aurinko kuumoittaisi, niin auttaisiko asiaa. Olettaisin, että mikään suuri istutusruukkukaan ei auta asiaa, sillä se kuumenee kuitenkin vaikka kasvi olisi kauempana laidoista. No, ei se mitään, voihan ne kasvit asetella siihen kaidelaidan tarjoamaan suojaankin, mutta toki olisi kiva niille "kuumillekin" paikoille laittaa. Marketta tai pari, kumpikin omassa ruukussa, mutta sitten tarpeeksi iso kori ruukkujen ympärille. Petunialaatikko on kokeiluun menossa sitten ikkunalaudalle, jos vaan laudan pienen kallistuksen päällä pysyy, täytynee kiilata jotain reunan alle, että olisi suorassa - siihen ei aurinko porota, itse asiassa varjossa, mutta niinhän nuo näyttävät olevan varjossa naapureiden surfinia-amppelitkin kun katosta roikkuvat. Tosin nämä mun petuniat ovat vasta pieniä nökeröitä. Mutta siis, miten olisi, auttaako suojaruukku, että kestävät kuumuutta? Entä jos olisi vielä jotain eristettä, turvetta kosteana vaikka siinä suojaruukun ja istutusruukun välissä...
Oulunseudulta
Oulunseudulta
Uusi jäsen (45 reputation)Uusi jäsen (45 reputation)Uusi jäsen (45 reputation)Uusi jäsen (45 reputation)Uusi jäsen (45 reputation)Uusi jäsen (45 reputation)Uusi jäsen (45 reputation)Uusi jäsen (45 reputation)Uusi jäsen (45 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 3,0K, Käynnit: 122
Hee, tervetuloa taas palstoille Karakali! Tulehan jossain vaiheessa kesää katsomaan miten tekemäsi kukkapenkit meillä jaksaa :-)

Ja juu, neilikat kestää paahdetta.
anita
anita
Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)Multasormi (158 reputation)
Viestiä: 5,4K, Käynnit: 137
Oikeassa luulossa olet.
Karakali
Karakali
Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)Uusi jäsen (2 reputation)
Viestiä: 254, Käynnit: 0
Mites neilikat kestää paahtaisella parvekkeella? Olen nimittäin ihan siinä luulossa, että ne on kivikkokasveja ja kestää kuivuutta ja aurinkoa?
Kreeta-Eulaalia
Kreeta-Eulaalia
Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)
Viestiä: 5,0K, Käynnit: 5,5K
Mulla on ollut joskus kaukaisina kesinä eteläisellä tuulisella paahdeparvekkeella isoissa astioissa nukenkauluksia ja jopa ahkeraliisoja. Salaattikin  menestyi, samoin persilja ja tilli. Kaikki pärjäsivät viikonloput, kun olin hyvin uittanut ennen lähtöä, altakasteluruukkuja ei ollut. Muistaakseni silloin oli ihan kunnon kesät.

Satakunta, vyöhyke II
ellimo
ellimo
Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)Uusi jäsen (12 reputation)
Viestiä: 12, Käynnit: 0
olen samaa mieltä MoonRiverin kanssa, hyviä ehdotuksia on tullut!

minulla on paahteinen eteläparveke ja olen huomannut että kaikkein kestävin kasvi on pelargoni. se kestää myös ennen pitkää parvekkeelle hiipivät tuholaiset, joita taas monet muut kasvit eivät kestä. minulla on pelargonia ruukuissa sekä lattialla että pöydällä ja myös amppeleissa.

olen kokeillut myös kasvattaa kelloköynnöstä ja se on viihtynyt aurinkokylvyssä. kannattaa muistaa laittaa suuri altakasteluruukku jotta köynnös ei pääse ollenkaan kuivahtamaan.
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku