Kärhön talvisuojaus

Kirjoittaja
Viesti
Asarina
Asarina
Puutarhatohtori  (2,0K reputation)Puutarhatohtori  (2,0K reputation)Puutarhatohtori  (2,0K reputation)Puutarhatohtori  (2,0K reputation)Puutarhatohtori  (2,0K reputation)Puutarhatohtori  (2,0K reputation)Puutarhatohtori  (2,0K reputation)Puutarhatohtori  (2,0K reputation)Puutarhatohtori  (2,0K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 686, Käynnit: 63,0K
wahlssa - 9/19/2017
valtsu - 9/19/2017
wahlssa - 9/19/2017
Olen aiemmin suojannut seinustalla olevat kärhöni syksyllä vaahteranlehdillä, mutta nyt on meidän viimeinenkin vaahtera jouduttu kaatamaan ja pitäisi keksiä millä nyt kärhöt suojaan. Meillä on talossa pitkät räystäät eli seinusta on kuiva paikka jonne ei sada. Onko kukaan kokeillut suojata kärhöjä moninkertaisella hallaharsolla? Sitä multa löytyisi isot määrät mytyttäväksi kärhöjen juurelle, mutta eristääkö yhtä lailla kylmää kuin esim. vaahteranlehdet?

Varmasti hallaharso eristää paremminkin kuin vaahteranlehdet. Hiiret voivat silputa pesätärpeikseen ja talvi peitokseen, keväällä roskaantumisriski???

KIitos valtsu vastauksestasi! Taidan kokeilla miten hallaharso toimii. Onneksi meillä täällä kaupungissa ei ole paljon hiiriä.
Jos hiiret silppuavat harsot, sittenhän riittää keväällä siivoamista Smile

Jos  ei  ole havuja niin  talviturve on mainio suoja ruusuille  sekä  kärhöille.

Lapinjärvi  / III
wahlssa
wahlssa
Puutarhuri (601 reputation)Puutarhuri (601 reputation)Puutarhuri (601 reputation)Puutarhuri (601 reputation)Puutarhuri (601 reputation)Puutarhuri (601 reputation)Puutarhuri (601 reputation)Puutarhuri (601 reputation)Puutarhuri (601 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 103, Käynnit: 12,0K
valtsu - 9/19/2017
wahlssa - 9/19/2017
Olen aiemmin suojannut seinustalla olevat kärhöni syksyllä vaahteranlehdillä, mutta nyt on meidän viimeinenkin vaahtera jouduttu kaatamaan ja pitäisi keksiä millä nyt kärhöt suojaan. Meillä on talossa pitkät räystäät eli seinusta on kuiva paikka jonne ei sada. Onko kukaan kokeillut suojata kärhöjä moninkertaisella hallaharsolla? Sitä multa löytyisi isot määrät mytyttäväksi kärhöjen juurelle, mutta eristääkö yhtä lailla kylmää kuin esim. vaahteranlehdet?

Varmasti hallaharso eristää paremminkin kuin vaahteranlehdet. Hiiret voivat silputa pesätärpeikseen ja talvi peitokseen, keväällä roskaantumisriski???

KIitos valtsu vastauksestasi! Taidan kokeilla miten hallaharso toimii. Onneksi meillä täällä kaupungissa ei ole paljon hiiriä.
Jos hiiret silppuavat harsot, sittenhän riittää keväällä siivoamista Smile

valtsu
valtsu
Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)Ylipuutarhuri (31,0K reputation)
Viestiä: 13,0K, Käynnit: 34,0K
wahlssa - 9/19/2017

’ Jos ei ole mitään sanottavaa, niin en sano sitä täällä. ’

wahlssa
wahlssa
Puutarhuri (601 reputation)Puutarhuri (601 reputation)Puutarhuri (601 reputation)Puutarhuri (601 reputation)Puutarhuri (601 reputation)Puutarhuri (601 reputation)Puutarhuri (601 reputation)Puutarhuri (601 reputation)Puutarhuri (601 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 103, Käynnit: 12,0K

Pienpuutarhuri
Pienpuutarhuri
Kotipuutarhuri (417 reputation)Kotipuutarhuri (417 reputation)Kotipuutarhuri (417 reputation)Kotipuutarhuri (417 reputation)Kotipuutarhuri (417 reputation)Kotipuutarhuri (417 reputation)Kotipuutarhuri (417 reputation)Kotipuutarhuri (417 reputation)Kotipuutarhuri (417 reputation)
Viestiä: 417, Käynnit: 0
Meidän varastossa on yhtä kylmä kuin ulkona, joten pidän ne parvekkeella suojattuna. Odotan että pakkasia ovat tulossa jotta pääsen laittamaan vielä pakkaspeitonkin.

En tietenkään leikkaa, sillä myös ne lehdet ja varsikin antaa suojaa, keväällä sitten leikkaan mitkä ovat paleltuneet. Varret voi hyvin laittaa ruukun päälle, ei mitään ongelmaa.
tönönvahti
tönönvahti
Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)
Viestiä: 3,3K, Käynnit: 46,0K
Ratu: En ole kastellut kellarissa olevia kärhöjä. Voi olla tarvetta jos on kuivahko ilmankosteus tai koneellinen ilmanvaihto. Valoa eivät tarvitse, mutta jos lämpötila on noinkin korkea voivat lähteä kasvamaan uutta kasvua liian aikaisin. Itse kokeilisin kääriä moninkertaiseen pakkaspeittoon ja laittaa johonkin laatikkoon, mutta kuitenkin ilmavasti sinne parvekkeelle. Kovilla pakkasilla vois aina heittää jotain lisäpeittoa. Paljon tietenkin vaivaa mutta suuri ilo keväällä jos onnistui.

Niin, kannattais varmaan leikata n.30-50cm mittaiseksi, helpottais paketointia.

Pohjois-Savo  vyöhyke V
ratu
ratu
Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)Viherpeukalo (242 reputation)
Viestiä: 242, Käynnit: 6
Noita kellarissa talvetettavia kärhöjä joutunee kastelemaan silloin tällöin?

Mulla on ollut parvekkeella kärhö ruukussa ja olen miettinyt jätänkö sen ulos suojattuna vai vienkö kellarikomeroon, missä lämpötila olisi n. 17 C eikä valoa lainkaan. Eipä taida olla sopiva paikka.
tönönvahti
tönönvahti
Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)Ylipuutarhuri (22,0K reputation)
Viestiä: 3,3K, Käynnit: 46,0K
Maassa olevia jalokärhöjä en ole mitenkään suojannut. Istuttanut olen kyllä aika syvään ja juurenniskan päälle laittanut reilusti karkeaa hiekkaa. Tuo hiekka on kyllä tarkoitettu estämään kl.tautia.

Sieltä ne ovat nousseet keväästä riippuen omia aikojaan. Lumen paksuudesta riippuu kuinka korkealla ovat silmut säilyneet.

Ruukuissa olevat kärhöt talvetan kellarissa. Kukkivat aikaisemmin edellisvuoden versoilla ja myöhemmin samanvuoden versoilla. Jos joutuu tilanpuutteen takia leikkamaan versot lyhkäsiksi, kukinta on sittä vain vähän aikaisemmin kuin maassa talven olevilla.

Alppi- ja siperin kärhöt kannattaa suojata vain myyriä ja jäniksiä varten. Muuten voi olla että keväällä roikkuu vain juurettomat versot tuissaan. Näin on mulle käynyt joskus.

Pohjois-Savo  vyöhyke V
Tuomipihlaja
Tuomipihlaja
Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)Puutarhuri (623 reputation)
Viestiä: 5,9K, Käynnit: 573
Pienpuutarhuri, kyllähän se ulkovarasto saattaa enemmän suojaa antaa kuin parveke, jos parvekkeella ei ole seiniä joka suuntaan.

Beea, mulla on monta vuotta samat kärhöt talvehtineet samoissa purkeissaan kellarissa ja siis kasvaneet ja kukkineet hienosti. Kellarissa ei ole ilmeisesti liian kostea (eivät homehdu tai mätäne) ja siellä on riittävän kylmä pitkälle kevääseen, koska kärhöt eivät juurikaan lähde siellä kasvuun. Olen tuonut ne ulos huhtikuun loppupuolella ja niiden kasvuunlähtö ei ole paljoakaan edellä maassa kasvaviin kärhöihin verrattuna.

Nyt tais olla viides kesä kahdelle ruukkukärhölleni. Ne eivät olleet enää ihan yhtä kasvavia ja ylenpalttisen kukkivia tänä kesänä kuin aiemmin, mutta luulen, että ovat vaan tulleet liian isoiksi ruukkuihinsa ja on aika ottaa ne ylös ruukuistansa ja istuttaa maahan.
Pienpuutarhuri
Pienpuutarhuri
Kotipuutarhuri (417 reputation)Kotipuutarhuri (417 reputation)Kotipuutarhuri (417 reputation)Kotipuutarhuri (417 reputation)Kotipuutarhuri (417 reputation)Kotipuutarhuri (417 reputation)Kotipuutarhuri (417 reputation)Kotipuutarhuri (417 reputation)Kotipuutarhuri (417 reputation)
Viestiä: 417, Käynnit: 0
Tuomipihlaja, kiitos sulle.

Eli se olisi ihan sama olisiko ne parvekkeella tai ulkona kuivassa suojatussa kylmävarastossa. Toki minä laitan niille suojan myös varastoon.
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku