MoonRiver
|
|
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 5,1K,
Käynnit: 208
|
"Vuonna 2008 käynnistyneen kehitystyön myötä jo yli 80 Pirkka-tuotetta on saanut uuden terveellisemmän koostumuksen. Tuotteista on vähennetty rasvaa, suolaa ja sokeria. Toimenpidettä kutsutaan reformuloinniksi. Esimerkiksi suolapitoisuus on alentunut yli 40 tuotteessa. Kehitystyössä on pidetty huolta myös muista tärkeistä ominaisuuksista, kuten mausta ja säilyvyydestä." K-Ryhmän asiakaslehti Pirkka, 4/2011, Sivu 11    (pitääkö ne asiakkaita ihan tolloina?....)
|
|
|
mai-lee
|
|
Viestiä: 5,3K,
Käynnit: 31,0K
|
"tähän asti olen voinut ostaa aina nähdessäni, kun rajoitetusti on ollut kaupoissa tuotteita saatavissa. nuo ovat sitten jatkuvasti tassuttelumatkan päässä."
toki monesta kaupasta saa luomutuotteita nykyisinkin. minä olen esim tänä talvena ostanut luomunauriita ihan melkein lähipuodista (mökkimatkan varrella). sipuleitakin saa kunhan omakasvatukset olen syönyt pois. jumbossa olen käynyt tasan kaksi kertaa, kun ystävät veivät mennessään enkä kuolemaksenikaan muista kummassa myymälässä kävimme:-) saattaa olla että toisten kanssa toisessa ja toisten toisessa. ihan uteliaana odotan, mitä maatilatori tarjoaa - josko koko sortimentin. ja vaikka bensarahaa ei kulukkaan, joudun kyllä valitettavasti harkitsemaan, onko varaa tuohon ylellisyyteen. hinnat eivät varmastikaan ole yhtä edullisia kuin naapurikaupan tyrkkytarjoukset ja mummohintaiset hutisisäänostot...
keskitien kulkija hki Ib/vantaa II
|
|
|
Kurppa.
|
|
Viestiä: 28,0K,
Käynnit: 111,0K
|
Elintarvikepuolen vetäjälle (prismassa) tänään esitin tuosta toiveen, muttei kumpikaan tiedetä onko täällä edes ketään halukkaita tuollaista pyörittämään. Sanoi, että kysyntää tänä päivänä kyllä olisi.
Kotka, Karhula. Vyöhyke II Otetaan mitä on.
|
|
|
Weikko
|
|
Viestiä: 4,1K,
Käynnit: 71
|
Mai-Lee, Jumbon Cittarissa ainakin on kasvis- ja vihannespuolella omat luomualueet ja minä saan luomua ihan kävellen tosta kyläkaupastakin, mutta kaiken keskittämiseksi kaupan sisälle yhdeksi toriksi toki vaatii omat tilajärjestelyt. Oon kylä lähes lopettamut noissa megamarketeissa käymisen ja tuen lähikauppoja. Säätän siinä bensaakin.
|
|
|
Poppius
|
|
Viestiä: 2,9K,
Käynnit: 5
|
Pitää olla kiitollinen, että lapset ovat pienessä kyläkoulussa (reilut 50 oppilasta) jossa on ihana keittäjä. Hän tekee käsittääkseni kaikki ruuat itse, niitä lämpimiä sämpylöitäkin on aina välillä. Luomua ja lähituotteita tietääkseni suositaan aika paljon. Tytöt tykkää kovasti ruuasta!
Muutama vuosi sitten keittiötä oltiin rytinällä lakkauttamassa, kun kirkonkylällä siirryttiin yhteiskeittiöön, mutta onneksi saimme pitää oman koulun keittiön! Sen verran lujaa oli vastustus. Sieltä menee ruoka myös kylän ryhmikseen ja vanhustentaloille.
|
|
|
PirjoA
|
|
Viestiä: 2,7K,
Käynnit: 5,7K
|
hoyabella, ompa kurjaa että noin huonosti on teillä erikoisvalio otettu huomioon! Minulla on yksi kasvisruokavalio asiakas, teettää paljon työtä kun lähes joka päivä pitää oma ruoka olla, mutta teen sen! Muuten ei ole tarpeeksi esim proteeiinia! Onkin kyllä kiitellyt, että passaan hyvin  Kouluruuan puolustelua, teen muusin oikeista perunoista itse, laatikot teen itse myös lasangen. Salaatit teen itse, ja sämpylät leivon. Että silleen
|
|
|
Kurppa.
|
|
Viestiä: 28,0K,
Käynnit: 111,0K
|
Jos se onkin vauvanruokaa  Oikeasti olisi kyllä turhempiakin asioita joista säästää. Terveydessä säästäminen maksaa myöhemmin vielä moninkertaisesti. Lasketaan vaikka liikalihavuudesta johtuvat sairaudet.
Kotka, Karhula. Vyöhyke II Otetaan mitä on.
|
|
|
Kreeta-Eulaalia
|
|
Viestiä: 5,0K,
Käynnit: 5,5K
|
Meidän ala-asteella oli muutama vuosi sitten oma keittiö, omaa leipääkin leivottiin. Ruoka oli todella hyvää eikä kotiruoka ollut koskaan kunnollista sen rinnalla. Nyt on keskuskeittiö ja valittajia on useampia, Mun hiukan koviksi jääneet riisitkin olivat tosi herkkua kouluruuan rinnalla. Siinä vaiheessa ajattelin, että jo on liioittelija vauhdissa, ja valittajilla ikävika, mutta sitten olin itse jossain projektissa koululla ja sain eteeni muusia ja kalapuikkoja ja salaattia. Pettymys oli suuri, koska olin sen oman keittiön aikanakin siellä ollut syömässä. Poika on vakuuttunut siitä, että koulun muusi on jotain halvinta pussimuusia, mutta yhdessä tapahtumassa keittäjät vakuuttivat, että muusi tehdään oikeista perunoista. Ei siihen ainakaan voita käytetä, mutta entäs maitoa ja margariinia riittävästi, sitä en kysynyt.
Satakunta, vyöhyke II
|
|
|
mai-lee
|
|
Viestiä: 5,3K,
Käynnit: 31,0K
|
 weikko, ei se taida olla ihan pelkistä neliöistä kiinni, otetaanko lähi- ja luomutuottajat mukaan kaupantekoon. jumbossa on sekä k-citymarket että prisma, molemmat noin 15 000 m². kyllä koohon maatilatori mahtuisi. tarvitsisiko sitä yrittää olla ihan yhtä iso kuin "kantsussa"? jos jumboon ei suomen suurinta mahtuisikaan, niin ainahan voi perustaa semmoisen itäkeskukseen, selloon tai isoon omenaan... ja sitten ihan asiaan - tuohon nanikan jauhelihasoossin reseptiin meillä oikein usein lisätään sieniä (kuin myös lihapulliin, jauhelihapihveihin ja murekkeeseen). minun puolestani muutkin kuin heikkilä saavat rauhassa kutsua mokomaa apetta moskaksi. lihapitoisuushan siinä ei iso ole mutta eipä sitten e-koodejakaan ole haitaksi asti.
keskitien kulkija hki Ib/vantaa II
|
|
|
tagetes
|
|
Viestiä: 3,0K,
Käynnit: 145
|
Mitäs sitten kun määrärahojen puutteissa keksitään pakostakin "uusia" ruokalajeja? Päällimmäisenä pinaattimakkarakeitto (joskus jauhomakkaran korvaa jauhonakki). Tehkääs oikeesti tommonen ruoka, aikuisille. Pussipinaattikeittoa ja vaikka nakinpaloja, maistuuko kerran viikossa?
Entäs jos koululapsi ei kerta kaikkiaan oo tottunut valmisruokien makuun, vaan suorastaan voi fyysisesti pahoin kun joutuu jauhomakkaraa tms. syömään? Omat eväät?
Natriumglutamaanillekin voi olla jopa allerginen, vaan milläs muulla kuin yksityislekurilla senkin todistat?
Minä laitaisin veromaksuista huolimatta omat eväät lapsilleni, (jos voisin, koulu ei salli) jos valmiin teollisuusruuan korvaaminen on liian kallista. Vaan eipä onnistu.
Oen kyllä kiitollinen Suomen kouluruokasysteemistä ja koulun keittäjistä, jotka parhaansa nyky-yhteiskunnassa tekevät, mutta päättäjät taitavat olla valovuosien päässä ihan kaikesta.
(Pakko mainita tähän semmosesta ihmetyksestä vielä -90 luvun loppupuolesta, ku oman koulun keittäjästä. Hää teki jopa sämpylätkin ihan itte koko koululle, hernekeitosta puhumattakaan. Jokainen, koululainen tai aikuinen, ei voinut kuin kehua niitä ruokia! Mennyttä taitaa olla se aika...)
|
|
|