Kyllä, ihmisten pitää saada tietää mitä he syövät, asiatietoa pitää olla saatavilla. Mutta sitä vastoin turhanaikainen mielikuviin perustuvilla argumenteilla ruoan roskaksi leimaaminen ja ylimalkainen pelottelu on ihan turhaa (ja typerää, mun mielestäni). Sitä vastaan Virpi kolumnissaan kirjoitti.
Kun pinaatin osuus 16% letuista tai jauhelihan osuus 36% kastikkeesta ei oikeasti ole niin kauhean pieni, niin miksi pitää leimata kouluruoka moskaksi? Tai leimaamisen kritisoija asiattomaksi?
Otetaan esimerkkinä vaikkapa juuri nuo Virpin ja Antin mainitsemat ruoat, pinaattiletut ja jauhelihakastike. Keittokirjana: Keitämme ja leivomme, Aura Liimatainen ja Tuula Teerikangas, 1980
Pinaattiohukaiset
4 dl maitoa – 400 g
1 muna – 55 g
1,5 tl suolaa – 7 g
2,5 dl vehnäjauhoja – 175 g
1 rkl öljyä – 12 g
150-170 g pinaattia – 150-170 g
Raaka-aineiden paino yhteensä 799-819 g, josta pinatin osuus 18,8 – 20,8%
Kun lisätään paistamiseen käytetty rasva, osuus pienenee vielä tuostakin.
(Minulla on myös ohraryynillinen resepti vuodelta 1938, siinä pitoisuus on 22,4%)
Proffa Antti kertoi kouluruoan olevan "moskaa", koska koulun letuissa on vain 16%. Itse en hämmästele ollenkaan, että pinaatin määrää on niissä vähennetty. Melko pienestä vähennyksestähän tuossa on kyse, n. 20g-40g ko. reseptissä. Pinaatti on monille nykylapsille melko vieras ja (muistaakseni melko voimakas, en pidä pinaatista) maku ja menee siksi paremmin alas (= kelpaa useammalle = jää vähemmän haaskuuseen) pienempinä pitoisuuksina. Samaa menetelmää käytetään (joissain) kodeissa yleisesti kun jälkikasvuja, tai itseä, opetetaan uusiin makuihin.
Jauhelihakastike
250 g jauhelihaa – 250 g
2 rkl öljyä – 24 g
1 sipuli – 55 g
2 rkl vehnäjauhoja – 24 g
4 dl vettä – 400 g
1 tl suolaa – 5 g
0,25 tl valkopippuria, 1 g
2 tomaattia – 250 g
(Lisäksi halutessa valkosipulia, basilikaa, timjamia)
Raaka-aineiden paino yhteensä 1009g, josta jauhelihan osuus 24,8 %
(Jauhelihakastikkeen reseptiä ei löydy minun vanhemmista kokkikirjoista, oletettavasti sen vuoksi, että jauheliha on tullut kaupan tiskille verrattain myöhään.)
Proffa Antti kertoi kouluruoan olevan moskaa, kun jauhelihan osuus soosista on "vain" 36%.
Näistä syistä väitin, ja väitän edelleen, että Virpillä oli ihan asiaakin kirjoitettuna. Haluaisinpa nähdä Professori Antin tekevän jauhelihakastiketta jossa on, niin... Kuinkahan paljon siinä pitäisi olla jauhelihaa että se olisi vielä kastike mutta ei moskaa?
Kouluruoka on verrattain terveellistä, monipuolista, eikä koulun tarkoituskaan ole olla ainoa Riku-Marjattojen ruokintapaikka. Kun suuri osa Riku-Marjatoista ruokitaan koulun ulkopuolella kouluruan sijaan/lisäksi eineshampurilaisilla, purkkimajoneeseilla, pitsoilla ja guacamoledippiin kastetuilla sipseillä, niin kyllä kouluruoka on pienimmästä päästä paha.
(Ja tämä EI ole resepti, eikä tämän viesti paikka ole missään kokkinurkkauksessa.)