miraemmi
|
|
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 7,4K,
Käynnit: 13,0K
|
Kalkkunan tuotanto ei ole siinä määrin tehotuotantoa kuin proiskun mut ihan nykypäivää en tiedä..siihen aikaan kun setäni niitä kasvatti niin oli jopa pulaa kalkkunasta..siksi kait luulen et kun ostan kalkkunaa niin se olisi pikkuisen vähempi syntistä touhua... Parempi on vaan vähentää..nytkin tein wokkia jossa on 90% kasviksia ja sieniä..
|
|
|
kitikat
|
|
Viestiä: 3,7K,
Käynnit: 16,0K
|
Teen itse levitteen voista ja rypsiöljystä. Kauppareissulla ostan Lidilin valmisruokaa, saa vaan lämmittää kun tulee kotia. Samoin leivän teen itse, mitä nyt joskus ostan Tokmanin paahtoleipää, siihen olen tykästynyt. Lihan olen lopettanut melkein kokonaan, maustamatonta kanaa joskus, kalaa enimmäkseen.
Keski-Pohjanmaa IV-V vyöhyke
|
|
|
miraemmi
|
|
|
+x+x+xTutkin omat ruokaostokseni ja flora levite ainoa missä sanotaan olevan palmuöljyä. Voihin en vaihda. Olen leiponut yli kymmenen vuotta jo rypsi/rapsi öljyllä. Kaikki valmiit torttutaikinat näkyy sisältävän tuota palmuöljyä. Kuinkahan moni jättää tortut paistamatta? Aikamoista väistelyä tuon ruuan kanssa jos on jo väistelyä sairauden takia. Sittä kun esim. meillä molemmilla eri ruuat kartettavana niin eipä siinä hyvin kummaa sorttia jäljelle jää jos samasta padasta syödään. Eihän kenenkään tarvia väistellä palmuöljyä jollei tahdo mutta pientenlasten äidit ja mummat ehkä voisi kuitenkin välttää mahdollisuuksien mukaan syöpää aiheuttavia aineita. .. lehtevän torttu taikinan saat kun kaulit väliin lisää voita..käännä ja kauli ja lisää kerroksittain ohuelti voita. Olen itse ammatikseni leiponut ja voitaikina on tehtävissä itsekkin mut meitsi tekee jouluna mielummin normi pullaa jossa luumuhilloa välissä ja nyt omaa luumuhilloa.. Ollessani lastentarhan keittiössä kauan kauan sitten pienen ajanjakson oli siellä lapsi erikoisruokavaliolla ..ei lisäaineita - syöpä oli leikattu 3 vuotiaalta. Kuinka paljon nyky lapsi syökään enempi kaikkia myrkkyjä ?? No eikös se tuo voi ole sitä pahinta myrkkyä? 😏 Oliiviöljykin on milloin huono valinta ja milloin hyvä. Riippuu ihan tutkijasta. Kotimaista ainakin taitaa vähemmän olla. Voi on luonnon tuote ja kotimainen ainakin toi mitä eilen ostin niin Seinäjokelaista..käytän sitä vähempi kun leivän syöntiä olen pullan ohessa karsinut.
|
|
|
miraemmi
|
|
|
Emme ole 100% EHDOTTOMIA mutta koetamme suosia lähiruokaa ja lähituotantoa ja mahdollisuuksien mukaan emme osta palmuöljyä enkä voitele jalkojani enää kylmäpuristetulla kookoksella vaikka hyvää onkin..tosi tarkkana joutuu oleen boikotti aatteen kanssa.. mut lyön vetoo et se poistuu kun porukka ei osta..naudanlihatiskikin on aika onnetoinen nykyään..katsokaa vaikka prismalla.
|
|
|
Rapunzel
|
|
Viestiä: 2,7K,
Käynnit: 100,0K
|
Tuo Tonys chocolonely onkin tosi hyvää suklaata (eettisyyden lisäksi).
|
|
|
välke
|
|
Viestiä: 3,8K,
Käynnit: 12,0K
|
Suklaissa tietenkin palmuöljyn lisäksi kaakaon viljely on aika kestämätöntä sekä eettisesti, että ekologisesti. Mahdollisimman reilua kannattaa valita siinäkin (mun suosikkisuklaa on Tonys chocolonely manteli-suola). Fazer ei käsittääkseni ole raottanut edelleenkään omien suklaittensa alkuperää?
Jos haluaa boikotoida soijanviljelyä, niin kannattaa ottaa se lihansyönnissä huomioon, lihakarjan rehuksi kasvatetaan maailman soijat. Aika mitätön osa näistä pavuista menee esim. soijakastikeeseen tai tofuihin.
|
|
|
tönönvahti
|
|
Viestiä: 4,0K,
Käynnit: 56,0K
|
+xIltalehdessä artikkeli, marjajogurtit sisältävät niin vähän marjoja, ettei sillä ole mitään merkitystä. Esim vain 4 % marjoja. Esim mustikkaa kahden desin purkissa olisi vain kaksi teelusikallista. Maustamattomaan jogurttiin laitan aamuisin marjoja pakasteesta vähintäin puoli desiä, sokeria en käytä. Kultarypsi pakettia tutkin kotona hyvässä valossa puhtain silmälasein ja netistä tuoteselostetta. Palmuöljy on siinäkin kovetteena: kestävän kehityksen mukaisesti tuotettu ja sertifioitu palmuöljy. Viljelytapa ei tee terveellisempää palmuöljystä, mutta määrän täytyy olla pieni koska on sydänmerkkituote, palmuöljyn määrää ei kerrota. Luotttamustani lisäisi, jos määrä prosentteina olisi edes netistä löydettävissä. Suomessa kasvatettu rypsi on tärkein syy miksi käytän. Maistuu mielestäni maukkaammalta kuin moni muu levite, johtuu varmaan tottumuksesta. Onhan se kolme kertaa halvempaakin kuin esim Benocol, kolesterolin alentamisen tarvetta ei ole tässä huushollissa. Kyllä oikealle voillekin annan pisteet, kalan paistoon ja sienisoosiin ehdoton juttu. Nuo marjajogurttit, rahkat ym. on kyllä ihan huijausta. En todellakaan sorru moisiin. Omasta pakastimesta sotken rahkan marjat ja veikkaisin että noin puolet on kumpiakin. Minä paistan kalat isännälle juoksevalla floralla ja käytän sitä muuhunkin paistamiseen jos tarvetta. Voita ei vaan meidän talouteen tule. Ite söin jo kotona ollessa paljasta leipää, en vaan tykänny voista vaikka sitä ne muut käytti. Siskoni kyselee aina ruokaohjeitani eikä usko että niissä rasva on korvattu meillä rypsi/rapsi öljyllä tai tuolla juoksevalla floralla paistaessa.
Pohjois-Savo vyöhyke V
|
|
|
valtsu
|
|
Viestiä: 14,0K,
Käynnit: 39,0K
|
Iltalehdessä artikkeli, marjajogurtit sisältävät niin vähän marjoja, ettei sillä ole mitään merkitystä. Esim vain 4 % marjoja. Esim mustikkaa kahden desin purkissa olisi vain kaksi teelusikallista. Maustamattomaan jogurttiin laitan aamuisin marjoja pakasteesta vähintäin puoli desiä, sokeria en käytä. Kultarypsi pakettia tutkin kotona hyvässä valossa puhtain silmälasein ja netistä tuoteselostetta. Palmuöljy on siinäkin kovetteena: kestävän kehityksen mukaisesti tuotettu ja sertifioitu palmuöljy. Viljelytapa ei tee terveellisempää palmuöljystä, mutta määrän täytyy olla pieni koska on sydänmerkkituote, palmuöljyn määrää ei kerrota. Luotttamustani lisäisi, jos määrä prosentteina olisi edes netistä löydettävissä. Suomessa kasvatettu rypsi on tärkein syy miksi käytän. Maistuu mielestäni maukkaammalta kuin moni muu levite, johtuu varmaan tottumuksesta. Onhan se kolme kertaa halvempaakin kuin esim Benocol, kolesterolin alentamisen tarvetta ei ole tässä huushollissa. Kyllä oikealle voillekin annan pisteet, kalan paistoon ja sienisoosiin ehdoton juttu.
|
|
|
Kurppa.
|
|
Viestiä: 27,0K,
Käynnit: 109,0K
|
Onneksi tulee tehtyä keksit ja saippuat itse
Kotka, Karhula. Vyöhyke II Otetaan mitä on.
|
|
|
valtsu
|
|
Viestiä: 14,0K,
Käynnit: 39,0K
|
+xKeksihylly on varmaan pahin palmuöljyn kannalta. Fazer on pilannut Geishan ja monet muut suklaansa tuolla, onneksi sininen on vielä välttynyt palmuöljyttämiseltä. Vaikeaa on syöminen nykyään kun tieto lisää tuskaa ja eilisen suositus on tämän päivän pahis. Valmisruokia en juuri syö muutenkaan, mutta jo moni puolivalmis sisältääkin kaikkea ei-toivottua (kuten nuo valmistaikinat joihin joskus tulee sorruttua). Keksihylly vieläkin pahempi on saippuahylly. Mäntysuopa ei kai palmuöljyä sisällä, mutta kaikki muu. Palmolive saippua on kai jo Suomi, sauna ja sisu listallakin. Juu, eivät ole syötävää saippuat, eikä suuta enää saippualla pestä. Puhtaus on silti puoli ruokaa. Jos ei voi syödä enää mitään mistä tulee varjo, niin millä voi pestä kätensä, jotta sitä valmisruokaa voi syödä.
|
|
|