Valmisruuan laatu , valmistuksessa käytetyt aineet

Kirjoittaja
Viesti
Kreeta-Eulaalia
Kreeta-Eulaalia
Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 5,0K, Käynnit: 5,5K
Useamman kerran olen napannuta kaupasta leipäpussin mukaani sen kummemmin ajattelematta mitä leivän nimi tarkoittaa. Kyllä on sitten saanut ihmetellä, että mitä kummaa meille syötetään, kun lisäainelista on tavaton, ja varsinaiset aineksetkin ovat sellaisia, ettei oikein tiedä mitä ne mahtavat olla tai mitä ne leivässä tekevät. Sanat luomu ja täysjyvä saavat luulemaan liikoja tuotteesta. Meinasin päivänä eräänä ostaa luomuruokakermaa, mutta älysin sitten tavata purkin kyljestä sen totuuden: kai siinä sitä luomukermaakin oli jonkin verran.

No ei meilläkään nyt ihan fanaattisia olla: varmasti ostan tänään ruuneperintortun, oli sitten kuinka monta lisäainetta tahansa ja sokeria, ja vieraille tarjoiltiin juuri pakastepizzaa. Varsinaisesti allergisia meillä on vain isäntä, eikä sekään lisäaineille. Likka on muuten selvästi yliherkkä satsumille, mutta sanoin sille, että sitten kun katsot, että kyynärtaipeet taas kestää, niin senkus syöt niin monta kuin uskallat. Mutta suuria ongelmia kannattaa välttää, jos se on mahdollista.

Satakunta, vyöhyke II
Viherpiiperö
Viherpiiperö
Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)
Viestiä: 3,6K, Käynnit: 0
Mutta kohta ei uskalla enää tehdä mitään tai syödä mitään, jos liiakis miettii kaikkea, mistä ehkä tulee syöpää, allergiaa jne.. Mutta totta kai jos on allerginen, nöitä on vältettävä, ja kaikki ihmiset saavat syödä mitä ikinä haluavat.
Horsma
Horsma
Kotipuutarhuri (497 reputation)Kotipuutarhuri (497 reputation)Kotipuutarhuri (497 reputation)Kotipuutarhuri (497 reputation)Kotipuutarhuri (497 reputation)Kotipuutarhuri (497 reputation)Kotipuutarhuri (497 reputation)Kotipuutarhuri (497 reputation)Kotipuutarhuri (497 reputation)
Viestiä: 497, Käynnit: 3
Meillä ollaan myös täydellisen eineskielteisiä. Ruoka tehdään itse niin pitkälle kuin se vain on mahdollista. Ja aika pitkälle tässä on pitänyt mennäkin, että saa ruokansa puhtaana. Yksi luomuhieho ja kaksi hirveä on leikelty itse pakkaseen.

Suoraan tuottajalta ostokaan ei pelasta ylimääräiseltä ainekselta. Tuttu perunanviljelijä sanoi, ettei suurin surminkaan söisi samaa perunaa mitä kauppaan toimittaa. On kuulemma EU määrännyt kunnon myrkyt ja lannoitteet peltoon. Oman perheensä potut kasvaa erillisessä pellossa, ja saavat potkunsa navetasta ja huussinpohjasta.

Leipä on vielä semmoinen puolittainen tapaus, väliin leivotaan itse, väliin ostetaan.
Rosmariini&Timjami
Rosmariini&Timjami
Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)Uusi jäsen (1 reputation)
Viestiä: 2,6K, Käynnit: 3
Olen koittanut noudattaa aina sitä omaa sääntöäni lisäaineissa että vältän niitä. Monista tiedetään haittoja enemmän ja vähemmän tulevan. Toisaalta kiistellään siitä ovatko haitat todellisia vai eivät ja kuinka pahoja jne. Ain löytyy puolesta ja vastaan. Olenkin ajatellut asian niin että ihminen ei niitä lisäaineita tarvitse lisäksi ne voivat olla haitallisia joten miksi ihmeessä söisin niitä saati syöttäisin lapsilleni.

Ruokaa voi tehdä ilmankin joten suosin sellaisia tuotteita joissa ei ole käytetty näitä aineita.

Toki se vaatii vaivannäköä ja luen kaikki tuoteselosteet-lapsetkin osaavat jo kyseenlaistaa asioita. Natriumglutamaatit, liivate, asesulfaami-K, Aspartaami jne ovat pannassa.

Hienoa on se että koko ajan lisääntyvä tietoisuus on johtanut siihen että einesruokienkin(luen eineksiin esim. lihaleikkeleet tms. mitä meillä syö mies "jouluna ja juhannuksena") kohdalla näihin kiinnitetään huomiota. Aiemmin todettin vain että näin on aina tehty ja se on niin helppoa ja edullista. Nyt on tajuttu että monet asiat voi jättää pois/korvata ja tuote paranee.

Natriumglutamaatti on petollinen kun sitä on vaikka missä. Ravintolat/koulut jne suuret keittiöt käyttävät sitä surutta Sad Tosin siihenkin on koko ajan paranusta tulossa.

Viherpiiperö
Viherpiiperö
Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)Uusi jäsen (6 reputation)
Minun mielestäni äklöimpiä ovat kaupan lihapullat...suurin osa kaikke muuta kuin lihaa. Jauhavat mukaan kaikki sianruhot, kärsät jne....(näin sanoi tuttuni joka on joskus ollut niitä tekemässä)
nanikka
nanikka
Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)Uusi jäsen (17 reputation)
Viestiä: 3,3K, Käynnit: 0
Minä ostelen ja syön ihan surutta valmisruokia jos olen yksinäni kotona. Meinaan opetella pienten ruoka-annosten tekemisen vasta sitten joskus kun niitä saa oikeasti tehdä. Mutta vielä ei kannata desimittaa ostaa ollenkaan, puolen litran mitta on ihan riittävä Smile
Oulunseudulta
Oulunseudulta
Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)
Viestiä: 3,0K, Käynnit: 122
Itse vältän valmisruokia mutta syykin on aika hyvä - mausteallergian takia se on pakko :-/ Tosin maaseudulla kasvaneena puhdas, mahdollisuuksien mukaan itse tuotettu/tehty ruoka on minulle itsestäänselvyys. Kasvatan perunat, porkkanat, pavut, sipulit, valkosipulit ym. itse, keitän itse kasvatetuista ja/tai poimituista marjoista mehut, hillot ja hyytelöt, ja leivon leivät luomujauhoista. Käytän välillä ns. puolivalmisteita missä ei ole yleensä mausteita - säilykkeitä sekä pakasteita.

kibu...
kibu...
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Viestiä: 2,7K, Käynnit: 16
miks pitäis?
belgi
belgi
Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)
Viestiä: 3,2K, Käynnit: 29
Minä se vaan syön ja syötän perheellenikin edelleenkin suomalaista perusruokaa. Meillä on ruokana makaronia, perunoita ja riisiä, on kastikkeita soppaa, laatikoita jne. Lisäksi kokkaan joskus jopa eineksistäkin, mutta vähemmän jo sen takia että tulevat kalliiksi viiden miehen perheessä. Ja uskokaa tai älkää, mutten pode asiasta huonoa omaatuntoa Smile)
Viherpiiperö
Viherpiiperö
Sitten kuulemma valmispitsoja ei saisi kuumentaa mukana tulevissa muovipinnoitetuissa lautasissa, aiheuttavat kuulemma syöpää.
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku