Perennatarha puiden alle / viereen

Kirjoittaja
Viesti
valtsu
valtsu
Ylipuutarhuri (30,0K reputation)Ylipuutarhuri (30,0K reputation)Ylipuutarhuri (30,0K reputation)Ylipuutarhuri (30,0K reputation)Ylipuutarhuri (30,0K reputation)Ylipuutarhuri (30,0K reputation)Ylipuutarhuri (30,0K reputation)Ylipuutarhuri (30,0K reputation)Ylipuutarhuri (30,0K reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 13,0K, Käynnit: 33,0K
Nuu - 1.6.2018
Tämä vissiin olis sopiva ketju jossa pohtia kuinka teen metsikköön rajautuvan (metallinen verkko koira-aita on rajana) perennapenkin.Aidan sisäpihan puoleinen alue on kumpuilevaa eli kovin  eri tasossa olevaa,  sekin pääosin siistittyä metsikköaluetta joka sitten rajautuu / jatkuu pihanurmena.
Olen jo sille reunalle tehnyt alueen johon istutin kultapalloa ja  sen viereen dorianvillakkoa. Tästä eteenpäin alue laskee aika tavalla. Toki kerään siihen kaikkea mitä nyt kerätä voin mutta fakta on etten saa sitä enää yhtä korkealle kuin tuo mainitsemani alue.
Kasvien olisi tarkoitus saada levitä rauhassa, mutta jonkinlainen mullan vaatima rajaus korkean ja matalan alueen välille pitäisi saada. Halpa ja helposti toteutettava.
Kuvan voin ottaa vaikka huomenna tuosta alueesta mutta luulen ettei se kuvassa pahemmin aukea tätä selvitystä enempää.
Mulla on siellä nyt  käytettävissä jonkin verran tiilenkokoisia betonilaattoja, ja vaikka kuinka paljon kaadetun risukon/pienpuuston jätettä.
Jonkinsortin  pengerrys tässä nyt olisi tarpeen. Neuvoja ottaisin tosi mielelläni, sillä tuota aluetta nyt "kasvitan" parhaillaan". 

Ylimääräiset härkäpavun siemenet maahan ja kas, kasvualusta konentuu seuraavallle kaudelle - jatkoon!

’ Jos ei ole mitään sanottavaa, niin en sano sitä täällä. ’

Nuu
Nuu
Ylipuutarhuri (32,0K reputation)Ylipuutarhuri (32,0K reputation)Ylipuutarhuri (32,0K reputation)Ylipuutarhuri (32,0K reputation)Ylipuutarhuri (32,0K reputation)Ylipuutarhuri (32,0K reputation)Ylipuutarhuri (32,0K reputation)Ylipuutarhuri (32,0K reputation)Ylipuutarhuri (32,0K reputation)
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 17,0K, Käynnit: 52,0K
Tämä vissiin olis sopiva ketju jossa pohtia kuinka teen metsikköön rajautuvan (metallinen verkko koira-aita on rajana) perennapenkin.Aidan sisäpihan puoleinen alue on kumpuilevaa eli kovin  eri tasossa olevaa,  sekin pääosin siistittyä metsikköaluetta joka sitten rajautuu / jatkuu pihanurmena.
Olen jo sille reunalle tehnyt alueen johon istutin kultapalloa ja  sen viereen dorianvillakkoa. Tästä eteenpäin alue laskee aika tavalla. Toki kerään siihen kaikkea mitä nyt kerätä voin mutta fakta on etten saa sitä enää yhtä korkealle kuin tuo mainitsemani alue.
Kasvien olisi tarkoitus saada levitä rauhassa, mutta jonkinlainen mullan vaatima rajaus korkean ja matalan alueen välille pitäisi saada. Halpa ja helposti toteutettava.
Kuvan voin ottaa vaikka huomenna tuosta alueesta mutta luulen ettei se kuvassa pahemmin aukea tätä selvitystä enempää.
Mulla on siellä nyt  käytettävissä jonkin verran tiilenkokoisia betonilaattoja, ja vaikka kuinka paljon kaadetun risukon/pienpuuston jätettä.
Jonkinsortin  pengerrys tässä nyt olisi tarpeen. Neuvoja ottaisin tosi mielelläni, sillä tuota aluetta nyt "kasvitan" parhaillaan". 

Iitti / III                        Asioilla on taipumus järjestyä                                            

IrisFinlandica
IrisFinlandica
Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)Aloittelija (67 reputation)
Viestiä: 799, Käynnit: 160
Minä en aio tyytyä vain maanpeittoperennoihin, vaan aion kokeilla koko kasvukorkeutta jättiperennoihin asti! Olen ihastunut isolehtisiin vihreisiin varjoperennoihin, kuten kilpiangervo, kuunliljat, rotkolemmikki ja kilpirikko. Meillä on puiden alla erilaisia varjopaikkoja, kun aurinko kiertää. Löytyypä myös aurinkoisempaa paikkaa johon olen suunnitellut pionipenkkiä. Puolivarjoisiin paikkoihin löytyy lukuisia lajeja, vaikkapa keijunkukat, varjoliljat, tiarella, akileijat...

Aloitin jo betonilaattapolun tekemisen, tosin materiaalia pitää hankkia pienissä erissä kun farmariauton takalaatikossa ei oikein 20 :tä betonilaattaa enempää uskalla kerralla kuskata. Ja kahden pikkumuksun äitinä aikakin on sirpaloitunut. Mutta hitaasti kiiruhtaen vain!

Lieto 
Oulunseudulta
Oulunseudulta
Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)Uusi jäsen (47 reputation)
Viestiä: 3,0K, Käynnit: 122
Ajattelin siirtää prinsessa-angervot + hopeahärkkiä omenapuun alle. Omppupuu on jotain viitisen vuotta vanha ja nyt siinä on suikeroalpia alla. Ei hyvä.
Omenapuun alla oleva "multaympyrä" on puolisentoista metriä halkaisijaltaan ja se on koholla siten että omenapuu on ylimmällä kohdalla, ajattelin laittaa ne prinsessa-angervot siihen laidoille eli eivät tulisi omenapuuhun kiinni.
Jatuuli
Jatuuli
Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)Kunniapuutarhuri (11,0K reputation)
Viestiä: 3,2K, Käynnit: 39,0K
Tässä on vanhan ison omenapuun alle kerätty vähän sitä sun tätä, ainakin kevätkaihonkukkaa, kärhö, akileijoja, vuohenjuurta, esikoita, poimulehtiä ja joitakin sipulikukkia. Mitään kovin vaativaa tähän ei voi laittaa, kun paikka on jo keskikesällä varsin varjoisa.

Pirkanmaa III

floora
floora
Aloittelija (51 reputation)Aloittelija (51 reputation)Aloittelija (51 reputation)Aloittelija (51 reputation)Aloittelija (51 reputation)Aloittelija (51 reputation)Aloittelija (51 reputation)Aloittelija (51 reputation)Aloittelija (51 reputation)
Viestiä: 2,6K, Käynnit: 130
minäkin uskon että matalat mattomaiset lajit ovat sipivia ompun alle...niistä näkee omputkin helposti ja ovat kukkineet suurimmilta osin omppujen sadon kypsyessä.
Kreeta-Eulaalia
Kreeta-Eulaalia
Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)Puutarhatohtori  (2,1K reputation)
Viestiä: 5,0K, Käynnit: 5,5K
Riippuu puun paikasta, meidän omenapuiden puiden alla on aina kosteaa, mutta ne ovatkin vähän montussa.  Kastella pitää omenoiden takia, jos on kuiva kesä. Paras kasvi omenapuun alle on ansikka, sen päältä löytyy pudonneet omenat mukavasti.

Satakunta, vyöhyke II
belgi
belgi
Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)
Viestiä: 3,2K, Käynnit: 29
Piti vielä sanomani, että sen omenapuun alla on tosi kuivaa, sadekaan ei yllä multaan asti, vaan jää puunlehtiin kiinni, eli kasteltava on.
belgi
belgi
Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)Aloittelija (65 reputation)
Viestiä: 3,2K, Käynnit: 29
Minulla kasvaa vanha omenapuu ja luumupuu keskellä syysleimupenkkiä ja muutama päivä sitten silppusin pikkusydämen juurakot palasiksi ja istutin syysleimujen ympärille.
Havina
Havina
Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)Uusi jäsen (40 reputation)
Viestiä: 2,7K, Käynnit: 243
No sinnehän minä sitten lykkään kaikki vailla kotia olevat, liikoja miettimättä.
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku