LawrenceLimburger
|
|
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 1,4K,
Käynnit: 4,6K
|
Joskus on tullut tehtyä omatekoista ruohosipulikeittoa. Mausteeksi liperiä ja aavistus jotain liha/kasvislientä ja paljon ruohosipulia muutama peruna ja siinä se.
Syön tavallisesti oululaisen hapankorpun kanssa ja juomaksi kotikaljaa.
Vyöhyke IV Miksi et tekisi itse
|
|
|
LawrenceLimburger
|
|
|
Yritin etsiä jotain ruohosipuliohjetta missä ruohosipuli olisi pääosassa mutta ei löytynyt. Ei edes kasviskeittokirjoissa. Pääasiassa vain mainittiin ko. kasvin olemassaolo.
Tämähän ei tietenkään estä ketään laittamasta sitä itse niin paljon kuin haluaa ruokiinsa esim. sienisalaattiin.
|
|
|
tagetes
|
|
Viestiä: 3,0K,
Käynnit: 145
|
Ruohosipulin kukinnot voi kuivata ihan niinkuin kuivakukatkin. Eli varret kumilenksulla yhteen, ei liian montaa kimppuun, että varmasti kuivuu ja sitte vaan ylösalasin roikkuun johonkin kuivaan ja pimeähköön paikkaan.
Ne terälehdet eivät kuivuttuaan oikein kestä koskemista, vaan tippuvat tosi herkästi. Eli jos mielii kimppuna pitää, taytyy suihkutella kiinnikettä (ja ei sitte sitä hiuslakkaa, se polttaa värit!), eikä tietenkään sitte niitä voi enää syödä.
Syötäviksi tarkoitetut lasipurkkiin tai paperipussiin ja talven varaksi.
|
|
|
anita
|
|
Viestiä: 5,4K,
Käynnit: 137
|
Kukkia en kuivannut. Ei tullut mieleen, eli en tiedä, miten onnistuisi. Kuivatessani ruohosipulit otin kukkavarret vaasiin (siis kolmeen, kun yhteen ei mahtunut) ja niitä olen siitä pikkuhiljaa napsinut leivän päälle tai muuten. Nyt on puskissa uusi kasvu jo pitkällä, mutta vielä ei ole tullut uusia kukkia
|
|
|
trekooli
|
|
Viestiä: 1,7K,
Käynnit: 13
|
Kuivasistko kukkia myös, meillä on ollut yhtä nyhtämistä, niin paljon niitä pukkaa. Ruohosipulin olen aina pakastanut silputtuna pieniin folionyytteihin. Salaatteihin ja piiraisiin pääasiassa talvella käytän, sopii myös munakkaaseen pinaatin kanssa. (voisi pinaatillekin avata tällaisen ketjun, mulla alkaisi ensimmäinen sato olla jo poimintavalmista)
|
|
|
rooset
|
|
Viestiä: 3,6K,
Käynnit: 51
|
Mukavaa kun olette laittaneet tällaisen palstan ja ohjeita r-sipulin kääytöstä,kiitos!
|
|
|
anita
|
|
|
Nuu, hyvältä  Voimakkaasti ruohosipulilta. Ota ne terälehdet irti yksitellen. Yhdellä kun maistat ensin, niin siitä se lähtee
|
|
|
Nuu
|
|
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 19,0K,
Käynnit: 66,0K
|
anita, mille ne ruohosipulin kukat maistuvat? Minulla on jokin ihme jumi yleensäkin noiden syötävien kukkien maistamisessa, mistä johtunee.
Iitti / III Asioilla on taipumus järjestyä
|
|
|
anita
|
|
|
Minä kuivasin ison satsin ruohosipulia talveksi, kun sitä on niin paljon, ettei millään ehdi kaikkea käyttää nyt, vaikka kuinka yrittäisi. Tytön kanssa katsottiin Jamie Oliverin kokkiohjelmaa ja Jamie käytti kukan terälehtiä myös salaattiin. Kokeilin ja sopi tosi hyvin. Salaatin lisäksi sopii myös leivän päälle, valmiin ruoan koristeeksi ym...
|
|
|
LawrenceLimburger
|
|
|
Ruohosipuli on kyllä melko vihreätä ja jytyä kasvista.
Olen huomannut että madot on sen perään kun sitä silppuaa jonkinlaisen kerroksen niin heti ovat apajilla.
Ruohosipulin saa menemään "jos" vain jaksaisi aina laittaa sitä leivän päälle ja ripaus sinne ja ripaus tänne. Joskus olen vain kiehauttanut sitä vedessä muiden kasvisten kuten mangoldinvarsien ja ruusupapujen kanssa. Erityisen maukas makupala on sen kukkanuppu.
Ruohosipulia on kyllä aika vaikea korvata kevällä ja alkukesästä oikein millään muulla kun valmistuvat myöhemmin.
|
|
|