cynde
|
|
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 41,
Käynnit: 1
|
Kibu oli taannoin oikeassa, vähän etelästä nämä "siemenet" on. Ja niinkuin joku välillä mainitsikin - pähkinöistähän tässä on kyse.
Onko kenellä ihan taimilaatikossa idättäminen onnistunut? En kalliita aarteitani uskalla ihan kesämökille viedä, siellä ei tuo kitkeminen aina niin onnistu, ja aarteet aina katoilee.
Aarteet = pähkinöitä yms.: pähkinäpensas, peikonpähkinä, hevoskastanja, rautatammi jne.
|
|
|
Yxvaan
|
|
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 459,
Käynnit: 20
|
Kiitoksia kaikille vastauksistanne! Saan taimen siis tästä jonka lehti on kuin lepällä, hieman pyöreämpi ja sitä sanoivat Hassel -pähkinäksi omistajat.. Toinen on jokin Jalopähkinä, jossa on ns. luumarja ja niitä sieppasin Hesassa suoraan puusta. Laitan maahan ja toivon että kasvavat, ihan vaikka sitten oravien houkuttelemiseksi, mutta lähinnä puun vuoksi. Olen ns. "keräilijä" luonteeltani ja pihalla on lajikkeita joka lähtöön. Nyt tuskailen miettien joko uskaltaisi kasvia siirtää maasta paikasta toiseen.. vai vieläkö odotan. On niin kuuma, että läkähtyvät pian. Kottikärryihin istuttaminen olisi helpompaa
|
|
|
mai-lee
|
|
Viestiä: 5,3K,
Käynnit: 28,0K
|
II:lla ehtivät tehdä sekä satoa että itää. olen tänä kesänä ruukuttanut pihaltani kaksikin pähkinäpensaan tainta. keväällä en sitä tunnistanut, mutta kun hernepenkissä oli mielenkiintoisen näköinen taimi, otin sen talteen. naapurin rouva kun näki sen, sanoi että tännekö ne ne tuo? hänen pensaansa sato kun syksyisin tahtoo hävitä oravien poskipusseihin. - syreenipensaan alta myöhemmin löytyneen taimen sitten tunnistinkin. kaksi niitä nyt sitten varttuu ja vöyristyy "lastentarhassani"
keskitien kulkija hki Ib/vantaa II
|
|
|
Jalomarja
|
|
Viestiä: 2,0K,
Käynnit: 29
|
Minä olen kasvattanut jnkun sortin pähkinäpensaita monta kappaletta, mutta ei niihin mitään pähkinöitä tule vaikka ovat isoja jo; noin kaksimetrisiä.
Niissä oli keväällä samanlaiset urvut kuin lepässä.
|
|
|
kristina kolehmainen
|
|
Viestiä: 1,2K,
Käynnit: 47
|
Tarkoitatko nyt tätä meidän eurooppalaista pähkinäpensasta, ei sitä oikein puuksi voi kutsua vai onko sinulla joku etelänherkku, jota haluaisit kokeilla. Tässä kuva meidän luonnonvaraisesta pähkinäpensaasta, siemenet ovat raakoja, kypsyvät myöhää syksyllä ei nämä ainakaan idä. Lue ketjun alku niin siinä se näiden itäminen on. Menestyykö sitten etelä Suomea ylempänä, on varmaan vaan kokeilemisen paikka riippuu paljolti pienilmastosta, missä puskaasi aiot kokeilla.Kaikkihan on kokeilemisen arvoista 
|
|
|
Nuu
|
|
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 19,0K,
Käynnit: 64,0K
|
Kaikkeakokeileva, siirsin aloituksesi "Pähkinäpuun kasvatus IV -vyöhykkeellä" tänne jo olleeseen ketjuun. Laitan sinulle tulemaan myös yksityisviestiä jossa asiasta tarkemmin, katsotko postiasi (oikea yläkulma, pomppiva kirjekuori).
Iitti / III Asioilla on taipumus järjestyä
|
|
|
Yxvaan
|
|
Viestiä: 459,
Käynnit: 20
|
Onnistuuko, tietääkö kukaan? Taimi Helsingistä on Hashel -pähkinää (ilmeisesti) ja tuoeet siemenet Hesasta näitä parilehdykkäisen puun isoja pähkinöitä. Kannattaako edes yrittää?
|
|
|
pipu
|
|
Viestiä: 1,3K,
Käynnit: 0
|
Ruotsiksi se onkin hassel :-)
|
|
|
Bumble
|
|
Viestiä: 2,2K,
Käynnit: 239
|
Hyvä kun tuli puheeksi, että se on euroopanpähkinäpensas, en ole koskaan tullut kuuklanneeksi mikä sen virallinen nimi on.Joskus olen sanonut hasselpähkinäksi, mutta se on kuulemma väärin sanottu.
|
|
|
kibu...
|
|
Viestiä: 2,7K,
Käynnit: 16
|
cynde lie tuonut mukanaan eteläisempää kantaa olevan siemeniä? (moi vaan pitkästä aikaa  )
|
|
|