Järvenrantamaiseman suunnittelu

Kirjoittaja
Viesti
Tintsi
Tintsi
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 149, Käynnit: 57
Todella hyviä pointteja Annaw nostat esiin. Jäin miettimään josko jättäisinkin rannan ja saaren koskematta ja katselisin mitä luonto sinne itse kasvattaa. Olen asunut tässä vasta reilun vuoden joten en osaa kovin hyvin selittää mutta täällä on ruopattu järveen pohjaa alueen "reunamille" joten kasvurauhaa ei niinkään ole ollut. Viime kesänä muutamia kukkia/kasveja löysinkin, pitäisi hommata kirja jotta ne tunnistaisi ja osaisi suojella. Niittoja ei ole tehty varmaan koskaan? Täytyy mieheltä kysellä. Kiitos!
annaw
annaw
Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 3,3K, Käynnit: 1
Ja kasveista - minä hankin aikoinaan Maatiainen ry:stä luonnonkasvien siemeniä, kun niitä ei meinannut mistään oikeista puutarhakaupoista saada. Nykyään löytyy netistä ja ulkomailta, mutta kannattaa muistaa, että arvokkain kasvi on se, joka on aina siinä kohdassa menestynyt. Ulkomaiset plantut ei välttämättä viihdy, ja muualta Suomesta tilatut saattaa viedä kasvupaikkoja paikallisilta uhiksilta. Eli selvitä ensin, mitkä kaikki lajit rannallasi kasvavat. Voipi löytyä erikoisuuksia, kuten mulla hiirenhäntää ja käärmeenkieltä (ovat juu kyllä kasveja..).
Nuu
Nuu
Ylipuutarhuri (35,0K reputation)Ylipuutarhuri (35,0K reputation)Ylipuutarhuri (35,0K reputation)Ylipuutarhuri (35,0K reputation)Ylipuutarhuri (35,0K reputation)Ylipuutarhuri (35,0K reputation)Ylipuutarhuri (35,0K reputation)Ylipuutarhuri (35,0K reputation)Ylipuutarhuri (35,0K reputation)
Ryhmä: Valvojat
Viestiä: 18,0K, Käynnit: 56,0K
Muokkasin otsikon muotoon "Järvenrantamaiseman suunnittelu".

Iitti / III                        Asioilla on taipumus järjestyä                                            

annaw
annaw
Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)Uusi jäsen (15 reputation)
Luonto ottaa tilansa ja kasvillisuus kehittyy olosuhteiden mukaan. Eli jos haluaa jotain erityistä kasvavan, niin ettei sitä tarvitse jatkuvasti kaivaa esiin muista kasvustoista, pitää valita siihen maaperään sopivia kasveja. Luonnonkasvit ovat parhaita (siis helppohoitoisimpia). Mm. kurjenmiekat (kelta, valko, siperian, kuningattaren, kauno ym.) näyttävät yhtä hienoilta joka puolelta kukkaa. Toisilla kasveilla pitää ottaa huomioon auringon suunta, tai kukkia ei näe ollenkaan.
Hoidoksi luonnonomaisilla alueilla riittää niitto pari kertaa vuodessa, joko terävällä niittokoneella tai viikatteella käsin. Kalkitus voi olla pahaksi happamilla alueilla, koska se edistää tavanomaisten piharikkakasvien leviämistä rannalle.
Vaikeinta onkin saada aikaan silmälle miellyttävä, tasaantunut kasvu alueille, joilla ravinnetilanteet tai vesitasapaino vaihtelee kesien mukaan (esim. ruoppausmaat). Homma voi kestää kymmeniä vuosia, ja uudella alueella nurmikko saattaa olla hyvä lähtökohta. Kunhan ei lannoiteta! Kyllä siihen luonnonkasvia alkaa tuppaamaan, ja osia tällaisesta nurmikosta voi myöhemmin jättää harvemman niiton piiriin. Jatkuva leikkaaminen on rasittavaa 
Tintsi
Tintsi
Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)Uusi jäsen (0 reputation)
Taisin ymmärtää kysymyksen väärin?  Olin niin innoissani kun joku aloitti tämmöisen aiheen jota itse pyörittelee mielessään. Mun tekstin saa siirtää jos sille on jossakin sopivampi paikka? 

Kaisaliisa, tuhannet kiitokset linkkivinkistä! Täytyy tutkailla läpi!!

(En siis maisemoi vaan maisemasuunnittelen)
annaw
annaw
Tämä on mielenkiintoinen keskustelunaihe ihan oman ammattialan kannaltakin. Mutta muistettakoon että sanana MAISEMOINTI tarkoittaa maisemavaurioiden korjaamista, vrt. hiekkakuopan maisemointi. Kaikki muu on maisemasuunnittelua tai sen kehittämistä, näkymien parantamista tms. Näistä vaurioistako nyt on kysymys?
Kaisaliisa
Kaisaliisa
Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)Puutarhatohtori  (3,3K reputation)
Viestiä: 4,5K, Käynnit: 3,0K
Myös minä olen miettinyt ranta-alueen istutuksia. Meille on tärkeää, että vesinäkymä säilyy estettömänä. Itselleni haluan nähdä vedessä kasvavat kasvustot kaikina vuodenaikoina. Rannassa kasvaa mm. kortteita, kaisloja ja sarjarimpeä. Siksi en ole toistaiseksi istuttanut rantaviivaan mitään.

Kävin pari vuotta sitten puutarhaseuran vierailulla Sirpan jokipuutarhassa, ja sieltä tullessani olin innostusta täynnä Puutarhassa oli monia ihania kasvustoja joen rannassa. Kuvagalleriasta saa vinkkejä. Itse innostuin esimerkiksi nauhuksista. Toistaiseksi meidän ranta saa olla kuitenkin luonnontilainen - ja maan puolella töksähtävä nurmikko
Tintsi
Tintsi
Tämä aihe mietityttää minuakin joten olisi kiva saada jotain vinkkejä miten muut ovat onnistuneet. Kuvahaulla googlesta ei oikein löydy. Tai sitten etsin väärin 

Voin kertoa omia pohdintoja jos niistä jotain vinkkiä on. Eli olen ajatellut häivyttää tuota rajaa erilaisilla kurjenmiekoilla. Niissä on kauniit lehdet ja keltakurjenmiekka ainakin pitää kosteasta.

Pyörittelin mielessäni myös viiruhelpiä sinne sekaan. En vain tiedä miten väreiltään sopii mutta se kahina jota kasvi pitää on niin ihana  

Olen aatellut levittää istutusaluetta rannan luonnollista viivaa myötäillen, pikkuhiljaa (lähinnä siis sitä mukaa kuin kasvit lisääntyy) Olen myös kylvänyt erilaisia heiniä josko niistä saisi täytettä rantaviivalle.

Toisella puolella on koivu ja siihen tulee jossakin vaiheessa silta saareen. Koivu on vielä tosi pieni mutta kunhan se kasvaa niin sen alle olen suunnittellut mietintäpaikkaa. Penkki ja jotakin maanpeiteperennaa joka kestää koivun alla asustelun. 

Itse sain sellaisen neuvon, että katsele mitä ympärillä kasvaa jo valmiina ja lisää/levitä sitä kasvia. No en sitten tee niin mutta jos haluaa täysin luonnonmukaisen rannan niin voisi lähteä sitä kautta liikkeelle? Levittää jo olemassaolevia luonnonkasveja? 

Kesänlapsi
Kesänlapsi
Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)Kunniapuutarhuri (7,6K reputation)
Viestiä: 3,7K, Käynnit: 10,0K
Asun maaseudulla kauniin lintukosteikkojärven rannalla. Pihalla on paljon hoidettua nurmea, istutuksia, nuorehkoja koivuja, pihlajia, pensaita jne. Ongelmana onkin rannan maisemointi. Nurmialue menee rantaan, ja töks. Törmällä erilaisia heiniä, joita kasvaa myös veden rajassa lumpeiden seurassa. Itse veteen en halua puuttua, se on kaunis sellaisenaan. Uintiin rantaa ei ole tarkoitettu. Ihan rannan tuntumassa kasvaa pari n.3m korkeaa koivua, joiden juurella valkeaa lupiinia. Maa on aika hapan savi/turve maa.

Olisiko vinkkejä, miten rannan saisi maisemoitua muuhun hoidettuun pihaan? Kuviakin saa laittaa  

Pohjois-Pohjanmaa, Ylikiiminki V-vyöhyke
TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Valikko
Haku