Nasty
|
|
Ryhmä: Aktiivi jäsenet
Viestiä: 3,0K,
Käynnit: 12,0K
|
Me kuivatetaan leipää ihan tarkoituksella kun tykätään sellaisesta semi kovasta leivästä.Tosin tuore ,uunista otetu leipäkin on hyvää. Mitään ei oikein heitetä roskiin kun käytän kaiken ja jos ei ittelle mene niin koirat syö.
Pitkäkin matka täytyy aloittaa yhdellä askelella. Laukkavirta, Vyöhyke III/IV
|
|
|
belgi
|
|
Viestiä: 3,2K,
Käynnit: 29
|
Laitan yleensä jo ostaessani leivän puolet siitä pakastimeen, riippuen tietysti leivästä. Jätän esille vain n. vuorokauden leipäannoksen kerrallaan, en tykkää kuivasta leivästä. Pakastimesta saa sitten hetkessä tuoretta leipää mikron kautta sulattamalla, mutta äkkiä se pieni määrä sulaa huoneen lämmössäkin. En heitä koskaan leipää pois. Ruisleipää kuivatan välillä ihan tarkoituksella, se kuiva ruisleipä voin kanssa on erikoisherkkua.
|
|
|
PikkuPioni
|
|
Viestiä: 2,2K,
Käynnit: 2,8K
|
Ukko muuten sai meidät joulun jälkeen hyvin syömään kaksi yksinäistä lanttu- ja perunalaatikkoa. Oltiin paistettu jauheliha jääkaappiin, ettei mene huonoksi. No se lämmitti itselleen laatikkoja ja jauhelihaa mikrossa ja söi niitä punajuurisalaatin ja kurpitsapikkelssin kanssa. Mä sanoin, että näyttää aika epämääräiseltä sörsseliltä, mutta lämmitin itsellenikin että saatais pois ne laatikot. Ja yllättävän maukasta oli pöperö. Kyllä noilla säilykelisukkeilla saa vaikka mitä jämiä menemään kun ne lisää makua ruokaan niin mukavasti! Siskonpoikakin söis varmaan vaikka puukengän jos sen kyljessä on punajuurisalaattia! Mulla sama vaikutus on kurpitsapikkelssillä 😆
|
|
|
PikkuPioni
|
|
|
Samoin voi paahtaa kokonaisen leipäsiivun oliiviöljyssä ja sitten ottaa valkkarikynnen ja hieroa sitä ihan kuin raastimeen siihen leivänpinnalle..ja sitten vasta pilkkoa kuutioiksi. Mä syön ruisleipiä muutenkin tuohon tyyliin...että jos eivät enää ole ihan tuoreimmasta päästä ne viimeiset kaksi siivua, niin ei ku paahtimeen, valkosipulinkynttä sen jälkeen hieron leivälle ja sitten sipaisen voita ja pari ohutta tomaatin siivua. Nami...taidan tästä lähteä paahtamaan leipää! 😆
|
|
|
mummi
|
|
Viestiä: 3,1K,
Käynnit: 39,0K
|
Vanhin poika sanoi Aikoinaan, että syö mielummin vanhat lievat jauhispihveinä, joten korppujauhoja pitää olla aina omatekoisia.
Pannulla tulee hyviä krutonkeja kun öljyn lisäksi laittaa valkosipulia ja rosmariinia. Tulee ihana tuoksu.Sopivat hyvin salaatin päälle.
|
|
|
PikkuPioni
|
|
|
Mä olen tehnyt krutonkeja joskus ihan paahtamalla oliiviöljyssä pannulla nopeesti. Tosin silloin ne ei oo läpeensä kuivuneet tietenkään ja ne on syöty heti kun olen kipannut jonkun salaatin päälle. Hyvä tapa käyttää pari viimestä pussin pihjalla olevaa känttyä, jotka ei enää oo voileipänä kovin maistuvia. 😉 Nykyisin ei jää oikein yli ikinä leipää kun olen ainoa leivänsyöjä, enkä osta sitä kuin kerran viikossa tms. Ja se yleensä loppuu liian aikaisin kuin jäisi yli.
|
|
|
Nuttura
|
|
Viestiä: 865,
Käynnit: 507
|
Meillä, juuri tuo leipä menee usein vanhaksi sen vuoksi, kun tulee otettua sitä kaupasta ostettua tuoretta leipää ja vanhempi leipä jää! Jos jäljelle jää puolikas vaalea jyväleipä ja ruispaloja silloin kuutioin ne ja teen krutongeiksi, jotka tulee sitten porukalla naposteltua parissa illassa. Erityisen herkullisia krutonkeja tulee leivästä missä on siemeniä Ohje: Leipäkuutioita; vaaleita/tummia tai molempia. Leipäkuutiot kulhoon, pari lorausta oliiviöljyä joukkoon ja sekoitetaan varovasti että imeytyy tasaisesti, lisätään mausteeksi esim, sormisuolaa yrttimaustetta ja valkosipulinen pippurimauste. Levitellään leivinpaperin päälle pellille ja paistetaan +225 uunissa noin 10-15min rapsakoiksi. Napostellaan jäähtyneinä
|
|
|
Maariankello
|
|
Viestiä: 2,3K,
Käynnit: 5,2K
|
Köyhiä ritareitahan ne oli!
Vyöhyke 1b
|
|
|
Irsa
|
|
Viestiä: 3,1K,
Käynnit: 34,0K
|
Mitäs se oli kun pullasiivut maidossa käänneltiin ja pannulla voissa paistettiin ,se oli kakarana herkkua , hilloa siihenkin tuli päälle!
|
|
|
Jadetsu
|
|
Viestiä: 13,0K,
Käynnit: 36,0K
|
Vanhoista kuivista leivistä voi tehä korppujauhoa
Rovaniemi- vyöhyke VI